SELL: 03 / 2023

ROVATCÍM 36 36 • Sell • 3/2023 Už několik měsíců se v branži domácích spotřebičů spekuluje o možné akvizici švédského Electroluxu ze strany čínské firmy Midea. Zvěsti před pár dny sami Číňané potvrdili, přičemž vyšlo najevo i to, že Electrolux nebyl k nabídce zatím příliš vstřícný. Midea není přitom v jednoduché situaci – určitý odklon od dodávek velkých spotřebičů z čínských továren byl znatelný ještě před covidem, stejně jako postupný návrat výrobních kapacit do blízkosti koncových trhů. Zatímco další dva velcí čínští výrobci si výrobní kapacity u severoamerického i evropského trhu dávno koupili, včetně zavedených lokálních značek, Midea v tomto směru trochu zaspala. V boji o evropskou větev Whirlpoolu prohrála s tureckým Arçelikem, a pokud si chce zajistit silnou pozici a dobré zázemí na starém kontinentu, v podstatě jí nezbývá nic jiného než koupit Electrolux. Žádná další firma podobného formátu, kterou by Číňané mohli akvírovat, už totiž na trhu nezbyla. Autor: Lubor Jarkovský V minulé dekádě jsme byli svědky postupného posilování výrobních kapacit v Turecku, později i v severní Africe, v Mexiku či některých zemích Jižní Ameriky. Velké firmy intenzivně pracovaly na zlepšování svého dodavatelského řetězce a jeho zjednodušení. Jinými slovy přiblížení se koncovým trhům. Navzdory těmto trendům období covidu odhalilo, že závislost na výrobních kapacitách v Číně byla i tak zbytečně velká – problémy nepřinesly pouze lockdowny, nýbrž i mnohonásobné zdražení lodní dopravy do Evropy a Ameriky trvající více než dva roky. Vozit pračky a lednice přes půl planety se zkrátka ukázalo jako příliš rizikové. V nedávné minulosti proto mnoho asijských tygrů a nejen jich, jmenovat můžeme určitě také turecký Arçelik, ještě zintenzivnilo posilování výroby v blízkosti Evropy. Jenom v posledních dvou letech jsme v SELLu psali mnohokrát o zahájení výstavby nových továren či přinejmenším rozšiřování výrobních linek v Rumunsku, Turecku, Egyptě a dalších zemích. Tradiční západní firmy už výrobní závody v Evropě a jejím okolí samozřejmě dávno mají a nadále je modernizují, či dokonce rozšiřují. Midea promeškala zlatou dekádu akvizic. V globálním rozmachu ji zpomaluje její roztříštěnost Přestože se již několikrát Midea prezentovala poměrně komplexně na veletrhu IFA, její evropská přítomnost není stejně silná jako v případě Haieru a Hisensu, tedy jejích přímých čínských konkurentů, kteří před několika lety koupili evropské výrobce včetně jejich značek a kompletních struktur. V podstatě tím okamžitě získali přístup ke zdejšímu trhu, aniž by museli složitě a zdlouhavě budovat lokální struktury a operovat výhradně se svými vlastními značkami, které byly pro evropské zákazníky neznámé. A i když se o nich snaží nyní povědomí zvětšit, nejsou na nich závislé. Schyluje se k další akvizici? Midea potvrdila, že má zájem o Electrolux, který se však prý staví k obchodu rezervovaně

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=