70 70 • Sell • 6/2023 INTERVIEW • ADAM BURKUŠ • DYSON Trh domácích spotřebičů prochází až nečekaně tvrdou postcovidovou korekcí. Prodeje padají už víc než 15 měsíců, byť propady připadají převážně na sektor velkých spotřebičů. Malé na tom jsou o poznání lépe. Jak vnímáte současnou situaci vy? Trh stanul v nedávné minulosti před novými výzvami. Ať už to byl covid a s ním spojená logistická krize, následná inflace, zdražení energií a tak dále. Přesto mohu konstatovat, že se současná situaci nepodepsala negativně na prodejích produktů Dyson. Pravda, zákazníci jsou opatrnější a víc se zabývají tím, kam investovat peníze. Dle našich dosavadních výsledků je ale zjevné, že značce Dyson věří. Navíc se nám daří oslovovat zákazníky nové, takže pokračujeme v kontinuálním růstu. Samozřejmě situaci na trhu vnímáme a pociťujeme – například v tom, že loni už v září startovaly předvánoční prodeje. Letos nikoliv a nepomohly tomu ani různé slevové akce, jako Dny Marianne. Přestože byli lidé loni konfrontováni se skokovým zdražením energií, stále disponovali penězi z covidových let. Myslím, že letos už to úplně neplatí. Plus je potřeba vnímat negativní příval zpráv, který brzdí lidi v nákupech. Chybí zde pozitivní impulzy, které by přiměly populaci ke změně chování. Ale jak jsem řekl, Dyson je ve výjimečné pozici, protože roste rychleji než trh, takže my jsme s dosavadními výsledky letošního roku poměrně spokojeni. Nejvíce trpí v současnosti střední cenový segment. Tam Dyson úplně nespadá, byť jeho nižší modely vysavačů určitě ano. Projevila se větší opatrnost zákazníků ve struktuře prodejů značky Dyson? Jak? Možná vás to překvapí, ale u značky Dyson tomu tak není. Od začátku si totiž cenově stojí téměř stejně. Když se vrátím pár let zpět, v roce 2016 byl naším nejdražším modelem vysavač V6 za cca 17 tisíc korun. Potom ho nahradil model V8. Dnes máme v nabídce nejdražší model za cca 24 tisíc. Za těch necelých osm let ale výrazně stoupla průměrná mzda. Zákazník od začátku ví, kolik produkty Dyson stojí, v jaké cenové kategorie se pohybují. Naše obchodní strategie se nemění a zákazník ji dlouhodobě akceptuje. Další důležitá věc je, jak se za ty roky posunul celý trh vysavačů – v podstatě následoval značku Dyson, která vyšší cenové kategorie v segmentu vysavačů odemkla a normalizovala. Ostatní značky dnes běžně prodávají Adam Burkuš: Dyson navzdory situaci na trhu roste. Světová poptávka nadále převyšuje výrobní kapacity Většinu segmentů, do nichž britský Dyson vstoupil, se mu podařilo změnit. Jedním z nejvýraznějších efektů je otevření do té doby nepředstavitelných cenových kategorií, z čehož těží ve výsledku celý trh. Jak se ale na prodejích značky podepisuje současná postcovidová korekce a pokles zájmu zákazníků o střední cenový segment spotřebičů? A jak Dyson řeší dlouhodobý nedostatek svých výrobních kapacit? Nejen tyto otázky padly během hodinové diskuse s Mgr. Adamem Burkušem, head of sales značky Dyson pro Česko a Slovensko.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=