SELL: 05 / 2023

máme za sebou hodně horké a současně velmi studené léto. Horké bylo během intenzivních vln veder, studené pak v oblasti prodejů. Jak ukazují poslední sell-outová data GfK na straně 60, žádná sláva se v červnu ani červenci nekonala. Z debat s dalšími lidmi z branže včetně těch, kteří se zabývají monitoringem trhu, mi vyplynulo, že většina již očekávala výsledky lepší. I my v redakci jsme byli přesvědčeni, že letní měsíce s ohledem na nižší srovnávací základ budou „zelenější“. Abych ale nepaušalizoval. Malé domácí spotřebiče se jako jediné po oba měsíce udržely v růstu. Horší je situace v sektoru spotřebičů velkých, kde začínáme vnímat lehkou depresi u některých zástupců firem, jakési propadnutí větší míře negativismu, protože dle jejich slov trvá etapa propadů už příliš dlouhou dobu. Nálada na trhu proto není příliš dobrá. Čeho jsem si pak všiml hlavně během veletrhu IFA, leckdo upíná své naděje k podzimu a předvánočnímu období, což chápu, ale je to trochu nebezpečné. S každou další deziluzí přijde další vlna deprese, z níž pak leckdy plynou unáhlené nebo přehnané reakce... Bez ohledu na to, jak dopadne podzim, jsem si jistý, že letošní rok nebude zpětně vnímán příliš pozitivně. Přesto musím říct, že mně pětidenní návštěva IFA vlila krev do žil. A snad i mnoha dalším lidem z oboru. Ačkoliv na veletrh zanevřely některé velké a významné firmy, nadále jde o největší akci svého druhu v Evropě a jediné místo na světě, kde si člověk může zblízka prohlédnout, osahat a leckdy i vyzkoušet nepřeberné množství elektroniky určené k prodeji v našem regionu. Apelovat bych chtěl proto zejména na resellery a zástupce značek, aby si dali IFA příští rok jako povinnou zastávku. Letos jsme zaznamenali, že z některých českých zastoupení nikdo nepřijel, případně byla účast velmi omezená. Ty, kterých se to týká, netřeba jmenovat. S některými jsem dokonce hovořil a při čtení těchto řádků vědí, že promlouvám právě k nim. Ještě horší to ale bylo na straně resellerů. Mnozí zástupci značek si nám během akce stěžovali, že ze Slovenska nedorazil skoro nikdo a resellerů z Česka bylo poskrovnu. Mám trochu pocit, že v tom hraje nemalou roli něco, čemu osobně říkám „covidová lenost“. Ta se projevuje od pandemie hlavně nedodržováním termínů a laxnějším přístupem k pracovním povinnostem obecně. Zaznamenal jsem ji napříč celým trhem. Rozhodnutí nejet na IFA tak v mnoha případech přičítám právě oné „covidové lenosti“, která je epidemií sama o sobě. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=