80 80 • Sell • 5/2023 Jaké jsou trendy a hlavní témata, která v současnosti nejvíce znepokojují maloobchodníky a výrobce v sektoru TCG ? Jedním z nejdůležitějších témat v současné době je geopolitická situace a vývoj ekonomického prostředí. Inflace a následný pokles spotřebitelských výdajů způsobily vážný pokles maloobchodních prodejů v Evropě. Pokles je zvláště výrazný ve srovnání s neočekávaně vysokým nárůstem během pandemických let. Ačkoli výsledky letošního roku jsou navzdory poklesu stále nad úrovní roku 2019, firmy vždy porovnávají výkonnost aktuálního roku s předchozím rokem. A ve srovnání s loňským rokem je patrný významný pokles, což se odráží i v ziskovosti společností. Naopak klesající poptávka vyvíjí tlak směrem dolů na ceny, což nepřispívá ke shodě zájmů obchodníků a výrobců. Velkou pozornost v průmyslu získává také role zážitku z nákupu. Objevuje se stále více příkladů, kdy je potlačeno zaměření na produkt jako takový a naopak je více prostoru věnováno osobní zkušenosti s ním. V praxi to přináší řešení, jako jsou například dedikovaná místa pro herní produkty nebo například místa nabízející určité služby v obchodě, jako je servisní pult, nebo dokonce kavárna. Důležitým tématem zůstává udržitelnost, kterému se věnují téměř všichni provozovatelé. A technologie jakbysmet. Na jedné straně prostřednictvím digitální transformace, v jejímž rámci roste důležitost online tržišť, a na druhé straně jsme svědky rozšiřování komerčních ekosystémů. Zvláště zajímavým tématem z hlediska technologií je rozvoj umělé inteligence. Ta by mohla proměnit způsob provozování tohoto sektoru v celém hodnotovém řetězci, včetně oblastí, jako je stanovení cen nebo optimalizace sortimentu. Jak ovlivňuje ekonomická situace a její vyhlídky očekávání průmyslu? Navzdory nepříznivé situaci jsou očekávání optimistická. Firmy na trhu obecně očekávají růst v druhé polovině letošního roku, ačkoli v různých trzích v různé míře. Trh tedy očekává zotavení, i když růst ve druhé polovině tohoto roku pravděpodobně nepokryje pokles prvního půlroku, takže celkově bude rok 2023 mírně pod úrovní loňska. Technologie a inovace, jak z hlediska vývoje produktů, tak obchodního rozvoje, jsou považovány za hnací sílu růstu. Maloobchodní průmysl prochází mnoha změnami a na trhu cítíme hodně nejistoty. Jak daleko dopředu průmysl myslí? Jak velký je zde prostor pro dlouhodobé strategie? Není pochyb o tom, že žijeme ve velmi nestabilních časech, což znesnadňuje plánování a myšlení dopředu. Věřím, že v této situaci je potřeba plánovat co nejbezpečnějším způsobem. Pokud jde o dlouhodobé ambice, domnívám se, že důraz by měl být kladen na zvýšení stability výrobních a dodavatelských řetězců. Dnes slyšíme hodně o důležitosti zaměření na zákazníka. To zní trochu, jako by zákazník dříve důležitý nebyl. Čím se dnešní přístup liší? Zákazník byl vždy a i nadále bude středem všeho. V posledních letech se ovšem maloobchod někdy příliš zaměřil na technologii, která občas vytváří určitou překážku mezi prodejcem a zákazníkem. Některé firmy na trhu si to uvědomily. Přesto musí mnoho maloobchodníků nadále pracovat na zlepšení zákaznické zkušenosti. Zde vidím velkou příležitost pro menší firmy, které mohou lépe implementovat nápady přibližující je zákazníkovi. Ve skutečnosti je vzorec velmi jednoduchý: postavte se do role zákazníka, přemýšlejte z jeho pohledu a z tohoto bodu rozeberte proces zpětně až sami k sobě v roli dodavatele. Jedním z nejčastěji se objevujících témat v sektoru TCG je dnes udržitelnost. Ekologicky šetrný přístup je sám o sobě odůvodněný, o tom není pochyb, ale proč se tento aspekt podnikání stal v posledních letech tak významným? Udržitelnost už není jen trendem, ale nedílnou součástí způsobu, jakým průmysl pracuje. Kromě samotných etických a environmentálních rozměrů jde o důležitý aspekt pro firmy, protože mohou ztratit zákazníky, pokud udržitelnosti nevěnují pozornost. Počet zákazníků, kterým na udržitelnosti záleží, roste a zejména mladí lidé jsou na tuto otázku citliví. Vedle toho tu také máme předpisy EU kladoucí na výrobce v této oblasti určité nároky. Ať už jde o ekodesign pro udržitelné produkty, který staVýzvy pro průmysl Devátý mezinárodní summit maloobchodu TCG se konal v květnu tohoto roku. Známá konference poskytuje unikátní platformu předním představitelům výrobců a prodejců elektra k výměně názorů v oblastech, které v současnosti v branži rezonují. V návaznosti na uspořádanou konferenci jsme hovořili s jejím předsedou Chrisem Bueckerem. Řeč přišla zejména na aktuální problémy a výzvy, jimž klíčoví hráči z oboru čelí. INTERVIEW • CHRIS BUECKER • TCG SUMMIT
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=