ROVATCÍM53 Sell • 5/2023 • 53 Eva Čejková: Testuj.to bych ráda viděla v budoucnu v Africe či Asii Ambice zakladatelky platformy pro zprostředkování spotřebitelských testů nejsou rozhodně malé. V průběhu našeho hodinového rozhovoru, který se konal na Smíchovské náplavce během srpnové vlny veder a u většiny okolních stolů posedávali lidé v mírném útlumu, Eva Čejková energicky popisuje dramatické začátky úspěšného startupu a s jiskrou v oku načrtává své velké vize. Testuj.to se letos dostalo do popředí zájmu kvůli změně legislativy, která mimo jiné zavedla řád ve světě internetových recenzí. Pomohl tento zákon vašemu projektu? Nebo naopak vaši činnost spíše zkomplikoval? Nový zákon byl pro náš projekt klíčovou událostí. Dodnes si přesně vzpomínám, když mi před pár lety v neděli okolo půl jedenácté dopoledne přišel e-mail od právníků z Heureky. Napsali mi tehdy, že se chystá novela zákona o ochraně spotřebitele, která celou naši tehdy chystanou transakci může ohrozit. V e-mailu přes dvě obrazovky jsem se dočetla, že má Testuj.to před sebou budoucnost v délce trvání roku či dvou do příchodu novely. Ještě toho večera jsme zpracovali s kolegy odpověď s argumenty, jak se k věci postavit, což nakonec vedlo k tomu, že se Testuj.to na příchod novely od začátku připravilo. Od začátku jsme přípravu nové legislativy podrobně sledovali a edukovali i naše klienty. O našich testerech máme veškeré údaje, které nám zákony umožňují uchovávat. Dokonce nám testeři poskytují svoje fotky z testování, které sice zatím ve výstupech jednotlivé srovnávače a e-shopy nepoužívají, protože k tomu nemají uzpůsobené systémy. Jsme schopni původ celého textu doložit, což je přesně to, co novela požaduje. Abych odpověděla na vaši otázku, novela nám práci nezkomplikovala, protože jsme s ní od počátku počítali. Komplikace přinesla spíš pro nepřipravené značky. Doba nakupování recenzí od studentů je pryč. Nám změna pomohla, protože naše recenze jsou skutečné a objektivní. A ještě bych dodala, že naší platformě také velmi pomohlo to, že Google změnil svá pravidla a začal protežovat uživatelský obsah. Naprostá většina lidí na trhu domácích spotřebičů si uvědomuje důležitost uživatelských recenzí. Leckdo ale hledí na váš projekt s jistou dávkou nedůvěry i s ohledem na investici, kterou je potřeba pro získání recenzí provést. Jak a čím byste chtěla firmy přesvědčit, že se jim investované peníze vrátí? Ten, kdo s recenzemi dlouhodobě nepracuje, nemůže vědět, co všechno přinášejí a znamenají a jak vysoké ROI obzvlášť u elektroniky může být. Návratnost investice se zvyšuje, když jsou recenze publikovány průběžně a mají vypovídající obsahovou hodnotu s plusy a minusy. Recenze typu „byl jsem spokojen“ vůbec nezmiňuji. Naše jasná výhoda je, že za námi dnes už klienti chodí ještě před tím, než spouští prodej nového produktu. Když něco standardně uvedete na trh, poměrně dlouho čekáte, než se k němu začnou objevovat recenze. My ale dodáme recenze v době zahájení prodeje, takže u výrobku od počátku vidí zájemci hodnocení. Je tam ihned vidět pozitivní dopad na prodeje a tito klienti se nám vrací. S některými firmami pak máme už takové vztahy, že nás v podstatě automaticky kontaktují, jakmile mají připravený další nový výrobek k uvedení a mohou nám ho poskytnout s předstihem pro vybrané testery. Trendy ze zahraničí jsou jasné – uživatelský obsah, influenceři, kteří píšou objektivní košaté recenze, sdílí fotky i videa. K nám se vše dostává ale s určitým zpožděním a navíc pomalu. Testuj.to coby dodavatel uživatelských recenzí je známá platforma. Testy ale nejsou to jediné, co od vás firmy dostávají, že? Samozřejmě že ne. Samotná recenze je špička ledovce. Před samotným testem a výběrem vhodných testerů děláme v rámci naší komunity průzkum. Zájemci, kteří chtějí testovat, odpovídají na různé otázky, takže od stovek lidí získáváme množství zajímavých a pro značky užitečných dat. Kromě toho v rámci naší platformy pak mohou generovat všechny recenze do Excelu, stejně tak všechny přihlášené k testu, plusy a minusy a klienti získají i veškeré fotky a videa. Jde o balík obrovského množství informací a dat, s nímž lze dál pracovat. Letos jste zahájili expanzi na další trhy pod mezinárodní značkou Brand Testing Club. Kdy jste se rozhodli vykročit mimo ČR? A jak vstup na nový trh probíhá? Moje vize od počátku byla taková, že jsem chtěla expandovat do zahraničí, což popravdě není v našem případě až tak složitý proces. Nemusíme zakládat lokální pobočky, vytvářet nějakou robustní lokální strukturu. My potřebujeme v podstatě jen přeložit web. Navíc naší expanzi pomohli a pomáhají lokální klienti, kteří přenášejí svou pozitivní zkušenost s naší platformou do centrály či do dalších poboček. Díky tomu jsme nyní například i celkem neplánovaně v Litvě. Co při vstupu na nový trh představuje určitou výzvu, je místní legislativa. Každý stát má trochu jinak upravené GDPR i novelu o ochraně spotřebitele. Fungují na evropských trzích podobné projekty jako ten váš? Máte v zahraničí konkurenty? Nebo přicházíte takříkajíc stavět na zelenou louku? Na trhu s elektronikou je to například Bazaarvoice. Jedná se o firmu, která má ale trochu jiný přístup. Jednak je asi dvakrát dražší a jednak účtuje licenci na rok. Po roce nemůžete obsah bez další platby používat. Za naši největší výhodu tedy považuji to, že jsme levnější, a navíc mají klienti recenzi a veškerá data k použití po celou dobu životního cyklu produktu. Bez ohledu na jeho délku. Nespornou výhodou pro naše klienty je možnost publikovat recenze přímo na Heurece. Toho využíváme v těch zemích, kde jsme my i Heureka. Oproti konkurenci také využíváme zájmové komunity microinfluencerů, aby byl zásah pro našeho klienta co největší a zároveň nejpřesnější. V tom nám kromě naší vlastní Testuj.to komunity pomáhají například Ženy s. r. o., TV Nova, Marianne a další. Jak vidíte budoucnost Testuj.to? Jaká je vaše vize? Kde by měla být firma za pět let? V dynamickém prostředí internetu a e-commerce se toho může stát za tu dobu opravdu hodně. Myslím, že každý, kdo založí nějaký startup, musí být tak trochu blázen. Musí přicházet s překvapivými nápady a velkými vizemi. Takže si dovolím říct, že moje ambice je, aby Testuj.to za pět let působilo v Asii a pronikalo třeba do Afriky. Nemožné to určitě není. Vždyť už nyní jsme v SK, HU, Litvě, vstupujeme do Německa a připravujeme vstup do Polska. Kromě toho je moje představa taková, abych si za pět let mohla v rámci databáze Testuj.to třeba porovnat pračky nebo sušičky a na základě dostatečného množství testů a dat vyvodit věrohodný závěr, která značka má tyto spotřebiče nejlepší. Chci, abychom byli vnímaní jako někdo, kdo pomáhá spotřebitelům v nákupních rozhodnutích, a současně pomáháme vendorům, jak komunikovat s uživateli a jak prezentovat produkty.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=