64 • Sell • 7/2023 Uběhl další měsíc a ani tentokrát není graf společnosti GfK hezký. Vyčnívají na něm nebývalým růstem jen fotoaparáty, jejichž skok způsobily výprodeje starších modelů bezzrcadlovek, jak nás GfK informovalo. Jinak je vyjma malých spotřebičů vše v propadu. SDA navíc táhnou vzhůru oživující se internetové prodeje. Zástupci značek nás ale v diskusích o situaci na trhu upozornili, že segmentace prodejů příliš pozitivní příběh nevypráví. Ve zvýšené míře se prodávají levnější produkty a silnými výsledky se chlubí hlavně Lidl, který do trhu vysílá tu nejlevnější sortu spotřebičů s poměrně nízkou kvalitou. Případně se v Lidlu objevují i áčkové značky, mnohdy jsou ovšem zařazeny do akční nabídky s bezprecedentní slevou. Lokální pobočky s tím nemají většinou nic společného, protože jde o dohody na úrovni clusteru či centrály přímo s Lidlem v Německu. Na cenovou stabilitu trhu malých domácích spotřebičů mají tyto akce pochopitelně negativní vliv. Lidl je tak u SDA značek v tuto chvíli větším tématem než marketplacy, jejichž nástup je pomalejší, než se původně předpokládalo. Co přinese zbytek roku? Predikce věcí budoucích jsou ošidné a v současnosti to platí dvojnásob, protože i mnozí odborníci v posledních měsících přiznali, že se na jaře ve výhledu na druhou polovinu roku mýlili. Na trhu domácích spotřebičů je vývoj rozhodně horší, než si většina lidí myslela. Včetně naší redakce. Zástupci firem se tak s nadějí upínají k roku 2024. Pravdou je, že propady v MDA už jsou tak velké, že nelze očekávat ještě nějaký citelný pokles. Srovnávací základy z letoška budou pro rok 2024 nebývale nízko, a tak se snad už i velké spotřebiče vrátí postupně k růstu. Velmi samozřejmě záleží na tom, zda ČNB zahájí snižování úrokových sazeb a zda ustane příval negativních zpráv, jako je například nedávná mediální smršť okolo zvýšení cen regulované složky elektřiny. Lubor Jarkovský Krušné časy v sektoru velkých spotřebičů pokračovaly i v září. Malé spotřebiče jsou na tom o poznání lépe Krize v maloobchodu pokračuje. Data z dalších evropských zemí navíc ukazují, že ve svém útlumu už zůstává Česko v podstatě osamoceno. Národ se doslova zasekl a nadále škrtí výdaje, což se projevuje i na trhu domácích spotřebičů. Zejména tedy těch velkých. Sektor SDA vykazuje už několik měsíců až překvapivě solidní, byť nijak dramatický růst. Situace ale přesto není růžová.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=