SELL: 07 / 2023

24 • Sell • 7/2023 INTERVIEW • JOSEF JELÍNEK • MIELE 24 Je to zhruba rok, co jste převzal vedení českého a slovenského zastoupení Miele. Na nedávné akci pro partnery jste hovořil o tom, že to pro vás byl velmi složitý a těžký rok. Co představovalo největší výzvu? Největší výzva pro mě byla přijít do Miele, do pro mě úplně nového odvětví, nemít znalosti o tom, jak funguje trh domácích spotřebičů, a po čtyřech měsících dostat nabídku na převzetí českého a slovenského zastoupení Miele po Tomášovi Abrahámovi, který byl ve firmě takřka tři dekády a z toho více jak dvě na pozici generálního ředitele. A výzvou samozřejmě bylo přesvědčit kolegy, obchodní partnery a dodavatele, že to celé zvládnu. To pro mě byla ta nejtěžší výzva. A upřímně, když si procházíte takovou změnou s takovými souvislostmi, tak občas jsem byl v situaci, že jsem musel přesvědčovat sám sebe, že to zvládnu. Do branže domácích spotřebičů jste přišel z oblasti výroby a prodeje sportovního oblečení a obuvi. Jsou si tyto trhy v něčem podobné? Jaké své dosavadní zkušenosti, strategie a postupy můžete uplatnit? Nejenom trhy, ale i obě společnosti jsou si v hodně věcech podobné, až jsem byl sám překvapen. Od historických souvislostí – historie adidasu začala v roce 1924 v malém bavorském městě Herzogenaurachu historie Miele v roce 1899 ve vestfálském Herzebrocku. Hlavní rozdíl mezi adidasem a Miele z tohoto pohledu je ten, že Miele dokázalo najít shodu mezi oběma zakládajícími majiteli, a proto je i nyní, po 124 letech, fungující rodinnou firmou. Co se týká podobnosti trhu, sportovní trh prošel, hlavně díky Nike, v posledních pěti letech obrovskou transformací. A tím, že jsem měl to štěstí být z pozice senior directora pro klíčové zákazníky v regionu CEE u toho, tak věřím, že mohu získané zkušenosti uplatnit i na trhu domácích spotřebičů, protože transformace trhu není cizí slovo ani pro tuto branži. Ať již na straně retailerů kvůli vstupu marketplace hráčů na trh, nebo logickému potenciálnímu spojení Datart, Electro World Josef Jelínek: Můj nástup do čela Miele byl pro trh šok. Plán zdvojnásobit tržní podíl do roku 2030 v ČR je ambiciózní, ale realistický Sektor domácích spotřebičů neprochází velkými změnami jen na globální či evropské úrovni, kdy v posledních letech pokračovala jeho postupná konsolidace v rámci různých akvizic menších a středních značek. Na lokální scéně se pak projevují významné strukturální změny firem, začleňování lokálních poboček do nově vytvářených clusterů a s tím často spojené odchody některých čelných manažerů. Vše popsané se týká i německé společnosti Miele, jejíhož vedení se loni v říjnu ujal Josef Jelínek. V rozsáhlém rozhovoru jsme s ním diskutovali jak o jeho nástupu, výzvách, kterým čelil a nadále čelí, tak současné nelehké situaci na trhu či nově ohlášené strategii, v jejímž rámci chce Miele téměř zdvojnásobit svůj tržní podíl v Česku a ztrojnásobit na Slovensku.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=