61 Sell • 5/2023 • 61 TÉMA • SITUACE NA TRHU Sell-out není tak špatný. Horší je sell-in, říkají firmy Zástupci značek, s nimiž jsme v posledních týdnech hovořili, zmiňovali při pohledu na data GfK nejčastěji to, že sell-out není tak špatný, protože ho podpořili prodejci různými slevovými akcemi. Naposledy byla nejvíce vidět Alza se svým „MEGA výprodejem“ a poměrně výraznými slevami nejen na spotřebiče. Vyprazdňování skladů firem a redukce zásob je patrná napříč trhem už od loňského roku. Dříve bylo běžné, že si braly skladové zásoby na dva až tři měsíce, aktuálně spíš na měsíc, což se pochopitelně projevuje na sell-inu. A značky samozřejmě tuto změnu tvrdě pocítily. Domácnosti šetří, trh nemovitostí stojí Stejně jako platilo během covidu, že obrovský růst trhu musí nutně přinést podobně tvrdou následnou korekci, jsme toho názoru, že v poslední době nejsou poklesy trhu dané pouze jeho nasyceností. Do situace v maloobchodu silně promluvila válka na Ukrajině, inflace, ceny energií a zabrzděné prodeje nemovitostí. Výsledkem je odkládání investic domácností do zboží dlouhodobé spotřeby, kam patří i domácí technika. Jakmile se spotřebitelská nálada zlepší, projeví se to viditelně na zvýšené dynamice trhu. Klíčové je i to, aby se opět začaly prodávat byty. O celkovém vyznění roku 2023 nakonec rozhodne poslední kvartál, který už by se mohl nést na pozitivnější vlně. Zda jsou tyto odhady některých ekonomů i zástupců byznysu realistické, nebo je přání otcem myšlenky, se dozvíme už za pár týdnů. Přesnější predikci by měla umožnit už čísla za září. Lubor Jarkovský
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=