SELL: 03 / 2023

v době, kdy čtete tyto řádky, pomalu uplynulo 15 let od chvíle, kdy začal na českém trhu vycházet magazín SELL. Jelikož jsem už před dvěma lety sepsal takové nostalgické ohlédnutí, nebudu se zde pouštět do nějakých sáhodlouhých výletů do minulosti, natož se brodit dojímavým patosem. Výročí jsme před pár dny oslavili za účasti asi většiny špiček branže domácích spotřebičů, konkrétně dorazilo do restaurace Červený Jelen v Praze skoro 70 lidí, což vypovídá o tom, kam SELL za těch 15 let dokráčel, víc než tisíc slov. Co bych ale chtěl říci vám všem, kteří nás pravidelně čtete, je prosté díky. Odezva na naše články, komentáře a analýzy je rok od roku silnější. Díky vydávání obsahu časopisu i ve formě webových článků a jejich sdílení na LinkedInu se také ukazuje, že nás za pomoci stále vyspělejších překladačů čtou i zástupci firem ze zahraničí. Konkrétní ohlas všech čtenářů a velmi blízká komunikace naší redakce se stovkami lidí z oboru nám pomáhá se posouvat vpřed. SELL se totiž za ty roky stal takovým kolektivním dílem – podílí se na něm majorita trhu, která už před pár lety pochopila, že spolupráce s námi není o inzerci, ale komunikaci. A proto ono prosté díky. Bez vás všech by to nešlo. Ani bez těch, kteří náš obsah jen konzumují a následně o něm diskutují s kolegy či obchodními partnery. To vše přispívá k tomu, že SELL kráčí dál bez ohledu na to, zda trh roste, nebo klesá. Když opustím téma našeho výročí, nemůžu se nezastavit u asi největšího tématu posledních týdnů – pokuta antimonopolního úřadu pro firmu FAST. Nechci se vůbec vyjadřovat k tomuto konkrétnímu případu, spíš obecně. Už celé roky vedu pravidelně o mechanismech trhu a cenách se spoustou insiderů živé diskuse. Od loňského zásahu ÚOHS v Electroluxu jich celkem logicky přibylo. Jak těch 15 let trh domácích spotřebičů zblízka sleduji, nemůžu si pomoct, ale nastavení evropské legislativy mi nepřijde optimální. Rozumím snaze zajistit férové podmínky pro konkurenční boj. Na druhou stranu se mi nepozdává situace, kdy zejména velcí prodejci vyvíjejí tlak na značky ohledně „podseknutých“ cen ze strany nějakých malých hráčů. Postih hrozí značkám, nikoliv těm, kdo se dožadují „nápravy“. A tlak ze strany některých resellerů není malý. Často visí ve vzduchu i hrozba vylistování daného „podseknutého“ produktu. Značky jsou tedy často tlačeny do velmi nekomfortní pozice, aby platnou legislativu porušovaly. Ocitají se doslova mezi mlýnskými kameny – na jedné straně stojí významný odběratel nespokojený s poklesem ceny určitého výrobku, na druhé ÚOHS, který o sobě dal za poslední rok a půl již několikrát vědět. Na trhu tak vládne nervozita a strach, což byznysu rozhodně neprospívá. A ve výsledku ani spotřebitelům, protože nižší ziskovost na straně firem výhledově nemůže vést k ničemu jinému než snížení úrovně služeb, které lidem i obchodním partnerům zajišťují. Ať už jsou to samotné značky, nebo prodejci. VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=