81 Sell • 5/2023 • 81 INTERVIEW • CHRIS BUECKER • TCG SUMMIT novuje minimální environmentální požadavky pro výrobce, o směrnici „Právo na opravu“, nebo dokonce takzvaný „ekoštítek“, u něhož je cílem stanovit jednotný soubor kritérií v rámci různých ekologických značek a označení. Vše jmenované posouvá trh směrem k povědomí o ekologii. Spolu s tím by měla být zvýšena edukace zákazníků. Větší a větší množství firem se o to snaží a klade na to důraz. Na jaké další věci se firmy v dnešní době zaměřují? V sektoru TCG začínají získávat zvýšenou pozornost i genderové otázky, protože ženy jsou méně zastoupeny ve vedoucích pozicích, zejména v průmyslu. Vidět je to nyní hlavně v amerických firmách. Těch evropských neustále přibývá. Věřím, že v následujících deseti letech se objeví více ženských čelných představitelek branže a genderové rozložení sil bude vyrovnanější. TCG Summit podporuje tento proces prostřednictvím programu TCG Women Leadership. Na straně spotřebitelů se zdá, že roste důležitost rozmanitosti a inkluze. Již nyní existují příklady maloobchodníků, kteří reagují na potřeby neurodiverzních spotřebitelů. Zvýšená pozornost je také věnovaná starším lidem, kteří mohou vyžadovat podrobnější vysvětlení technologií. Profesor Dr. Andreas Dombret, vedoucí globální konzultant v Oliver Wyman, bývalý člen Německé spolkové banky a ECB, vyjádřil důvěru v návrat ekonomického růstu Evropy k normálu. Avšak zároveň varoval, že budoucnost zůstává nejistá, s možností opětovného zvyšování úrokových sazeb, což by mohlo vyvinout další tlak na spotřebitele a přivést některé podniky do problémů. Vyjádřil také hluboké znepokojení ohledně zdraví globálního trhu nemovitostí – zdůraznil potenciální dopad jeho prudkého poklesu na ekonomiku jako celek. Dr. Karsten Wildberger, generální ředitel CECONOMY & MediaMarktSaturn, uvedl, že jím vedený elektro řetězec směřuje k tomu, aby se vzdálil od spotřební elektroniky směrem k tomu, co nazývá „elektronikou zážitků“. Uvedl také, že inovace jsou nezbytné k uspokojení měnících se potřeb spotřebitelů v digitálním věku. Mobilní zařízení, sociální média a spolupráce s influencery se ukázaly jako silné nástroje pro zapojení spotřebitelů, budování loajality a stimulaci prodeje. Pieter Zwart, zakladatel a generální ředitel Coolblue, zmínil důležitost vynikajícího servisu, efektivního využití dat a investice do školení zaměstnanců a jejich přístupu jako klíčové faktory úspěchu. Carsten Olesen, prezident Harman International Consumer Audio, zdůraznil, že podniky nemohou prosperovat, když je planeta v krizi, a povzbudil maloobchodníky a značky k účinné spolupráci na růstu. Mezi diskutovanými řešeními bylo prodloužení životnosti produktů skrze opravy a recyklaci a zavedení přísných a ověřitelných standardů udržitelnosti. Zamyšlení řečníků na 9. mezinárodním summitu maloobchodu TCG Během posledního ročníku, který se konal v květnu tohoto roku, sdílelo téměř 40 význačných průmyslových lídrů své zkušenosti a názory s účastníky konference. Přinášíme stručné shrnutí klíčových sdělení z prezentací některých z nich.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=