SELL: 05 / 2023

14 14 • Sell • 5/2023 TÉMA & INTERVIEW Nejmladší CEO na trhu spotřebičů Jakub Říha působil ve společnosti Amica více než 8 let. Nastoupil do ní v roce 2015 jako manažer klíčových zákazníků, po roce mu přibyla i agenda produktového manažera. Po odchodu někdejšího generálního ředitele Lukáše Metelky na podzim 2019 byl do této pozice sám jmenován, přičemž se stal nejmladším člověkem v Česku, který stanul ve vedení některé lokální pobočky v rámci sektoru domácích spotřebičů. Bylo mu tehdy teprve 32 let. Jakub Říha exkluzivně pro SELL Váš konec na pozici jednatele a výkonného ředitele Amica Commerce byl náhlý a pro trh překvapivý. Proč s vámi polská centrála ukončila spolupráci? Celá Amica Group byla vždy charakteristická především díky třem věcem: za prvé vyrábíme a dodáváme zákazníkům skvělé domácí spotřebiče, za druhé prostředí, myšlení, principy, procesy a fungování obecně jsou postavené na přímém a individuálním přístupu pro každý trh, kde Amica působí, a za třetí jasné cíle a dlouhodobá strategie. A právě v této poslední části, tedy to, jak našich cílů dosáhnout, se názory mé a mých nadřízených více a více rozcházely. Konkrétní důvody nemohu ani nejsem oprávněn sdělit, ale mohu říci, že šlo čistě o interní záležitosti a denní operativy se mé odvolání nijak nedotkne. Jak si v současné situaci, kdy se prodeje propadají, Amica vedla? Amica si stojí velmi dobře, z čehož mám velkou radost. Poslední měsíce jsme využili tržní situace jako příležitosti ke stabilizaci a inovaci v portfoliu, aniž by byly negativně ovlivněny výsledky společnosti. Nyní je už na novém vedení, jakou strategii zvolí do budoucna. V Amica jste pracoval osm let a poslední skoro čtyři roky ji vedl. Co považujete za svůj největší úspěch? Byl jsem v Amice shodou okolností na den přesně osm let. Obchodní výsledky, implementace SAPu, uvedení značky Fagor na trh nebo celé období covidu, mohl bych mluvit o spoustě věcí. Za největší pracovní úspěch ale považuji to, že jsem se bez výjimky každé ráno těšil do práce, ať mě tam čekalo cokoli. Myslím, že něco takového může říct jen málo lidí. A pokud bych měl uvést nějaký opravdu konkrétní úspěch, tak je to samozřejmě „projekt Fagor“ a uvedení řady retro chladniček, s nímž jsme chytře využili potenciál ve specifickém segmentu trhu. Amica je v Polsku v úplně jiné pozici než u nás. Tuzemští reselleři na značku dlouho hleděli jako na pouhého dodavatele levných sporáků. Podařilo se za vašeho působení tohoto stigmatu alespoň částečně zbavit? Stigma se zbavit nejde. A myslím, že jsme si ho i udržovali sami. Popravdě není úplně cílem se ho zbavit, když si lze v této kategorii pořádně vybrat jen ze dvou značek. Cílem Amica vždy bylo nabízet kvalitní a spolehlivé spotřebiče pro vaření. To samé platí pro další produktové kategorie. Vedle již zmiňovaného retro chlazení, které zůstává jedničkou ve své kategorii, jsme dosáhli 8% tržního podílu v myčkách v rámci online prodeje a velmi dobře se daří rozvíjet kategorii odsavačů. Myslím tedy, že se nám minimálně podařilo zbavit přídomku „levné“. Úplně novým příběhem je zmíněná značka Fagor, s níž přichází pro společnost Amica výzva rozvíjet skvělou pověst, kterou značka na trhu historicky má. Překvapení na trhu. Jakub Říha skončil ve vedení Amica. Josef Hegedüš krátce poté jmenován obchodním ředitelem Pondělí 28. srpna se stalo nečekaně posledním dnem Jakuba Říhy ve vedení česko-slovenského zastoupení firmy Amica. Na trhu vyvolala zpráva nemalé pozdvižení, protože přišla jako blesk z čistého nebe. I letití insideři branže, s nimiž jsme hovořili, přiznávali, že podobnou situaci by čekali v mnoha jiných firmách, nikoliv však ve společnosti Amica, která si jako jedna z posledních udržovala alespoň na lokální úrovni nekorporátní až „rodinný“ charakter, jak zdejší zastoupení popsali. Jakub Říha byl coby jednatel Amica Commerce odvolán z funkce s okamžitou platností, nicméně se s polským vedením dohodl na předání agendy a bude firmě i v následujících týdnech ještě k dispozici. Důvodem odvolání nebyly podle našich zdrojů nízké obchodní výsledky, ale začátek plánované reorganizace interních procesů kooperace polské mateřské společnosti s lokální pobočkou. Proto byla pověřena vedením Amica Commerce Ewa Pęciak-Foltyńska, která nyní působí i jako generální ředitelka polské pobočky firmy. Josef Hegedüš obchodním ředitelem Amica Commerce druhý den po změně rozeslala obchodním partnerům dopis, v němž oficiálně oznámila změnu na pozici jednatele a výkonného ředitele. Naší redakci pak potvrdila, že polské vedení chce změnit strategii zdejšího zastoupení a implementovat nový přístup k trhu a budování vztahů s obchodními partnery. V interní zprávě rozeslané v rámci celé Amica Group se pak píše také o optimalizaci nákladů a cíli vstoupit do roku 2024 v novém uspořádání, s optimalizovaným portfoliem a upravenou koncepcí distribuce a podpory prodeje. Že nejde o prázdné fráze se potvrdilo 11. září, kdy byl jako Chief Commercial Officer českého a slovenského zastoupení jmenován Josef Hegedüš. Ten nastoupil do Amica teprve před pár měsíci na pozici Senior Product Manager. Jeho přesun na významnější místo ve firmě dává v kontextu událostí smysl vzhledem k jeho dlouholetým zkušenostem právě ve vedení obchodních týmů ve společnostech Whirlpool či K+B Progres. Josef Hegedüš se navíc dobře zná s novou šéfkou Ewou PęciakFoltyńskou ještě z doby, kdy oba pracovali pro Whirlpool. Nová generální ředitelka Amica CZ/SK Ewa Pęciak-Foltyńska a nový CCO firmy Josef Hegedüš

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=