ROVATCÍM 18 18 • Sell • 5/2023 IFA 2023 jako symbol čínské invaze do Evropy Při procházení „nekonečnými“ halami berlínského výstaviště si nešlo letos nevšimnout, jak se za těch 15 let, co na veletrh IFA redakce SELLu jezdí, proměnila skladba vystavujících firem. Přestože nadále dominují věhlasné značky s velkolepě pojatými (a nákladnými) prezentacemi, mnohé se po odeznění pandemie do německé metropole již nevrátily. Jejich absence na nejdůležitější a popravdě jediné akci svého druhu v Evropě rezonuje trhem o to víc, že uvolněné prostory obsadily zejména asijské značky. Samozřejmě můžeme říct, že jde o úpadek veletrhu jako takového, ale to by byl velmi zjednodušený a omezený pohled na věc. IFA, která oslaví příští rok 100 let od svého vzniku, není rozhodně levnou záležitostí. Větší firmy platí za prostor v halách miliony eur a další stovky tisíc je stojí vše další s účastí na veletrhu spojené. V negativní situaci, která dlouhé měsíce na trhu panuje, se nelze divit, že si leckterý z dlouholetých vystavovatelů řekl, že zkrátka za IFA ušetří. Jenže pozor. Firmy jako De’Longhi, Amica, Dyson, Melitta a některé další nepřijely na IFA ani loni a třeba Dyson v Berlíně nepředvádí své novinky už několik let. Letos se pak nově přidal k absentujícím Philips, u něhož je vidět citelná změna v marketingových aktivitách od chvíle, kdy jeho divizi domácích spotřebičů koupila čínská investiční skupina Hillhouse Capital. Podporuje to na trhu dlouho diskutovanou teorii, že za někdejšími výraznými investicemi do komunikačních aktivit a maximální snahou získat co největší tržní podíly v určitých produktových kategoriích byla potřeba zvýšit hodnotu divize před jejím prodejem. Přestože jsme teď trochu odběhli od hlavního tématu, právě tyto souvislosti jsou pro pochopení, proč neměl letos Philips celou halu, ale jen malou mobilní prezentaci televizorů, důležité. Japonský Panasonic zase přijel letos ve skromnějším módu – prostší prezentace uzavřená veřejnosti nás překvapila. Na místě ale byli i zástupci z Česka a jejich úsilí vyjít partnerům a novinářům maximálně vstříc oceňujeme. Čínská invaze, nikoliv startupy Během konání veletrhu jsme zaznamenali, že novináři z Živě.cz informovali o tom, že se IFA mění – ubývá prý velkých firem a přibývá startupů. Částečně lze s tímto shrnutím souhlasit, i když my bychom ho mírně poupravili. Drahé velkolepé prezentace „áčkových“ značek nenahradily ani tak startupy v pravém slova smyslu, jako spíš čínští a turečtí výrobci. A to ve dvou rovinách: 1) Haier, Hisense, Midea, TCL či Vestel vystavovaly na mimořádně velkých plochách a staly se takovým symbolem vývoje, který v Evropě sledujeme několik let. Stačí si připomenout, jak Haier před lety pohltil italské Candy Hoover a Hisense slovinské Gorenje. Midea na starém kontinentu nadále trochu tápe, takže její bohatá prezentace vyspělých a inovativních produktů kontrastuje s jejími aktivitami – nebo spíše neaktivitami. Přesto to nic nemění na faktu, že právě Midea na sebe strhávala na IFA v sekci spotřebičů obrovskou pozornost. Do mozaiky evropského trhu musíme ještě doplnit připravované spojení Beko & Whirlpool. Vše zmíněné dokládá oslabování pozice tradičních značek a naopak viditelné posilování těch asijských. 2) Do Berlína dorazila armáda čínských OEM výrobců a jejich miniaturní natěsnané stánky nabízely změť všelijaké elektroniky, povětšinou v low-endové kategorii. Zatímco dříve musely značky Starosta Berlína Kai Wegner (vlevo) hovoří s generálním ředitelem Haier Europe Yannickem Fierlingem během prohlídky veletrhu.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=