SELL: 07 / 2023

26 • Sell • 7/2023 INTERVIEW • JOSEF JELÍNEK • MIELE 26 ci, kterou jsme potřebovali obsadit, byla pozice HR. Další prioritou bylo obsadit vedení D2C kanálu a marketingu. Letos navíc došlo k rozhodnutí sloučit pozici finančního ředitele pro Českou republiku a Slovensko s Ukrajinou. Personální řešení otázky ale bylo na mně a já se nakonec rozhodl funkci nabídnout Anně Kocheshkové, která doposud zastávala tuto pozici pro Ukrajinu. Dosavadní finanční ředitel pro Česko a Slovensko Filip Pospíšek proto po dohodě z firmy odešel. A zároveň jsme se ve stejné době dohodli na odchodu s Petrem Chladou. S Petrem jsme oba dva v posledních měsících cítili, že se rozcházíme v optice vnímání toho, jak v dnešní době řídit obchod. Petr to mimochodem sám popsal ve svém dopise na rozloučenou určeném obchodním partnerům. Tímto jim oběma i všem dalším, kteří již nejsou součástí Miele a byli za posledních 32 let u vytváření historie značky na českém a slovenském trhu, děkuji. Vytvořili diamant, který je jen potřeba na správných místech vyleštit, aby získal na hodnotě, jakou má mít. Vy jste do Miele nastoupil v závěru covidových prodejů. Nejprve na úroveň clusteru jako šéf rozvoje distribučních kanálů a posléze tedy do vedení česko- -slovenské pobočky. Jak si firma stojí v rámci až nečekaně tvrdé korekce přecházející v reálné propady v MDA? Letošní rok nebyl a stále není pro nás, stejně jako si dovolím říct pro většinu firem v oboru, jednoduchý. Po silných třech covidových letech, kdy jsme loňský rok realizovali pro Miele rekordní tržby, přišla korekce trhu a samozřejmě se tento razantní pokles poptávky dotkl i nás. Byla to kombinace vybudované velké skladové zásoby na straně partnerů, kdy po zkušenostech s narušenými dodavatelskými řetězci naši partneři objednávali vše, co bylo skladem, v kombinaci s vytvořením zásoby před poslední úpravou ceny k 1. listopadu 2022. Proto nás pokles poptávky a snížení odprodeje zasáhl v podstatě dvojnásobně a znamenal výrazné zatížení našeho cashflow. V první polovině roku jsme tak pracovali na tom, jak se s touto situací vyrovnat, ať již tím, že jsme korigovali naše prodejní ceny ve vybraných kategoriích a modelech, tak abychom více reflektovali realitu trhu. A to i přes fakt, že nákupní kurz a interně nastavený přepočet z eur na koruny nehrál v náš prospěch. Ale věděl jsem, že pokud toto neuděláme, tak výrazně omezíme náš potenciál a pozici na trhu. A osobně věřím, že se nám s kolegy podařilo pootočit kormidlem vývoje tohoto roku, a i když skončíme tento rok s poklesem proti našemu rekordnímu roku 2022, tak se nám od září tohoto roku daří vytvořit solidní odrazový můstek do, věřím, úspěšného roku 2024. Značka Miele se do vašeho příchodu prezentovala tak trochu, jako že stojí mimo trh, respektive hraje svou vlastní ligu. Vy jste nyní oznámil, že chcete do roku 2030 dosáhnout zhruba dvojnásobného tržního podílu v Česku a trojnásobného na Slovensku. Toho ale nejde docílit jinak než výrazným zvýšením prodejů vašich spotřebičů. Jak toho chcete dosáhnout? V rámci námi prezentované „Vize 2030“ chceme mít do tohoto roku na trhu nainstalovaných 1 000 000 našich přístrojů, abychom při průměrné životnosti našich přístrojů výrazně přispěli k našemu mottu „Immer besser“ pro planetu jako náš jediný domov. Pilíře naší vize jsou tři. Prvním je Udržitelnost, protože věříme tomu, že se nám podaří lépe komunikovat benefity toho, proč by si měl zákazník koupit naše přístroje a investovat tak nejen do kvality svého života, ale do kvality života na této planetě obecně. Druhým pilířem je Distribuce. Miele od roku 2010 funguje se svými obchodními partnery na bázi takzvané selektivní distribuční smlouvy, která je pro nás naprosto klíčovým právním a smluvním základem pro naši prémiovou dlouhodobou prodejní strategii. Momentálně pracujeme na definici rolí jednotlivých kanálů, ale i klíčových zákazníků, tak abychom společně s našimi obchodními partnery mohli naši vizi naplnit. Věřím, že i pro ně je naše představená vize zajímavá v tom, jak společně zvýšit průměrnou prodejní cenu celé kategorie, ať již mluvíme o MDA, nebo SDA. A v neposlední řadě je to Sortiment. Velmi pečlivě se díváme jednak na to, zda naše modely v jednotlivých kategoriích a cenových úrovních jsou nastaveny správně s ohledem na prodejní cenu, tak na to, zda současná segmentace modelových řad odpovídá aktuální situaci na trhu a naší vizi do roku 2030. Už během říjnové prezentace partnerům jsme na místě zaznamenali, že se zejména lidé z kuchyňských studií obávají, abyste obrat firmy nezvyšovali tím, že nasadíte agresivní cenovou politiku… I já jsem tyto obavy zaznamenal, ale dokážeme, že jsou nerelevantní. Odprezentovali jsme, že chceme v rámci České republiky zvýšit tržní podíl do roku 2030 na úroveň více než 6 %, na Slovensku tržní podíl ztrojnásobit. Pro porovnání, v Německu má Miele podíl v MDA a SDA dohromady 13–14 %, a v Rakousku dokonce 19–20 %. Nepopírám, že je naše vize ambiciózní, ale je reálná. Při jejím stanovení jsme vycházeli z predikce toho, jak očekáváme, že bude růst celý trh, a jak se bude v obou zemích v následujících letech zvyšovat životní úroveň. A mimochodem, Česko z tohoto porovnání s ostatními zeměmi světa nevychází vůbec špatně. Samozřejmě za předpokladu, že nedojde k žádnému extrémnímu zásahu vnějších vlivů, kterých jsme za poslední více než rok svědky a které mohou tento růst životní úrovně ovlivnit. Ne že by ho zastavily, ale mohou ho zpomalit. Osobně však věřím, že se v následujících sedmi letech v obou zemích výrazně přiblížíme životní úrovni západní Evropy. Josef Jelínek s vybranými ambasadory značky Miele z řad známých osobností i běžných zákazníků, kteří si spotřebiče německého výrobce pořídili a jsou s jejich používáním spokojeni.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=