SELL: 06 / 2023

dovolím si vypůjčit název dnes již klasického zábavního programu Miroslava Donutila a říct: „Pořád se něco děje.“ Začnu méně třaskavým tématem v podobě dvou podzimních kontraktačních výstav, které doplnily dvě jarní akce. A pokud bych měl letošní výstavy nějak celkově glosovat, tak bych řekl, že je už nyní jasné, že po prvním postcovidovém nadšení se vrací vše do starých kolejí. A tudíž je zcela zjevné, že bychom neměli mít během roku „převýstavováno“ a bohatě bude stačit, když každý z velkoobchodů, který se kontraktacím nadále věnuje, bude pořádat jednu edici ročně. Alespoň pokud jde o akce se zapojením dalších značek. Druhé téma, jemuž se nemohu vyhnout, je Mall.cz. Popravdě o tomto projektu nerad píšu, protože je to pokaždé prakticky bezvýhradně v negativním kontextu. Možná to už vypadá, že jsem zaujatý. Nemůžu však za to, že původní firma celé roky vrstvila miliardové ztráty na sebe, aby byla následně prodána polskému Allegru, které tím za prvé napsalo kapitolu do učebnic ekonomie „Co je to nákup all-time-high?“ a za druhé zde po pár měsících tichých interních procesů integrace Mallu do svých struktur spustilo tragédii shakespearovských rozměrů. Kam přijdu, tam se diskutuje o tom, proč Allegro zavedené lokální značky Mall.cz a CZC.cz totálně degradovalo tím, že z nich udělalo jen reklamní poutače na svůj marketplace. O letošních minusových výsledcích ve stovkách milionů korun a o tom, že český zákazník na polské vábení neslyší, jsme už v běžných ekonomických médiích četli. Marketplacy v Česku zkrátka narazily a ukázalo se, že zejména Poláci český trh buď pořádně neanalyzovali, nebo jen slepě věřili tomu, že to, co jim funguje doma, bude fungovat také u menších sousedů. Tato přezíravost je vlastně kamenem úrazu vždy, když se v regionu centralizuje řízení a ve vedení firem mají pocit, že vyřeší Polsko, Česko a Slovensko jedním tahem. Ne, nevyřeší. A dokud to nepochopí, budou narážet do zdi. Je jedno, zda jde o značky, distributory, prodejce či různé moderní prodejní platformy. V Mallu ale nemusí smutnit, protože v aktuálním úvodníku musím zacílit hledí své komentátorské pušky také na zeleného mimozemšťana. Když už jsem si totiž myslel, že ho budu pro jednou pouze chválit, ostatně jsem tak v posledních týdnech v debatách s lidmi z branže činil, přijde úlet v podobě třaskavé „reklamační kampaně“. Přitom se Alza po loňském „planetárním fiasku“ začala opět chovat rozumně. Dokonce už záhy po nepříliš zdařilém vstupu zahraničních marketplaců na český trh pochopila, že je holý nesmysl měnit své celé roky piplané DNA prémiového prodejce a transformovat se do hybridu e-shopu a tržiště. Místo toho otočila kormidlem a chce i v případě partnerského prodeje garantovat doručení a celkovou kvalitu služby. Výrazně se tak vymezuje proti marketplacům a staví na tom, co umí, co od ní čeští zákazníci očekávají. Stručně řečeno pokračuje v kultivaci zdejšího trhu, kterou v podstatě odstartovala a celou dobu byla jejím lídrem. Pro marketplacy to není dobrá zpráva – jim by naopak vyhovovalo, kdyby Alza přistoupila na jejich hru a zahájila plíživou degradaci české e-commerce. Jenže všechno pozitivní následně v Alze přebili skutečně trapnou a eticky pochybnou kampaní s uznáváním reklamací Mallu a CZC. Bez ohledu na to, jak nakonec rozhodne soud, je podpásovka tohoto typu nedůstojná. Vyzvat podobně na souboj srovnatelného protivníka, budiž. Kopnout si v aréně do gladiátora sraženého do kolen, vskutku hrdinské… Abych neuzavíral úvodník negativně, ještě musím v jeho závěru zmínit poprask, jejž způsobilo oznámení společnosti Miele, že chce do roku 2030 zdvojnásobit svůj tržní podíl v Česku a ztrojnásobit na Slovensku. O nové dlouhodobé strategii informoval přímo generální ředitel Miele CZ/SK Josef Jelínek u příležitosti otevření nového Experience Center v srdci Bratislavy. Akci dodala na významu účast Markuse Mieleho, executive directora a spolumajitele celé firmy. Pro Miele jde každopádně o zásadní změnu směru. Doposud firma stála tak trochu mimo hlavní proud trhu – alespoň tak navenek působila. Pokud chce dosáhnout takto významných zisků v oblasti tržních podílů, bude muset výrazně zvýšit prodeje svých spotřebičů. Jak? O tom si již v příštím vydání SELLu popovídáme přímo s Josefem Jelínkem. VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=