ROVATCÍM 52 52 • Sell • 6/2023 Kontraktační výstavy mají na českém trhu hlubokou tradici a jejich velkolepý návrat v redakci vítáme. A to zejména kvůli jejich velmi silnému, až dominantnímu sociálnímu rozměru, kdy se sejde koncentrace lidí z branže na jednom místě. Akce pomáhají utužovat vztahy, navazovat vztahy nové a samozřejmě mají i nepopiratelný „kontraktační“ rozměr. V případě letošních akcí firem K+B Progres a FAST ČR jsme si všimli dvou výrazných jevů – jedním je účast některých zcela nových firem, již dáváme do souvislosti se situací na trhu. Všichni se snaží udělat maximum pro to, aby zvýšili odbyt svého zboží, a účast na kontraktaci může nepochybně pomoci. Druhým pak návrat některých vystavovatelů, zejména tedy De’Longhi, které v nedávné minulosti z kontraktací zcela zmizelo. Působilo to zvláštně hlavně kvůli dřívější bezkonkurenční úrovni stánku této společnosti. De’Longhi platilo zhruba dekádu za nedostižného vystavovatele. Jedna akce za rok stačí Z letoška pak plyne také jedno ponaučení, že český trh není dostatečně velký, aby se na něm mohlo konat nějaké nadprůměrné množství akcí tohoto typu. Přestože velmi oceňujeme snahu K+B Progres zvýšit kvalitu své kontraktace přesunem do O2 Universa, jsme toho názoru, že zvát partnery do Prahy dvakrát během necelých pěti měsíců je příliš. Obzvlášť dva týdny před konáním FAST Day, který se letos uskutečnil jen jeden (jarní akce je zaměřena výhradně na značky firmy FAST). Obecně hodnotíme obě kontraktace, tedy zářijovou společnosti K+B Progres a říjnový FAST Day, pozitivně. Snaha zvýšit úroveň prostředí, kde se veletrhy konají, byla evidentní už loni. KB začalo originálním přesunem do Zemědělského muzea. Letošní dvě kontraktace v O2 Universu pak vypadaly jako hotové zjevení ve srovnání se staršími ročníky v Klíčanech. A FAST Day na výstavišti v Letňanech je beze vších pochybností mnohem elegantnějším eventem než v logistických halách u Jihlavy. Zjevný rozvoj celého konceptu s výraznějším mezinárodním přesahem a kulturnější zázemí vdechly do veletrhu nový život. Podzimní kontraktace ukázaly, že všeho moc škodí Když se loni vrátily na scénu v plné síle veletrhy českých velkoobchodů, bylo jednoznačné, že jim pandemie paradoxně pomohla. Zatímco před covidem o ně spíše zájem ze strany značek klesal, bez ohledu na to, zda se nakonec účastnily, či nikoliv, postpandemický hlad po sociálních kontaktech přinesl jejich hotovou renesanci. Letošní ročníky už z jedinečné situace, tedy první možnosti někam pořádně pracovně vyrazit, těžit nemohly. Podzimní akce tak jednoznačně odhalily, že dvě akce jedné firmy s poměrně krátkým časovým odstupem jsou pro trh příliš.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=