SELL: 03 / 2023

63 Sell • 3/2023 • 63 TÉMA • SITUACE NA TRHU ných, které jsou pro mnohé firmy klíčové s ohledem na jejich vyšší ceny a lepší marže. Týká se to především tradičních značek. Korejské firmy, které přepsaly tabulky v mnoha kategoriích volně stojících spotřebičů, zůstávají ve vestavbě relativně slabé. Samsung na rozdíl od LG už do vestavby alespoň vstoupil. E-shopy platí krutou daň za dvě dekády růstu a covidovou jízdu na steroidech Nic neroste do nebe. Česká e-commerce si po dvě desetiletí užívala dynamický rozvoj, který nabral nevídaných otáček během pandemie. Růst byl tak překotný a nepřirozený, že z toho nakonec vyplynula nemalá cena v podobě tvrdé korekce. E-shopy si za ni mohou i trochu samy, protože přepálily v pandemickém opojení své plány. O to bolestivější pro ně současné propady jsou. Vypovídá o tom například i to, že každoroční tisková zpráva Alzy o jejím dalším rekordním obratu letos poprvé novinářům nedorazila. Alza loňský obrat ani nespecifikovala. Naše zdroje z trhu hovoří o tom, že spadla pod 40 miliard. V roce 2021 dosáhla rekordního obratu 45 miliard. Alza je na tom ovšem i přes současnou situaci dobře. Zcela jiná situace je v Mallu, kde od loňského dubnového převzetí firmy vzniklo manko přesahující jednu miliardu korun. Za pouhých 9 měsíců. I přes to, že je značka Mall zažitá, a to nejen v Česku, jsme přesvědčeni, že naše loňská predikce, kdy jsme jako první informovali o chystaném rebrandingu a postupném přechodu na platformu Allegro, se časem zcela vyplní. Mall coby neúspěšný projekt, který nevygeneroval zisk a byl celou dobu dotován investory, podle nás polský majitel postupně utlumí, zatímco svou pozornost zaměří na prosazení Allegra v rámci celého regionu, kde skupina působí. Provozovat marketplace je nákladově i procesně nepochybně jednodušší než vlastní e-shopy se sklady a veškerým servisem, který musí masa zaměstnanců obchodním partnerům zajišťovat. Neočekáváme ovšem, že by měl skončit specialista na počítače CZC.cz. E-commerce jako celek nadále klesá a navzdory některým predikcím, že v dubnu nastane obrat, se trend zatím nezměnil. V druhé polovině roku ale s velkou pravděpodobností k obratu dojde. Už jen kvůli nižšímu základu, z něhož budou meziroční srovnání vycházet. Že by začali lidé víc utrácet, tedy že by výrazně stoupla průměrná hodnota objednávky, která je ve srovnání s loňskem níže o více než 10 %, bychom příliš nepočítali. Maloobchodu a náladě spotřebitelů nepomohou ani ohlášená, byť nezbytná vládní úsporná opatření. Výše nákladů jako koule u nohy. Firmy potřebují odtučňovací kúru Inflace přinesla firmám výrazný skok v nákladech. A je jedno, zda se zaměříme na výrobce a jejich výrobní řetězec, či jen samotné prodejce. Za vše ale nemůže jen inflace. Firmy v covidu spustily vlnu nabírání nových posil, rozšiřovaly týmy, vytvářely nová pracovní místa, v některých případech až lehce absurdní. Vznik pozice typu junior activation brand manager určitě nelze vnímat jinak než jako rozmařilost na straně větších firem. Stejně rychle jako tyto nesmyslné pozice vznikly, by měly zaniknout. Ano, chceme tím říct, že by mělo dojít na propouštění a zefektivnění chodu firem z branže (nejen) domácích spotřebičů. Během tučných covidových let nabobtnaly. Některé si to už uvědomily a začaly konat. Rušení nadbytečných pozic jsme na trhu už zaznamenali. Změna trendu? Rychlý a výrazný obrat nečekejte Makroekonomická situace, přicházející vládní úsporný balíček spolu s velkým množstvím rodin, kterým dobíhá fixace cen energií nebo je čeká v nejbližší době refinancování hypoték, nedávají naději, že nás čeká v maloobchodu rychlý zvrat trendů. V rámci trhu s domácími spotřebiči pak nadále trvá jeho nebývalá nasycenost způsobená rekordními prodeji mezi lety 2020 až 2022. Rapidní poklesy ale vystřídá na nějakou dobu mírný pokles a stagnace, než trh přejde k pozvolnějšímu růstu. Je dobré mít na paměti, že méně hrozivých čísel se v meziročních srovnáních dočkáme hlavně díky tomu, že budeme už v druhé polovině roku mít nižší srovnávací základ. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=