SELL: 07 / 2023

20 20 • Sell • 7/2023 Do příchodu online tržišť šlo o objemově zanedbatelné množství elektroniky. S nástupem nového způsobu přeshraničního prodeje v podobě marketplaců se však ukazuje, že bude nutné tuto tržní nerovnost řešit. Jednak není situace férová vůči lokálním hráčům, kteří do kolektivních systémů přispívají, a jednak s rostoucím objemem prodejů přes tržiště v příštích letech může představovat nemalý problém v podobě chybějících peněz v systému zajišťujícím recyklaci, která se navíc stává v Evropě zásadním nástrojem pro zisk surovin včetně těch kritických. Nejde přitom o nový problém, protože téma neodvádění recyklačních příspěvků se celé roky v Unii diskutuje v kontextu objednávek putujících k evropským spotřebitelům z Číny a dalších zemí mimo EU. Už v létě 2021 vyzvala Aliance evropských ekologických a průmyslových organizací otevřeným dopisem některé europoslance, aby se věcí zabývali. S rozšiřováním online tržišť a přeshraničního obchodu v rámci EU se ale ukazuje, že neodvádění příspěvků je běžné i při pohybu elektroniky napříč volným evropským trhem. Recyklační velmoc světa Evropa je na absolutní špičce, pokud jde o zpětný odběr vysloužilé elektroniky a její recyklace. Na nedávném semináři kolektivního systému Elektrowin (reportáž z akce na str. 30) byla prezentována čísla za jednotlivé oblasti světa. Zatímco Evropa zpětně odebere 46,4 % elektra, druhá v pořadí Asie pouze 11,7%. Další kontinenty včetně Ameriky jsou na tom ještě hůř. Evropa má přitom ještě mnohem ambicióznější cíle a ukazuje zbytku světa cestu, jakou se lze vydat. Žádný systém nebude nikdy dokonalý, nicméně evropské nastavení evidentně funguje a zajišťuje, aby elektronika a spotřebiče nekončily Nerovnost na „rovném“ trhu Zahraniční prodejci většinou neodvádějí recyklační příspěvky. Příchod marketplaců na přehlížený problém znovu upozornil Přestože si Evropa zakládá na volném pohybu zboží a vyžaduje striktní dodržování nastavených pravidel, pokud jde například o určování cen, jak dokládají i aktivity českého antimonopolního úřadu na trhu domácích spotřebičů v posledních dvou letech, ne ve všech oblastech je tento přístup stejný. Dlouhé roky platí, že mnoho zahraničních prodejců neodvádí recyklační příspěvky, takže zboží končící v českých domácnostech nemá takříkajíc „předplaceno“ pro svou budoucí ekologickou likvidaci a recyklaci. Problém se pochopitelně netýká jen Česka, nýbrž všech unijních zemí.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=