SELL: 06 / 2023

SELL 6/2023 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 15 LET NA TRHU MQUVÉE A JEHO ŠIROKÁ NABÍDKA VINOTÉK Zeptali jsme se, v čem je švédská značka unikátní Jan Budina Nové pračky Beko NX na dohled AREA30 A KÜCHENMEILE Exkluzivní reportáž z nejdůležitějšího kuchyňského veletrhu v regionu HISENSE VSTUPUJE NA TRH VESTAVEB Stejně jako další asijské značky bude čelit nelehké výzvě „DO VÁNOC DOVEZEME 10 TISÍC ROBOTICKÝCH VYSAVAČŮ” Cecotec vtrhne na zdejší trh jako uragán, říká šéfka distributora značky pro CZ/SK PODZIMNÍ KONTRAKTAČNÍ VÝSTAVY ZA NÁMI Co přinesly akce firem K+B Progres a FAST ČR? MIELE MÁ NOVOU STRATEGII Do roku 2030 chce v Česku dvojnásobný tržní podíl Denisa Kadorová 100 STRAN DYSON POKRAČUJE V RŮSTU Interview s brand manažerem značky pro Česko a Slovensko Adam Burkuš SKUPINY VÝROBKŮ Předem plněné pračky Tyčové aku vysavače Mokrý úklid ŘEŽE EVROPA POD TRHEM SPOTŘEBIČŮ VĚTEV? ZNAČKY NESMÍ OVLIVŇOVAT ZERODOVANÉ CENY A SOUČASNĚ MAJÍ INVESTOVAT MILIONY DO VÝVOJE KVALITNĚJŠÍCH PRODUKTŮ

Vliv počtu recenzí na růst konverzí Raketové palivo pro nové produkty. Rychlejší konverze nejen v CEE regionu. ELEKTRONIKA A POČÍTAČE RECENZÍ 1-10 115 % 255 % 315 % 378 % RECENZÍ 11-30 RECENZÍ 31-50 RECENZÍ 51-100

dovolím si vypůjčit název dnes již klasického zábavního programu Miroslava Donutila a říct: „Pořád se něco děje.“ Začnu méně třaskavým tématem v podobě dvou podzimních kontraktačních výstav, které doplnily dvě jarní akce. A pokud bych měl letošní výstavy nějak celkově glosovat, tak bych řekl, že je už nyní jasné, že po prvním postcovidovém nadšení se vrací vše do starých kolejí. A tudíž je zcela zjevné, že bychom neměli mít během roku „převýstavováno“ a bohatě bude stačit, když každý z velkoobchodů, který se kontraktacím nadále věnuje, bude pořádat jednu edici ročně. Alespoň pokud jde o akce se zapojením dalších značek. Druhé téma, jemuž se nemohu vyhnout, je Mall.cz. Popravdě o tomto projektu nerad píšu, protože je to pokaždé prakticky bezvýhradně v negativním kontextu. Možná to už vypadá, že jsem zaujatý. Nemůžu však za to, že původní firma celé roky vrstvila miliardové ztráty na sebe, aby byla následně prodána polskému Allegru, které tím za prvé napsalo kapitolu do učebnic ekonomie „Co je to nákup all-time-high?“ a za druhé zde po pár měsících tichých interních procesů integrace Mallu do svých struktur spustilo tragédii shakespearovských rozměrů. Kam přijdu, tam se diskutuje o tom, proč Allegro zavedené lokální značky Mall.cz a CZC.cz totálně degradovalo tím, že z nich udělalo jen reklamní poutače na svůj marketplace. O letošních minusových výsledcích ve stovkách milionů korun a o tom, že český zákazník na polské vábení neslyší, jsme už v běžných ekonomických médiích četli. Marketplacy v Česku zkrátka narazily a ukázalo se, že zejména Poláci český trh buď pořádně neanalyzovali, nebo jen slepě věřili tomu, že to, co jim funguje doma, bude fungovat také u menších sousedů. Tato přezíravost je vlastně kamenem úrazu vždy, když se v regionu centralizuje řízení a ve vedení firem mají pocit, že vyřeší Polsko, Česko a Slovensko jedním tahem. Ne, nevyřeší. A dokud to nepochopí, budou narážet do zdi. Je jedno, zda jde o značky, distributory, prodejce či různé moderní prodejní platformy. V Mallu ale nemusí smutnit, protože v aktuálním úvodníku musím zacílit hledí své komentátorské pušky také na zeleného mimozemšťana. Když už jsem si totiž myslel, že ho budu pro jednou pouze chválit, ostatně jsem tak v posledních týdnech v debatách s lidmi z branže činil, přijde úlet v podobě třaskavé „reklamační kampaně“. Přitom se Alza po loňském „planetárním fiasku“ začala opět chovat rozumně. Dokonce už záhy po nepříliš zdařilém vstupu zahraničních marketplaců na český trh pochopila, že je holý nesmysl měnit své celé roky piplané DNA prémiového prodejce a transformovat se do hybridu e-shopu a tržiště. Místo toho otočila kormidlem a chce i v případě partnerského prodeje garantovat doručení a celkovou kvalitu služby. Výrazně se tak vymezuje proti marketplacům a staví na tom, co umí, co od ní čeští zákazníci očekávají. Stručně řečeno pokračuje v kultivaci zdejšího trhu, kterou v podstatě odstartovala a celou dobu byla jejím lídrem. Pro marketplacy to není dobrá zpráva – jim by naopak vyhovovalo, kdyby Alza přistoupila na jejich hru a zahájila plíživou degradaci české e-commerce. Jenže všechno pozitivní následně v Alze přebili skutečně trapnou a eticky pochybnou kampaní s uznáváním reklamací Mallu a CZC. Bez ohledu na to, jak nakonec rozhodne soud, je podpásovka tohoto typu nedůstojná. Vyzvat podobně na souboj srovnatelného protivníka, budiž. Kopnout si v aréně do gladiátora sraženého do kolen, vskutku hrdinské… Abych neuzavíral úvodník negativně, ještě musím v jeho závěru zmínit poprask, jejž způsobilo oznámení společnosti Miele, že chce do roku 2030 zdvojnásobit svůj tržní podíl v Česku a ztrojnásobit na Slovensku. O nové dlouhodobé strategii informoval přímo generální ředitel Miele CZ/SK Josef Jelínek u příležitosti otevření nového Experience Center v srdci Bratislavy. Akci dodala na významu účast Markuse Mieleho, executive directora a spolumajitele celé firmy. Pro Miele jde každopádně o zásadní změnu směru. Doposud firma stála tak trochu mimo hlavní proud trhu – alespoň tak navenek působila. Pokud chce dosáhnout takto významných zisků v oblasti tržních podílů, bude muset výrazně zvýšit prodeje svých spotřebičů. Jak? O tom si již v příštím vydání SELLu popovídáme přímo s Josefem Jelínkem. VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

Společnost De‘Longhi, ikona ve světě kávovarů, s radostí představuje novou řadu plnoautomatických kávovarů Magnifica Start s mléčným systémem pěnění mléka. Tato nová řada byla speciálně vyvinuta s ohledem na zákazníky, kteří teprve začínají objevovat svět plnoautomatických kávovarů a chtějí si připravit mléčné nápoje jedním dotykem. Technologie LatteCrema Hot Nová řada Magnifica Start má patentovaný systém pěnění mléka LatteCrema Hot, který připraví krémovou mléčnou pěnu a poradí si i s napěněním sójového, mandlového či ovesného nápoje. Pro snazší údržbu je karafa vybavena funkcí automatického čištění. Kromě toho je možné všechny součásti umýt v myčce nádobí. Jedním dotykem do světa kávových zážitků. Až 4 nápoje jedním dotykem Jednoduchý a intuitivní ovládací panel s dotykovými tlačítky umožňuje snadný výběr kávového nápoje a umožňuje upravit aroma a objem nápoje podle vašich preferencí, které lze následně uložit i do paměti kávovaru. S kávovary Magnifica Start automaticky připravíte až 4 nápoje: kávu, espresso, cappuccino nebo latte macchiato. Nejčerstvější káva Jemné a rovnoměrné mletí kávy je klíčem k nejlepšímu aromatu. Kávovary Magnifica Start mají precizní ocelový mlýnek se 13 stupni hrubosti mletí a minimálním zůstatkem kávy v mlýnku díky „Tubeless Systému.“ Čerstvě namletá káva má výrazně bohatší a intenzivnější aroma a chuť než předemletá káva. Perfetto. Od zrnka po šálek. ECAM220.60.B ECAM220.61.W ECAM220.80.SB

N°1 v kávovarech na espresso* *Nezávislý výzkumný institut, lídr v prodejích pro rok 2022 Vyjímatelná spařovací jednotka Důležitou součástí kávovaru je tzv. spařovací jednotka, která dávkuje a pěchuje čerstvě namletou kávu tak, jako by to dělal profesionální barista. Patentovaná spařovací jednotka má nastavitelnou komoru, která dokáže zpracovat různé množství kávy podle druhu zvoleného nápoje. Navíc je vyjímatelná pro snadné propláchnutí pod tekoucí vodou bez chemických čistících přípravků. Elektronický systém ohřevu vody Pro dosažení plného aroma z čerstvě namleté kávy je důležitá správná teplota vody, proto jsou kávovary De‘Longhi vybaveny systémem „Termoblok“. Vysoce přesné elektronické ovládání zajišťuje optimální teplotu vody, aby bylo dosaženo perfektních výsledků v šálku. Výhodou systému je také tichý provoz a rychlé nahřátí celého kávovaru. Jednoduchá údržba Kávovary De‘Longhi zajišťují větší uživatelský komfort díky automatickému procesu čištění a odvápňování. Zbytky kávy jsou odstraňovány automaticky během spuštění, kdy se kávovar proplachuje, a zároveň se ohřívá, aby káva měla ideální teplotu. Před vypnutím probíhá další proplach a odstranění kávových usazenin. Kávovar sám ohlásí nutnost odvápnění a jednoduše vás provede jednotlivými kroky procesu odvápnění. A co více? Při používání kávovaru určitě oceníte praktické funkce jako je nastavitelná výška dávkovače kávy, odkládací plocha na šálky či možnost připravit horkou vodu na čaj nebo 2 espressa současně. Kapacita zásobníku je 250 gramů a je možné použít i předem namletou kávu. Funkce automatického vypnutí umožní ušetřit energii. Kapacita nádržky na vodu je 1,8 l a chytrý senzor vás včas upozorní na nedostatek vody.

Vše v jednom. Dokonale grilované maso a mnohem více. Kontaktní grily Braun MultiGrill

MultiGrill 9 Pro CG 9167 TI MultiGrill 9 Pro CG 9160 SL MultiGrill 9 Pro CG 9140 BK Barva Titanová/ nerezová ocel Stříbrná/ nerezová ocel Prémiová černá/ nerezová ocel Příkon (W) 2200 2200 2200 Materiál plotýnek Tlakově litý hliník Tlakově litý hliník Tlakově litý hliník Plotýnky vhodné do myčky* • • • Maximální teplota 240°C (265°C sear) 240°C (265°C sear) 240°C (265°C sear) Zabudovaná topná tělesa • • • Plotýnky v balení 2x hladká, 2x žebrovaná, 2x na vafle 1x hladká, 1x žebrovaná 1x hladká, 1x žebrovaná Grilovací polohy 3: kontaktní, otevřená a trouba 3: kontaktní, otevřená a trouba 3: kontaktní, otevřená a trouba Sear funkce • • • Automatické grilovací programy • • • Nádoba na tuk • • • Odměrka na vafle • Teplotní sonda • • MultiGrill 9 CG 9047 SL MultiGrill 9 CG 9043 SL MultiGrill 9 CG 9040 BK Barva Stříbrná/ nerezová ocel Stříbrná/ nerezová ocel Prémiová černá/ nerezová ocel Příkon (W) 2000 2000 2000 Materiál plotýnek Tlakově litý hliník Tlakově litý hliník Tlakově litý hliník Plotýnky vhodné do myčky* • • • Maximální teplota 230°C (250°C sear) 230°C (250°C sear) 230°C (250°C sear) Zabudovaná topná tělesa • • Plotýnky v balení 2x hladká, 2x žebrovaná, 2x na vafle 2x hladká, 2x žebrovaná 1x hladká, 1x žebrovaná Grilovací polohy 3: kontaktní, otevřená a trouba 3: kontaktní, otevřená a trouba 3: kontaktní, otevřená a trouba Sear funkce • • • Nádoba na tuk • • • Čistící špachtle • • • Odměrka na vafle • MultiGrill 7 CG 7044 SL MultiGrill 7 CG 7040 BK MultiGrill 7 CG 7020 BK Barva Stříbrná/ nerezová ocel Prémiová černá/ nerezová ocel Prémiová černá/ nerezová ocel Příkon (W) 2000 2000 2000 Materiál plotýnek Tlakově litý hliník Tlakově litý hliník Tlakově litý hliník Plotýnky vhodné do myčky* • • • Ovládací panel Digitální Digitální Manuální Maximální teplota 230°C 230°C 230°C Zabudovaná topná tělesa • • • Plotýnky v balení 1x hladká, 1x žebrovaná, 2 waffle 1x hladká, 1x žebrovaná 1x hladká, 1x žebrovaná Grilovací polohy 3: kontaktní, otevřená a trouba 3: kontaktní, otevřená a trouba 3: kontaktní, otevřená a trouba Nádoba na tuk • • • Odměrka na vafle • MultiGrill 9 Pro MultiGrill 9 MultiGrill 7 *viz návod k obsluze Objevte více na www.braunhousehold.com

3 v 1 grilovací polohy pro maximální všestrannost Otevřená grilovací poloha nabízí dvě velké grilovací plochy, na kterých můžete připravit dva druhy jídel při dvou různých teplotách. Kontaktní poloha je praktická pro přípravu různých druhů masa, hamburgerů a panini s dokonalou chutí grilování po obou stranách. Poloha trouby vám umožní grilovat bez přímého kontaktu pokrmu s horní plotýnkou a je také ideální pro zapékání. Žebrovaná. Hladká. Na vafle. Žebrovaná grilovací plotýnka je perfektní pro přípravu masa a zeleniny, zatímco hladká grilovací plotýnka je ideální na přípravu slaniny, omelet, palačinek či ryb. S plotýnkami na vafle se speciálními vysokými okraji připravíte lahodné nadýchané vafle. Plotýnky mají nepřilnavý povrch. Navíc je lze snadno vyjmout a umýt v myčce. Dva nezávislé termostaty. Dvě různé teploty. Dva nezávislé elektronické termostaty umožňují přesně regulovat teplotu každé plotýnky zvlášť, takže můžete v otevřené poloze grilu současně připravovat minimálně dva druhy potravin při dvou různých teplotách. Knoflík termostatu lze přesně nastavit dle potřeby od 60 až do 240 stupňů Celsia dle typu modelu. U vybraných modelů grilů Braun lze také použít funkci pro zatáhnutí pokrmu. Zabudovaná topná tělesa Topná tělesa jsou zabudována do tlakově litých desek a přenáší teplo přímo do plotýnek. To zajišťuje kratší čas, který je potřeba na předehřev grilu, a rychlou reakci grilu, jakmile položíte studenou surovinu přímo na plotýnku. I přes integrovaná topná tělesa, lze vychladlé plotýnky z grilu jednoduše vyjmout a pohodlně je umýt v myčce na nádobí. Zabudovaná teplotní sonda. Precizní výsledky. Nejvyšší řada MultiGrill 9 Pro nabízí zabudovanou teplotní sondu s přesností na jeden stupeň Celsia pro dosažení profesionálních výsledků grilování. Tato funkce je ideální pro kontrolu vnitřní teploty pokrmů, nejvíce různých druhů mas, aby mohla být připravena při požadované teplotě a dle přání, ať už má být steak raw, medium nebo well-done. Sondu lze použít dvěma různými způsoby. Prvním jednoduše zkontrolovat teplotu pokrmu, kdykoli budete chtít. Druhou možností je ponechat ji přímo uvnitř pokrmu během grilování. V tomto případě můžete nastavit cílovou teplotu stisknutím tlačítek + a - časovače. Po dosažení zvolené teploty vás gril upozorní zvukovým signálem.

Funkce Sear pro zatáhnutí pokrmu Tato funkce je ideální pro prudké opečení nebo zatažení vnější strany masa v počáteční fázi grilování. Na povrchu se tak vytvoří lahodná křupavá krusta, zatímco uvnitř zůstane maso šťavnaté. Maximální teplota funkce Sear se pohybuje od 250 do 265°C dle konkrétní řady Braun MultiGrill 9 Pro či 9. 3 automatické grilovací programy Braun MultiGrill 9 Pro nabízí 3 přednastavené automatické programy: funkce hamburger, panini a udržování teploty. Po výběru jednoho z programů se na displeji automaticky nastaví doporučený čas přípravy a teplota, poté již stačí stisknout tlačítko Start. Doporučujeme však surovinu během přípravy kontrolovat. Každý druh pokrmu se může chovat jinak. Silný výkon pro profesionální výsledky Řady Braun MultiGrill nabízí výkon grilu od 2000 až 2200 wattů. Kombinace silného výkonu a zabudovaných topných těles umožňuje rychlý, rovnoměrný a výkonný ohřev grilu. Odkapávací nádoba na tuk Všechny grily Braun MultiGrill nabízí také zabudovanou ale vyjímatelnou odkapávací nádobu na tuk, která nejen že umožňuje zdravější grilování, ale také snadnější čistění a použití. Intuitivní a precizní ovládání Pro snadné ovládání je gril vybaven displejem, na kterém pomocí knoflíků termostatů lze nastavit teplotu jednotlivých plotýnek. Displej také zobrazí jejich nahřátí a zároveň na něm najdete tlačítka s automatickými programy – hamburger, panini a udržování teploty. Poslední funkcí jsou tlačítka + a -, díky kterým si můžete nastavit časovač anebo u modelů s teplotní sondou také požadovanou teplotu pokrmu. Při nastavení všech potřebných funkcí pak už stačí jen zmáčknout tlačítko START. Mobilní aplikace Braun Cooking Aplikace nabízí pestrou nabídku receptů a současně vás provede každou fází přípravy, navrhne optimální teplotu a dobu grilování. Ať už jste začátečník a potřebujete provést grilováním krokem za krokem, nebo víte jak na to, a máte chuť se inspirovat, tato aplikace je dobrým pomocníkem.

Obsah 6/2023 4 De’Longhi Magnifica Start Jedním dotykem do světa kávových zážitků 8 Vinotéky Liebherr – prostor pro dokonalé uložení vašich vín 10 Čínská invaze na český trh pokračuje. Po Haieru vstupuje do segmentu vestaveb i Hisense. Všechny asijské značky ale čelí nelehké výzvě 11 Nekompromisní kvalita z recyklovaných materiálů. Takové je nizozemské nádobí COMBEKK 12 Urbanista Sluchátka a reproduktory, které pohání slunce 14 Beko NX Novinky v praní a sušení 16 Miele chce zdvojnásobit svůj tržní podíl Video – Market Fichtner vaří na spotřebičích Cuisinart 17 Nejúspěšnější kávovar JURA v aktualizované verzi. Seznamte se s novou E8 18 Nutribullet Portable Blender Zdravý životní styl na cesty 20 Řeže Evropa pod trhem spotřebičů větev? Značky nesmí ovlivňovat zerodované ceny a současně mají investovat miliony do vývoje kvalitnějších produktů 22 Kvalitní německé čističky a zvlhčovače vzduchu Venta vstupují na český trh 24 Veletrhy area30 a Küchenmeile lákají majitele českých kuchyňských studií víc než IFA 27 Cenově dostupná cesta k retro chlazení 34 Haier Užijte si prémiové profesionální praní i v malé domácnosti 36 Skupina výrobků Předem plněné pračky 41 Cenově dostupná pračka Miele vyhrála v dTestu 46 AEG EcoLine a další zajímavé novinky v segmentu péče o prádlo 48 Laurastar a Kévin Germanier představují exkluzivní kolekci 50 Nové předem plněné pračky Philco Domov čistoty a bezpečí 52 Podzimní kontraktace ukázaly, že všeho moc škodí 20 52 10

58 62 70 56 Značka, která dobyla jižní Evropu, vstupuje na tuzemský trh 58 Denisa Kadorová, generální ředitelka Play Electronics: Cecotec vtrhne na zdejší trh jako uragán. Ještě letos dovezeme 10 tisíc robotických vysavačů 60 Tefal OptiGrill 4 v 1 Inteligentní kontaktní gril, který nahradí i kompaktní troubu 62 Jan Budina, provozní ředitel firmy Řídící Systémy: mQuvée přichází s nebývale širokým portfoliem vinoték v různých rozměrech a s možností customizace 64 Tyčový vysavač Electrolux 800 vysává, vytírá a suší v jednom tahu 66 Trh s velkými spotřebiči je v tvrdém propadu. Deprese v branži sílí 68 Univerzální parní čistič Severin a další novinky 69 Hřejivé novinky Imetec 70 Adam Burkuš, brand manažer CZ/SK: Dyson navzdory situaci na trhu roste. Světová poptávka nadále převyšuje výrobní kapacity 72 Akumulátorový tyčový vysavač Hoover HF9 s technologií Anti-Twist 74 Skupina výrobků Tyčové aku vysavače 79 Nový tyčový vysavač Miele Duoflex HX1 překvapí inovativními prvky i cenou 83 Výkonná a tichá čistička vzduchu Dyson Purifier Big+Quiet Formaldehyde BP03 84 Bissell HydroSteam Kompletní řada parních čističů na podlahy, koberce i k odstraňování skvrn 86 Skupina výrobků Mokrý úklid 88 Tři jedinečné novinky Kärcher Robotický mop, parní mop a speciální napařovací hlavice 92 Extra výkonné a extra úsporné vysavače Rowenta. Naučte zákazníky vybírat podle skutečného výkonu 96 Polti Vaporetto Style Výkonné a elegantní parní mopy se představují VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08

Vinotéky Liebherr – prostor pro dokonalé uložení vašich vín Tradiční chladnička na jídlo je vnímána jako praktické a nezbytné vybavení domácnosti, zatímco vinotéka, která funguje na stejném principu, je designovou ikonou v interiéru a současně ztělesněním vášně a požitku, stejně jako víno samotné. Číše dobrého vína nechá zapomenout na hektické dny a každodenní strasti, dokáže sbližovat i navodit příjemnou atmosféru. Liebherr coby dlouholetý specialista na chladicí a mrazicí techniku včetně vinoték nabízí řešení jak pro náročné sběratele archivních kousků, tak vychlazení běžných lahví na správnou teplotu pro servírování. Umění dokonalého uložení vína • Stálá teplota chrání charakter vína Vinotéky Liebherr jsou vybaveny funkcí TempProtect Plus, která zajišťuje dvojitou teplotní ochranu. • Správná vlhkost udržuje korkové zátky vlhké, aby víno dobře chránily Pomocí funkce HumiditySelect nebo HumidityControl lze ve vinotéce Liebherr individuálně nastavit vlhkost. • Ochrana před ultrafialovými paprsky zabraňuje stárnutí vína Modely Liebherr s prosklenými dveřmi mají jedinečnou třívrstvou ochranu před UV zářením. • Ochrana před pachy zvenčí zachovává správnou chuť vína Filtr s aktivním uhlím FreshAir neutralizuje ve vinotékách Liebherr cizí pachy. • Díky eliminaci vibrací může víno nerušeně zrát Vinotéky Liebherr jsou vybaveny chladicím systémem s kompletní izolací vůči vibracím. home.liebherr.com

Liebherr, specialista na skladování i archivaci vína Vinotéky a chladničky pro temperování vína značky Liebherr patří k absolutní špičce na trhu. Stejně jako lednice a mrazničky této značky, která se v sektoru domácích spotřebičů na chlazení specializuje, a to zcela výhradně. Vinotéky Liebherr zajišťují vínu prostředí, při němž si v láhvi dále rozvíjí své přirozené aroma. Víno zde může přirozeně dozrávat jako ve vinném sklepě. V celém vnitřním prostoru vinotéky je konstantní teplota a vlhkost vzduchu. Skleněné dveře odolné vůči UV záření chrání před škodlivým UV zářením a zároveň umožňují pohled na vaši sbírku. Vyrobeno v Rakousku Vinotéky značky Liebherr jsou produkovány v rakouském Lienzu, kde firma postavila továrnu už v roce 1980. Na 60 000 m² pracuje téměř 1 400 lidí. Produkují se zde i chladničky a mrazničky. A to jak pro domácnosti, tak profesionální provozy. Mimořádná kvalita, nekompromisní dílenské zpracování a spolehlivost jsou tak u spotřebičů Liebherr samozřejmostí. Čeští zákazníci zajisté ocení i fakt, že k nim výrobky z Lienzu míří na krátkou vzdálenost, takže jsou výrazně sníženy dopady na životní prostředí při jejich přepravě. Produktové řady GrandCru a GrandCru Selection Chladničky na víno GrandCru mají mimořádně kvalitní vlastnosti a díky pestré nabídce modelů se optimálně přizpůsobí vašim potřebám a množství prostoru, který máte k dispozici. Tyto chladničky k uskladnění vína nabízejí širokou paletu funkcí k přesnému nastavení skladovacích podmínek. Vinothek Chladničky na víno Vinothek jsou dostupné s mnoha užitečnými vlastnostmi a v několika různých velikostech. Nabízejí užitný objem až 400 litrů (nebo 200 lahví Bordeaux). Vinidor Modely z této řady nabízí dvě nebo tři teplotní zóny na víno, které jsou vzájemně teplotně nezávislé a umožňují přesné nastavení teplot mezi +5 °C a +20 °C. To vám poskytuje maximální flexibilitu při dlouhodobém skladování červených vín, bílých vín a šampaňského nebo pro uložení při individuálně zvolených teplotách vín, které jsou žádoucí k jejich okamžitému podávání. Kvalitnímu vínu sluší kvalitní sklo Při koupi vybraných vinoték Liebherr mezi 15. 9. až 31. 12. 2023 mohou vaši zákazníci získat zdarma dvě sklenice na víno Villeroy & Boch. Stačí, aby po koupi nový spotřebič zaregistrovali na webové stránce Liebherr, a do dvou týdnů od potvrzení registrace jim budou sklenice doručeny domů. Přesné podmínky akce najdete na home.liebherr.com.

10 • Sell • 6/2023 Hisense není na trhu vestaveb rozhodně nováčkem, protože od koupě Gorenje v roce 2018 pokračoval samozřejmě v jeho zavedeném byznysu jak v rámci samotného Gorenje, tak třeba české značky MORA nebo prémiové značky Asko. Hisense jako takový, který do Česka vstoupil v roce 2015, se ale držel výhradně segmentu televizorů, chlazení a péče o prádlo. Zejména v prvních dvou jmenovaných kategoriích získal postupně solidní tržní podíly. Současné rozšíření nabídky o komplexní portfolio vestavných spotřebičů je logickým krokem, který trh už delší dobu očekával. I přes to, že je Hisense jako celek díky značkám MORA a Gorenje jedničkou českého trhu domácích spotřebičů, s vestavnými spotřebiči vlastní značky to nebude mít jednoduché, jak jsme mohli vidět u obou korejských firem i Haieru. Kuchyňská studia a architekti lpí na zavedených značkách Přestože je Samsung jednou z nejvýznamnějších firem na světě a chlubí se obrovskou tržní silou, jeho pronikání na trh vestavných spotřebičů je pozvolné a nesnadné. Na rozdíl od Haieru a Hisensu navíc začínal od nuly, protože neakvíroval žádného mainstreamového evropského výrobce se strukturami napojenými na odbytové kanály pro vestavné spotřebiče. V LG dokonce nad vestavbou po několika menších pokusech prodeje odstartovat (prozatím) zlomili hůl. Jednoduché to nemá ale ani Haier, byť má nemalou konkurenční výhodu v podobě akvizice Candy Hoover. Na druhou stranu musíme vzít v potaz, že italský výrobce nikdy nebyl na českém trhu vestaveb žádným předním hráčem. Bez ohledu na to, v jaké situaci či pozici která z asijských firem je, před ní stojí takřka neproniknutelná hradba „kuchyňářského konzervativismu“. Řeč je o fixaci kuchyňských specialistů a bytových architektů na značky z portfolia BSH, na Miele a některé další z levnější sorty. Ostatně s tímtéž problémem se potýká třeba i Beko navzdory tomu, že působí na trhu s vlastním zastoupením přes 15 let. Kuchyňská studia, často působící v oboru dvě, či dokonce tři dekády, zkrátka zákazníkům doporučují stále ty samé osvědčené značky. Je to i trochu ku škodě jejich klientů – minimálně z pohledu variability, která je aktuálně v segmentu vestaveb na výběr. Tradiční výrobci ze situace naopak těží a středobod svého byznysu vidí právě zde, a to i s ohledem na výši marží. Ve volně stojící kategorii je draví a cenově agresivní Asijci v poslední dekádě do značné míry vytlačili, přičemž se o to samé snaží v posledních letech také ve vestavbě. Zde se ovšem cca deset let starý scénář ze segmentu volně stojícího chlazení nebo praní zatím neopakuje právě kvůli zmíněnému konzervativismu v hlavním prodejním kanálu. Do budoucna se jistě bude tento stav měnit – a to jak přirozeným demografickým vývojem, tak díky pokračujícímu posilování prodejů vestavných spotřebičů v onlinu. V případě Hisensu je pak potřeba vnímat ještě jednu věc, jíž jsou vlastní kuchyňská studia Gorenje, která poskytnou značce hned do začátku stabilní základnu. S čím Hisense přichází? Firma představila technologicky vyspělejší spotřebiče včetně vestavné trouby s funkcí připařování, indukční varné desky s automatickými programy, myčky nádobí s vysokou kapacitou 16 sad nádobí. V dohledné době má pak uvést i vestavný kávovar, ohřevnou zásuvku nebo odsavače. Lubor Jarkovský Čínská invaze na český trh pokračuje. Po Haieru vstupuje do segmentu vestaveb i Hisense. Všechny asijské značky ale čelí nelehké výzvě Technologičtí asijští výrobci se již během minulé dekády výrazně prosadili na trhu volně stojících spotřebičů. Nejprve korejští Samsung a LG, následovaní čínskými společnostmi Haier a Hisense, které svou expanzi na starý kontinent urychlily koupí zavedených evropských hráčů, Candy Hoover, respektive Gorenje. Hisense se nyní přidává k Haieru se Samsungem a zahajuje distribuci vestavných spotřebičů pod stejnojmennou značkou.

Nekompromisní kvalita z recyklovaných materiálů. Takové je nizozemské nádobí COMBEKK Zboží prémiové kvality si většinou zákazníci nepojí s udržitelností a ohledy k životnímu prostředí, byť se začíná situace postupně měnit. Důkazem je i nizozemský výrobce varného nádobí, které je v případě některých modelových řad produkováno až ze 100 % z recyklovaných materiálů. Udržitelnost a holandské trouby COMBEKK je ostatně vůbec první značkou, která ve svých výrobcích používá certifikované materiály, a už v roce 2015 představila první holandskou troubu 100% vyrobenou ze starých vlakových kolejnic. Právě holandské trouby, masivní hrnce, lze používat jak na moderních varných deskách včetně indukčních, tak na grilech či v černých kuchyních. Masivní odlitek ze železa s extra silnou smaltovanou vrstvou je přesně tím typem nádobí, které předáte v rodině ještě další generaci. Na originální holandské trouby je poskytována záruka 40 let. Co vše COMBEKK nabízí a proč značku zalistovat? • 3 druhy nádobí – litina, nerez a keramika. Portfolio doplňují i hliníkové a nerezové pánve s keramickým povrchem • litinové nádobí vyrobené v Nizozemsku je ze 100% recyklované litiny • hliníkové keramické pánve jsou velmi lehké a jsou vyráběny ze 100% recyklovaného hliníku. Jejich povrch je opatřen odolnou přírodní keramickou vrstvou ILAG • nerezové keramické pánve mají sendvičové dno o tloušťce 6 mm. Dno je vyrobeno ze 100% recyklované masivní nerezové oceli pro dokonalé rozložení tepla • nerezové nádobí je vyráběné také ze 100 % z recyklované nerezové oceli a rovněž používá 6 mm sendvičové dno • kuchyňská prkénka jsou produkována ze 100 % z recyklovaného papíru www.traminal.cz

Urbanista Sluchátka a reproduktory, které pohání slunce Úspěšná švédská značka Urbanista sbírá v posledních letech ocenění napříč světem. Naposledy se blýskla na berlínském veletrhu IFA, kde její žhavá novinka v podobě bezdrátového vodotěsného a samozřejmě solárního reproduktoru Malibu získala neuvěřitelných 19 cen. Co na značce Urbanista, jejích sluchátkách a nyní i reproduktorech profesionály i zákazníky na celém světě tak fascinuje a láká ke koupi? Urbanista zamířil již jako globálně úspěšná značka na český trh letos v dubnu prostřednictvím společnosti BORGY CZ. V řadě solárních produktů najdete náhlavní sluchátka nazvaná Los Angeles, špunty Phoenix i zmiňovaný bezdrátový reproduktor Malibu. Všechny výrobky spojuje jejich schopnost dobíjet se pomocí integrovaného solárního panelu Powerfoyle, který mění na energii i umělé osvětlení. Zařízení tak mají v podstatě neomezenou dobu provozu, což je jejich obrovská konkurenční výhoda oproti všem ostatním značkám. ŽHAVÁ NOVINKA Přenosný bezdrátový reproduktor Malibu Velký zvuk v kompaktních rozměrem přináší nový vodotěsný a prachotěsný (IP67) reproduktor, se kterým se nemusíte bát vyrazit do města, do parku nebo na pláž. Nejenže mu stačí obyčejné světlo k tomu, aby se dobíjel, ale současně je vyráběn z recyklovaných materiálů. Skutečně udržitelný produkt. Jeho přenášení usnadňuje integrované poutko. Pokud si zákazník zakoupí dva tyto reproduktory, může je propojit díky funkci Stereo Link a dosáhnout tím plnohodnotné stereofonní reprodukce. Náhlavní sluchátka Los Angeles Vůbec prvními samodobíjecími sluchátky na světě na sebe strhla švédská značka Urbanista pozornost světových médií už v roce 2021. Revoluční produkt je nyní distribuován oficiálně i v Česku a určitě by neměl chybět v nabídce vašeho obchodu. Na jedno nabití vydrží zhruba 80 hodin, přičemž díky solárnímu panelu se v běžných podmínkách prakticky nemohou vybít. Vždyť pouhých 60 minut vystavení sluchátek světlu doplní do sluchátek energii pro 4,5 hodiny přehrávání. Samozřejmostí je kvalitní reprodukce, stejně jako kvalitní systém potlačení okolního hluku hybridního typu – tvoří ho jak aktivní část snímající (a eliminující) okolní zvuku, tak pasivní v podobě uzavřeného akustického systému. Opomenout nesmíme ani ambientní režim, tedy funkci propouštění okolních zvuků, aby vám neuniklo například hlášení na nádrží nebo abyste se cítili komfortně v ruchu velkoměsta. Špunty Phoenix Těm, kdo preferují nenápadná sluchátka, doporučujeme tento model dodávaný se solárním pouzdrem. Samotné špunty s mimořádně věrnou reprodukcí zvuku vydrží na jedno nabití hrát až 8 hodin. Pouzdro pak přidává dalších 34 hodin. I sluchátka Phoenix disponují hybridní technologií potlačení hluku. Navíc podporují technologii Multipoint a mohou být současně připojena například k počítači i telefonu. Všechna prezentovaná zařízení jsou vedle solárních panelů vybavena i USB-C portem pro klasické dobíjení ze sítě. Podrobné nastavení, ekvalizér, volbu poslechových režimů pak přináší originální mobilní aplikace Urbanista. Výrobky Urbanista objednávejte pro své obchody u společnosti BORGY CZ.

• Servis SDA, MDA, zahradní techniky, produktů e-mobility, el. Nářadí a fitness zařízení • Servisní střediska v Praze, v České Brodě a v Trnavě • Celková plocha servisního zázemí 2000 m² • Kapacita až 90 000 oprav ročně • Vlastní systém pro zprávu zakázek, pokročilý reporting a napojení na systému zákazníků pomocí API • Zpracování technické dokumentace k produktům • Komplexní zpracování RMA • Expresní servis v definovaných lokalitách • Svoz vlastní dopravou www.repairsys.eu Moderní servisní platforma Repairsys nabízí své služby v Česku i na Slovensku

Novinky v praní a sušení Beko Nový design Beko NX Proběhlý veletrh IFA v Berlíně odhalil novou řadu praček Beko NX, které by se měly začít na českém trhu objevovat během nadcházejícícho roku 2024. Všechny modely spojuje úspornost napříč více pracími programy a celkově ohleduplnost k životnímu prostředí. S novou řadou NX přichází i nová technologie EnergySpin. Ta dokáže ušetřit až 20 % nákladů na energie během praní, a přitom zachovat vynikající výsledky praní. Toho je dosaženo speciálními pohyby bubnu a přepracovanými algoritmy pracích cyklů, díky kterým je pračka úsporná nejen při Eco programu, ale i u řady dalších, jako je Ruční praní, Jemné či Syntetika. Tyto programy, které používají studenou vodu, ale s výsledky praní jako při programu Eco 40 °C, jsou shrnuté do skupiny s názvem ColdWash a budou u všech praček napříč řadou NX. Další úspornou součástí je funkce WaterMode. Její aktivací pračka použije při praní menší množství vody. Třetí vychytávkou, která je ohleduplná k životnímu prostředí, je filtr Microfiber. Ten zachycuje mikrovlákna, které se při praní můžou uvolňovat, a omezuje jejich vypouštění do odpadní vody.

Sušička DPY8506GXB2 je pokračujícím modelem úspěšné DPY8506GXB1, která vyhrála 8x za sebou ocenění Produkt roku mezi sušičkami na Heurece v Česku a Slovensku a je součástí desítek tisíc českých domácností. Nástupce DPY8506GXB2 má vše, co stará dobrá „jednička“, a ještě páru SteamCure navíc. Úsporný provoz a nejlepší energetická třída A+++ z ní dělají sušičku pro velkou základnu zákazníků. Lze ji dát na pračku od hloubky už 49 cm nebo do kumbálu či skříně, protože k fungování potřebuje jen zásuvku. Má navíc páru SteamCure, která usnadní žehlení a osvěží prádlo bez nutnosti praní. Její dlouhou životnost a spolehlivost zajišťuje ProSmart™ invertorový motor a také služby Beko – zákaznické centrum a servisní síť Beko s vlastními techniky, kteří pomůžou, aby spotřebič Beko sloužil co nejdéle. Nástupkyně produktu roku Nejúspornější pračka na trhu Ještě o 50 % úspornější než pračka Beko z energetické třídy A. To je nová pračka Beko B5WFU89418M, která se chystá na český trh a bude nejúspornější pračkou v celé Evropě*! Po pračce Beko se spotřebou nižší o 30 %, než je energetická třída A, se chystá ještě úspornější model z řady Beyond. Hlavní technologií podílející se na úspoře bude AquaTech™ – přímé sprchování prádla vodou, které omezuje nadměrné pohyby bubnu a je šetrné ke spotřebě i k prádlu. Již samozřejmostí je parní funkce SteamCure pro odstranění skvrn a IronFast, která usnadňuje žehlení. Půjde ji propojit s chytrou aplikací HomeWhiz, vytvořit si a stáhnout nekonečně pracích programů. beko.cz * dle databáze EPREL

16 • Sell • 6/2023 16 VIDEO https://bit.ly/cuisinart1 Známý šéfkuchař Marek Fichtner a americká značka Cuisinart zahájili na českém trhu spolupráci. A magazín SELL u toho nemohl chybět. Podívejte se na dva lahodné recepty, které jsme za použití spotřebičů Cuisinart s Markem Fichtnerem připravili přímo v kuchyni restaurace Červený Jelen v Praze. Miele otevřelo v Bratislavě nové Experience Center a oznámilo ambice výrazného růstu České a slovenské zastoupení společnosti Miele uspořádalo ve dnech 11. a 12. října slavnostní otevření svého nového showroomu v dynamicky se rozvíjející bratislavské čtvrti Nivy. Akce se účastnily jak špičky firmy, tak lokální kuchařské tváře Miele Zdeněk Pohlreich a Martin Novák. Úvodního slova se na tiskové konferenci ujal Markus Miele, executive director a spolumajitel firmy. O plánech do budoucna i současném trhu promluvili také Peter Virsik, senior vice president region Southern & Eastern Europe, a Ieva Kulberga, managing director region Central and Eastern Europe. Generální ředitel Miele CZ & SK Josef Jelínek pak informoval o ambiciózním cíli společnosti ztrojnásobit tržní podíl na Slovensku a téměř zdvojnásobit v Česku do roku 2030. Jinak řečeno, chce mít firma na obou trzích do uvedeného roku v domácnostech milion svých spotřebičů. NOVINKY A VIDEO

Nejúspěšnější kávovar JURA v aktualizované verzi. Seznamte se s novou E8 Již třetí generace modelu JURA E8 dorazila v průběhu října na český a slovenský trh. Vzhledem k tomu, že je tento kávovar nejprodávanějším v historii švýcarské značky, jde o důležitou novinku, která na sebe nepochybně strhne nemalou pozornost profesionálů i spotřebitelů. Co přináší nového? Inovovaná JURA E8 staví na úspěších předcházejících generací, vychází z nich, drží se jich, ale současně posouvá komfort obsluhy i možnosti nastavení na vyšší úroveň. Jedná se o moderní kávovar v elegantním designu, dostupný hned ve třech barevných provedeních – Piano White, Dark Inox a Platin, které si můžete prohlédnout níže na stránce. Novinka se tedy nesnaží měnit osvědčené a populární prvky kávovaru, na nichž stojí jeho prodejní úspěchy. Spíše jde o přirozenou evoluci posouvající skvělý kávovar zase o kousek dál. Větší displej a lepší ovládání Ve srovnání se starší generací má nová E8 větší displej – konkrétně narostl z 2,8“ na 3,5“, takže je přehlednější a současně dodává kávovaru luxusnější vzhled. Displej není dotykový. JURA u tohoto modelu nadále sází na klasická tlačítka, která majorita zákazníků v této kategorii preferuje. Ovládání je intuitivní a jednoduché. Uživatel si samozřejmě může nabídku nápojů personalizovat. JURA jde i do takových detailů, jako je například možnost skrýt názvy jednotlivých položek a zobrazit jen jejich obrázky. Na výběr má uživatel celkem 17 tradičních káv a kávových specialit. Mlýnek P.G.A.2 Nová JURA E8 je také osazena novým a vylepšeným typem mlýnku, který přispívá k ještě lepšímu aroma kávy. Uživatelé nepochybně ocení možnost změny nastavení hrubosti mletí, aniž by mlýnek mlel, přičemž je důležité zmínit, že lze měnit hrubost nápoj od nápoje. Změna nastavení se projeví ihned. S touto funkcí přišel už loni například model J8. O extrakci kávy se pak stará spařovací jednotka osmé generace. Harmonický, moderní design Kdykoli společnost JURA aktualizuje nějaký výrobek, věnuje velkou pozornost jeho designu. Model E8 na sebe vždy strhával pozornost. Při vývoji nové generace kávovaru byla věnována pozornost především detailům. Díky svým harmonicky symetrickým liniím má elegantní moderní vzhled. Čisté, jednoduché tvary s vkusně umístěnými akcenty mu dodávají charakter. Model E8 je navržen tak, aby vypadal svěže a moderně i po mnoha letech. www.jura.com Piano White Platin Dark Inox

Zdravý životní styl na cesty Zdravý životní styl a doplňování vitamínů a minerálů se postupně stává podstatnou součástí našeho každodenního života. Obzvláště během podzimních měsíců, kdy je počasí nevyzpytatelné a nachlazení na nás kouká z každého rohu, je důležité dělat pro obranyschopnost našeho organismu maximum. Otázkou zůstává, jak pečovat o své zdraví co nejjednodušeji a nejefektivněji? Existuje vůbec způsob, jak přidat do svého jídelníčku potřebnou dávku zdraví prospěšných látek – ideálně v jedné dávce tak, aby nám to zabralo co nejméně času? Ano, smoothie! Trend mixování potravin a přípravy zdravých drinků plných vitamínů a minerálů není žádnou novinkou – dokonce je tu s námi pěknou řádku let, a i přes to ho ne všichni znají.

Maximum živin s minimálním úsilím Proto vám představujeme nutribullet! Světovou jedničku v mixování, která již přes tři roky působí na českém trhu pod společností DeLonghi Group. Díky nutribullet si snadno a rychle připravíte zdravé smoothie plné vitamínů a minerálů, které přispějí ke správnému fungování vašeho těla. Všechny mixéry nutribullet mají nadčasový design, jsou z vysoce kvalitních materiálů a navrženy tak, aby zvládly maximální extrakci živin a vitamínů s minimálním úsilím. S nutribullet zkrátka zjistíte, že i dodržování zdravého životního stylu může být zábava! Mixujte, kdekoliv potřebujete Pro ty z vás, kteří jste v jednom kole a hledáte parťáka pro aktivní životní styl, tu máme velkou novinku! Už od října 2023 si můžete zakoupit nový přenosný nutribullet mixér! Ten funguje i bez zapojení do elektrické sítě a je dostupný hned ve dvou barvách – modré NBP003NBL a bílé NBP003W. Vaše oblíbené smoothie plné vitamínů a živin si nyní můžete připravit na cestách, ve fitku, v práci… zkrátka kdekoli a kdykoli: Proteinový náIdeální na cesty Kompaktní, lehký a s praktickým víčkem se dá použít téměř kdekoliv. Díky praktické rukojeti vezmete tento nový mixér od nutribullet kamkoliv jen budete chtít. Ostrá síla Čtyři nerezové nože a optimalizovaný výkon rozmixuje zmrzlé ovoce, led či oříšky mrknutím oka. Příprava smoothie plného vitamínů a minerálů nikdy nebyla jednodušší. poj po tréninku v posilovně? Zdravá svačinka na horách? Osvěžující koktejl u bazénu? Žádný problém, nutribullet tu je pro vás za každých okolností. Stačí jen nabít a pustit. Mixujte! Chcete si připravit dokonale hladké smoothie nebo salsu během pikniku v přírodě? Mixujte podle potřeby! Mixováním dosáhnete různých struktur od hrubě nasekané salsy až po krémově hladké smoothie. Odklopte a pijte Nové víčko s praktickou rukojetí vám usnadní nejen přenášení, ale i samotnou konzumaci vašich lahodných pokrmů. Jednoduše odklopte víčko a vychutnávejte plnými doušky. Nádoba z Tritanu Nádoba z lehkého, ale odolného materiálu Tritan™ je navržena tak, aby byla co nejlehčí, ale zároveň velmi odolná. Zvládne s vámi každou výzvu, a ještě u toho bude vypadat dobře! Dlouhá výdrž baterie Baterie 2x2000mAh v novém přenosném mixéru nutribullet vydrží až 15 mixovacích cyklů. Snadno ji znovu nabijete pomocí USB-C kabelu a samotné nabití zabere pouze 90 minut. Prostě skvělý parťák na výlety! Objevte více na www.nutribullet.com

20 • Sell • 6/2023 KOMENTÁŘ 20 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o sobě dal před lety vědět, když pokutoval firmu Gorenje necelými 14 miliony. Jednalo se tehdy o poměrně izolovaný případ a následovaly roky jakéhosi „klidu“. Ten ukončil až zásah v Electroluxu na začátku loňského roku. ÚOHS sbíral data také ve společnosti FAST a jeho úředníkům pravděpodobně došlo, že právě velkoobchody budou ideálním zdrojem důkazů, jelikož jsou takovou křižovatkou e-mailů od desítek značek působících u nás. Letos proto zavítal úřad také do HP Tronicu a K+B Progres, přičemž už na jaře byli jeho úředníci u dalšího výrobce, ve firmě Beko. Kromě toho ale podobné akce proběhly i v dalších evropských zemích. Skoro to na mě působí, že se Evropa na sektor elektroniky a spotřebičů zaměřila a chce na něm udělat takové obecné „tytyty“. Zdá se mi to jako zvláštní volba s ohledem na výši marží, s jakou výrobci pracují – může se u jednotlivých značek lišit, ale řekněme, že výsledný zisk 5 % lze definovat jako nějaký průměr. Rozhodně to tedy není žádný parfumérský byznys s 90% maržemi, kde se skládají zlaté cihličky na sebe, a ještě nemusíte řešit žádný ekodesign ani reklamace. Spirály slev a nízké ceny v Polsku Na evropském trhu je alfou a omegou spotřebitel, což je v mnoha ohledech správně. Jenže je stavěn snad až do pozice jakéhosi poloboha, kterému se podřizuje úplně vše. A to vytváří chtě nechtě na trhu určitou nerovnováhu. Zásadní problém tkví dlouhodobě v cenách spotřebičů, které jsou extrémně nízké. V redakci jsme toho názoru, že by pračka nebo lednice zkrátka neměly stát 5 tisíc korun. Je to cena naprosto nesmyslná a neadekvátní tomu, jak dlouho je všeobecně předpokládáno, že bude výrobek sloužit. Slevové běsnění a závislost zejména české populace na akčních cenách nejsou problémem pouze v sektoru spotřebičů, nýbrž napříč celým maloobchodem. Situace se tak trochu vymkla jakékoliv kontrole a člověk si často musí klást otázku, jak může být takový prodej ještě ziskový… Smrticí slevová spirála nevychází pouze z tlaku spotřebitelů a z rozhodnutí velkých firem spustit „akční týden“. Mnohdy padají ceny kvůli cenám daného zboží v okolních zemích, které ovlivňují tuzemský trh už poměrně dlouho. S nástupem online tržišť se vše ještě umocňuje. Má to následující efekt: • Lokální významnější prodejci tlačí na značky, aby menší prodejce, kteří se často snaží konkurovat výrazným snížením ceny a dovozem určitého produktu z Polska či jiného trhu, takříkajíc „zkrotily“. Značky se ocitají mezi mlýnskými kameny – na jedné straně je tlak velkých obchodních partnerů, na druhé platná legislativa, která jim zakazuje jakkoliv ovlivňovat ceny na trhu. Zatímco hudrujícím prodejcům nic nehrozí, značkám, kterým kladou propad ceny za vinu, ano. Velcí prodejci chtějí cenovou stabilitu, současně vyhrožují nákupy v zahraničí Jistou schizofrenií v této situaci je pak to, že si velcí lokální reselleři stěžují na vysoké nákupní ceny od zdejších poboček znaŘeže Evropa pod trhem spotřebičů větev? Antimonopolní úřady se v poslední době zaměřily na firmy z branže kvůli diktování cen. Unie ale dlouhodobě tlačí na zvyšování kvality spotřebičů a prodlužování jejich životnosti. Bez dostatečných marží v celém prodejním řetězci to přitom nejde. Vysoká postcovidová inflace, již trh spotřebičů v žádném případě prodejními cenami nekopíruje, způsobila další zvyšování nákladů ve všech částech výrobního, distribučního a prodejního procesu. Současná krize s odbytem spotřebičů pak vede firmy k dalším slevám, leckdy jdou až pod úroveň cen z roku 2019. Vše dohromady působí jako jeden velký byznysový oxymóron.

Sell • 6/2023 21 ček. Mnohdy pak na ně vyvíjejí tlak argumentem, že budou tedy zboží kupovat jinde. Ceny na jiných trzích jsou ale nižší z mnoha důvodů. Může to být dané velikostí daného trhu a většími obraty, dále pak zcela odlišnými podmínkami prodeje. Celá branže si je vědoma například toho, že v Polsku mají reselleři výrazně nižší marže. Tomu ale také odpovídá kvalita služeb a celého prodejního zážitku. Česko je na tom úplně naopak. Marže prodejců tu jsou dlouhodobě vyšší, což se odráží v úrovni služeb a vyspělosti e-commerce, která hledá ve světě těžko konkurenci. Chceme tedy mimořádně vyspělý trh a kultivovaného koncového zákazníka? Nebo nám jde jen o holý výtlak kusů za každou cenu? Poměrně vlažný start zahraničních marketplaců ukazuje, že Češi preferují nadstandardní služby. Marže obchodníků by tedy měly zůstat vysoké, aby bylo na další investice a inovace. Evropské nastavení trhu potřebuje revizi Když se pak podívám na celou věc celoevropsky, Unie léta přichází s regulacemi, jejichž cílem je vyšší úspornost spotřebičů a v poslední době také jejich delší životnost. Jak mají ale výrobci investovat miliony eur do vývoje a zkvalitňování servisních služeb, když na druhou stranu nesmějí ovlivňovat, za kolik se jimi vyvíjená a vyráběná technika bude prodávat? Umíte si představit situaci, že Škodovka uvede nový Superb, řekněme s cenou 1,5 milionu, a tři týdny po zahájení prodeje bude auto svítit na cenovém srovnávači za 999 999 korun? V automobilovém průmyslu nemyslitelné. Ve světě spotřebičů není 30% „podsekunutí“ ceny žádná velká rarita. Ano, auta jsou úplně jiný byznys. Přesto si nemyslím, že jsou propady cen i u nových spotřebičů normální. Neměly by být. Zde bych si dovolil odskočit na druhou stranu Atlantiku, kde je nastavení trhu zcela odlišné, a vypůjčit odstavec z dokumentu americké Federální obchodní komise: „Přiměřená cenová, územní a zákaznická omezení prodejců jsou legální. Požadavky stanovené výrobcem mohou být pro spotřebitele výhodné, protože zvyšují konkurenci mezi různými značkami (‚konkurence mezi značkami‘), i když je omezena konkurence mezi prodejci téže značky (‚konkurence uvnitř značky‘). Například dohoda mezi výrobcem a prodejcem o stanovení maximálních (nebo ‚stropních‘) cen brání prodejcům účtovat nekonkurenční ceny. Nebo dohoda o stanovení minimálních (nebo ‚spodních‘) cen nebo o omezení území může prodejce povzbudit k tomu, aby poskytovali takovou úroveň služeb, jakou chce výrobce spotřebitelům při nákupu výrobku nabídnout. Tyto výhody je třeba porovnat s případným omezením hospodářské soutěže, které z omezení vyplývá.“ Myslím, že k tomu není potřebovat mnoho dodávat. Především zvýrazněná věta je argumentem, který v debatách na téma cen sám často používám, takže si asi dokážete představit mé překvapení, když tentýž argument člověk najde i v oficiálním dokumentu amerického úřadu, argument, který jasně říká, že je v zájmu trhu, aby mohla značka do cen zasahovat. A je to i v zájmu spotřebitele, aby mu mohly být nabídnuty adekvátní služby. Navázal bych pak ještě citací další části: „Pokud výrobce sám přijme politiku týkající se požadované úrovně cen, zákon mu umožňuje obchodovat pouze s maloobchodníky, kteří s touto politikou souhlasí. Výrobce může rovněž přestat obchodovat s maloobchodníkem, který nedodržuje jeho politiku v oblasti cen pro další prodej. To znamená, že výrobce může zavést politiku prodejců na základě zásady ‚ber, nebo nech být.“ To, co je v USA běžné, má ovšem Evropa postaveno mimo zákon, což způsobuje degradaci trhu jako celku. Cenová eroze nemůže vést k ničemu jinému než omezení investic či služeb. Přitom chce Unie současně po výrobcích, aby vyráběli kvalitnější produkty, aby bylo snazší tyto produkty opravit, a má spoustu dalších podmínek v rámci ekodesignu. Firmám to přináší obrovské náklady. Následně pak výrobci dostávají milionové pokuty za to, že se snaží uchovat hodnotu své mravenčí prací budované značky a složitě vyvíjených produktů. Částečně to lze u nás řešit pomocí omezené či exkluzivní distribuce, čehož firmy využívají. Není to však samospásné, jak ukazuje realita trhu. Šance na změnu byla promarněna Loni 1. června vstoupila v platnost aktualizovaná legislativa, během jejíž přípravy si mnozí slibovali, že se přiblíží americkým pravidlům pro dohody o stanovování cen. Nestalo se tak a oxymóron trvá. Nezbývá než doufat, že se Evropská komise probere dřív, než pod trhem, a vlastně tedy sebou samou, definitivně onu pomyslnou větev podřízne. Lubor Jarkovský 21 KOMENTÁŘ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=