SELL: 07 / 2023

Sell • 7/2023 • 25 25 INTERVIEW • JOSEF JELÍNEK • MIELE a Nay. Ale také kvůli zvýšené aktivitě a investic značek v naší branži se zázemím v Asii a obecnou situací na trhu způsobenou zvýšeným zájmem soutěžních úřadů o určování cen pro další prodej, tzv. RPM. Trh domácích spotřebičů je poměrně konzervativní. Občas až extrémně, s čímž máme ostatně i my v SELLu bohaté zkušenosti. Teď se zeptám zcela otevřeně. Jak trh přijal změnu ve vedení Miele? Řekl bych se šokem a s nedůvěrou. Se šokem proto, že změna na pozici byla po tak dlouhé době nečekaná, a s nedůvěrou, protože jsem při převzetí pozice loni v říjnu působil v Miele, a tím tedy i v odvětví, teprve šest měsíců a nikdo nevěděl, co ode mě čekat. I když jsem byl vnitřně připraven na to, že pro hodně lidí nebude jednoduché změnu akceptovat, byl jsem v některých momentech překvapen reakcemi trhu na věci, které jiné obory, kterými jsem za posledních 24 let prošel, přijímají jako normální. Ale všechno chce čas a osobně věřím, že potom, co jsem se při různých příležitostech potkal s většinou našich obchodních partnerů a dodavatelů, tak za těch 13 měsíců minimálně ví, že když se na něčem dohodneme a podáme si ruce, tak to platí. A to je v obchodě, podle mého názoru, základní pilíř k tomu vytvořit si vzájemnou důvěru, na které se dá postavit dlouhodobý obchod. Česko a Slovensko spadají do poměrně velkého clusteru. Jaké další země v něm jsou? A jak významný je v rámci tohoto trhu český a slovenský trh? Globálně je Miele rozděleno na pět takzvaných Regionů, kdy v našem případě hovoříme o South Europe East regionu, který se rozpíná od Portugalska, Španělska přes Itálii, Řecko, Turecko a země bývalého Sovětského svazu až po cluster Central Eastern Europe (CEE), ve kterém je společně s Českem, Slovenskem i Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Srbsko, odkud distribuujeme naše produkty do Černé Hory. Od ledna tohoto roku se do našeho clusteru začlenila i Ukrajina, poté co naše společnost přestala být aktivní v Rusku. Český a slovenský trh hrají od prvopočátku důležitou roli v rámci CEE, očekávaný podíl obou zemí pro tento rok je na úrovni 26 %, a jsme v rámci CEE druhý nejvýznamnější trh. Pokud hovoříme o kombinaci obou zemí, jsme hned za Polskem s 29% podílem, které má ale cca 2,5× více obyvatel. Zařazení Česka a Slovenska do tohoto clusteru je relativně novinkou, že? Ostatně právě to, že jsou obě země nově zodpovědné vedení tohoto clusteru v Polsku, byl dle našich informací důvod odchodu Tomáše Abraháma. Vytvoření CEE clusteru je součástí dlouhodobé globální strategie naší společnosti, kdy k vytvoření clusteru došlo v průběhu roku 2020. Organizace clusteru funguje na matrixové struktuře, kdy na příkladu Česka a Slovenska lidé v obou zemích reportují přes organizační strukturu mně, nicméně jednotlivé pozice funkčně reportují i na kolegy zodpovědné za definované oblasti. Například brand activation manager je mým přímým podřízeným, zároveň ale nepřímo reportuje na marketingového ředitele celého clusteru. Důvody, které vedly Tomáše Abraháma k odchodu po tolika letech, neznám, takže se k nim ani nemohu vyjadřovat. Mně bylo oznámeno v létě loňského roku, že od 1. října 2022 je pozice generálního ředitele pro Česko a Slovensko volná a zda mám zájem. A mně bylo během prvních vteřin jasné, že pokud to nevezmu já, bude to někdo jiný. A tak tu dnes s vámi sedím já. Na trhu není řízení firem z Polska vnímáno rozhodně pozitivně. Neexistuje snad příklad, aby přímé řízení firmy z Polska vedlo k pozitivním výsledkům, protože jsou český a slovenský trh v takovém konceptu vedení přehlíženy a jsou ignorovány jejich zásadní odlišnosti oproti Polsku. Vytvoření clusteru s centrálou v Polsku tedy mnozí obchodní partneři Miele nevnímali a nevnímají pozitivně. Jak byste jim argumentoval? Jsou jejich obavy ze změn neoprávněné? Tomuto tématu jsme se cíleně věnovali na našem eventu pro velkoobchodní partnery na konci října. Já jsem samozřejmě za posledních 13 měsíců vnímal tuto tenzi a slyšel jsem o příkladu ostatních značek. Ale rozdělil bych moji odpověď na dvě části. Zaprvé, Miele se mění jako společnost globálně, a když padlo rozhodnutí o založení CEE clusteru, ve hře byly jen dvě lokality pro centrálu, a to Varšava a Praha. Vzhledem k velikosti polského trhu se pak vedení firmy rozhodlo pro Varšavu a nejsme jediní nejen v našem odvětví. Zadruhé jsem osobně přesvědčen, že Miele jako rodinná společnost je unikátní a i nadále přistupuje k jednotlivým trhům v rámci clusteru s maximálním vnímáním lokálních odlišností. Takže pokud říkáte, že neexistuje příklad, aby řízení z Polska vedlo k pozitivním výsledkům, tak věřím, že společně se všemi kolegy, ať již z lokálního zastoupení, nebo z clusteru, obchodním partnerům dokážeme, že jsme unikátní nejen našimi produkty, ale i tím, že budeme první, kdo v této struktuře dosáhne pozitivních výsledků. Když dojde ve vedení společnosti ke změně po tak dlouhé době, kdy je daná firma silně zajetá v určitých kolejích, nese to s sebou zpravidla další postupné personální změny. Jednou z nejvýraznějších byl nedávný odchod Petra Chlady. Došlo ještě k nějakým dalším změnám? Ke změnám v rámci vedení společnosti za posledních 13 měsíců došlo. Když jsem společnost loni převzal, první poziJosef Jelínek představil obchodním partnerům Miele novou strategii a vizi firmy během akce, která se konala v říjnu v pražském Miele Experience Center. Novou strukturu a plány v regionu prezentovala Ieva Kulberga, Managing Director Region Central and Eastern Europe.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=