20 20 • Sell • 5/2023 REPORTÁŽ • IFA 2023 VIDEO https://bit.ly/IFA23report Na IFA přibylo návštěvníků, ubylo velkých firem. Novinek bylo k vidění nebývale hodně Zda se největší evropský veletrh spotřební elektroniky dostane ještě někdy na rekordní čísla z roku 2019, kdy do Berlína dorazilo 245 tisíc lidí, zůstává otázkou. Ve srovnání s loňskými 161 tisíc je ale letošních 182 tisíc rozhodně solidní nárůst a důkaz, že tradiční fyzická prezentace novinek v německé metropoli ještě neřekla své poslední slovo. Jisté už je, že se mezi 6. a 10. zářím příštího roku dočkáme dalšího vydání, oslavujícího navíc 100 let od vzniku tohoto veletrhu. Po příjezdu z Berlína můžeme konstatovat, že letošní IFA byla stejně povedená jako ta loňská. Přestože chápeme touhu vystavovatelů i organizátorů dosahovat co nejvyšší návštěvnosti, popravdě na rekordní rok 2019 nevzpomínáme s nějakou patetickou nostalgií, protože byl vůbec problém se k mnohým novinkám přes davy lidí dostat. Přesto doufáme, že se IFA příští rok přehoupne opět přes 200tisícovou návštěvnost, už jen pro zajištění budoucnosti jediné akce svého druhu v Evropě. Především z pohledu sektoru domácích spotřebičů. Kde jinde je na jednom místě vystavováno a prezentováno tolik výrobků včetně prototypů a rozličných inovací? Pandemie jednoznačně ukázala, že prezentace formou youtubových live streamů jsou v podstatě k ničemu. Nelze je označit ani za odlesk toho, co nabízí veletrh. I z tohoto důvodu doufáme, že některé velké značky, které v rámci úspor na IFA během posledních dvou let zanevřely, najdou do berlínských hal cestu zpět. Jsme si jisti, že zejména velké korporáty mohou ušetřit jinde. Možná není cesta k zalepení nespočtu drobných děr v cedníku stejně jednoduchá jako k řešení jedné velké, prostor pro optimalizaci ale mají nepochybně všechny. Na následujících stránkách naleznete naši tradiční obrazovou reportáž, která je výsledkem sběru informací na veletrhu po celou dobu jeho konání. Možná vás překvapí, že některé velké firmy letos nedostaly v článku prostor. Důvodem je jednoduše to, že jsme tentokrát zvolili jiný přístup. Místo zařazení „alespoň něčeho“ od všech se věnujeme výhradně těm, kteří prezentovali něco skutečně nového, zejména po technologické stránce. Kdo se přijel do Berlína chlubit pouze tím, že má nějaký spotřebič „A – 40 %“, prostor nedostal. Honby v překonávání energetické třídy A se účastní celý trh. Nejde o nic výjimečného. JURA Tři nové kávovary ve třech cenových kategoriích Švýcarská značka prezentovala v Berlíně novou verzi svého nejprodávanějšího modelu E8, která dorazí na český trh už letos v říjnu. Kávovar s barevným displejem a tradičním tlačítkovým ovládáním má mírně upravený design včetně většího 3,5“ displeje. Novinkou je také mlýnek P.A.G.2 s aktivním sledováním stupně mletí i možnost úpravy hrubosti, aniž by mlýnek běžel.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=