SELL: 07 / 2023

69 Sell • 7/2023 • 69 INTERVIEW • MILADA SKUTILOVÁ • KÄRCHER třebitelů dále vylepšili. Kategorie teď roste o nějakých 30 až 40 % ročně. Je vidět, že mají spotřebitelé o tyto výrobky zájem. V nabídce máte jednak podlahové myčky, kterým my v redakci říkáme vytírače, a elektrické mopy. Jak se od sebe tyto dvě kategorie liší? Na první pohled působí výrobky podobně. Mop je jednodušší a cenově dostupnější varianta, před jejímž použitím byste měli podlahu vysát vysavačem. Přístroj má sice nádržku na čistou a špinavou vodu, jde ale skutečně o mop, nikoliv vysavač. Podlahové myčky jdou pak dál, protože jsou řešením 2 v 1 – umí sbírat hrubé nečistoty a vytírat najednou. Hodně se teď také věnujete robotické technice. Na IFA jste dokonce představili vůbec první robot s aktivním vytíráním podlahy. Spotřebitelé byli vůči automatizaci dlouho nedůvěřiví. Mnoho z nich také udělali před deseti patnácti lety špatnou zkušenost s lacinými a nepříliš funkčními roboty z Číny. Daří se je přesvědčit, aby dali robotům ještě šanci? Myslím, že my profitujeme ze zákazníků s dřívější špatnou zkušeností dlouhodobě. A to nejen v robotech. Lidé si často něco pořídí, chtějí danou věc vyzkoušet, přičemž se jim nechce investovat příliš. Výsledkem je nespokojenost. Přesto obecně vidí, že jde o zajímavé řešení, a tak jdou posléze k nám, protože Kärcher má na trhu velmi dobrou reputaci. S naším produktem jsou pak spokojeni. Platí to i pro robotické vysavače, které dodáváme na trh už dlouhé roky. V době, o níž jste hovořil, kdy se na trh valily roboty za tři tisíce, jsme my měli robot za 20 tisíc. Celkem přirozeně měl tehdy malé kusové prodeje, ale pochopitelně fungoval dobře a rozhodně nám nekazil jméno. V současnosti už jsme na robotiku vyloženě zaměřeni. Vznikla kvůli ní před cca šesti lety i celá nová divize, která se převážně věnuje hodně dynamickému trhu s profesionálními úklidovými roboty. Paralelně ale vyvíjí také domácí řešení a využívá svých zkušeností z profi segmentu. Dobrým příkladem je tedy naše nová domácí robotická podlahová myčka RCF 3. Technologicky vychází z ručních podlahových myček, takže skutečně aktivně vytírá podlahu pomocí rotujícího válce. Má oddělené nádržky na čistou a špinavou vodu. Dorazit by měl během prvního kvartálu 2024. Letos jste ve spolupráci s Globusem představili v jeho prodejnách prezentaci svých produktů formou „shop in shop“. Jak se tato novinka osvědčila? Budete v projektu případně pokračovat u dalších prodejců? Shop-in-shopům se věnujeme už spoustu let, ale doposud jsme je měli v hobby marketech, které jsou poměrně jednostranně zaměřené, a jejich zákazníci Kärcher a jeho produkty dobře znají. Proto jsme nyní zvolili Globus – cílem bylo oslovit spotřebitele, kteří nejdou nakupovat elektro nebo nářadí. I díky naší výrazné žluté barvě byla v obchodě naše prezentace hodně výrazná a přitahovala pozornost. Lidé mohli vidět šířku našeho sortimentu, seznámit se s kategoriemi, o nichž třeba vůbec nevěděli, že se jim věnujeme. Diskutujeme o podobném konceptu také s elektrořetězci. Samozřejmě to není jednoduché, protože si prezentace žádá poměrně velký prostor. Určitě v těchto prezentacích ale chceme pokračovat. Trh domácích spotřebičů nezažívá poslední rok a půl nejlepší období. Není to velkým překvapením. Po prodejně silných covidových letech musela přijít korekce. Projevila se větší opatrnost zákazníků ve vašich prodejích? Respektive ve struktuře poptávky zákazníků? Kärcher má výhodu, že stojí na dvou pilířích – profesionálních a domácích produktech. To nám zajišťuje větší stabilitu, když se jedné z těchto kategorií daří méně. Loni bylo například vidět, že lidé směřovali finance jinam než do spotřebičů. Po covidových zvýšených prodejích to bylo logické. Letos už ale opět rosteme navzdory tomu, že samozřejmě ve zpravodajství neustále slyšíme a čteme o snížené spotřebě domácností. Odhaduji, že celá firma bude letos cca 15 % v růstu. Máme za sebou září a skoro celý říjen a necelé dva měsíce do Vánoc. Jak podle vás dopadne čtvrtý kvartál? Dosavadní čísla by již měla poměrně dobře napovědět… Zatím to vypadá, že pro nás bude poslední čtvrtletí znamenat dvouciferný růst. Srovnávací základy z loňska jsou nižší. Navíc asi těžíme i ze síly značky a vlastních prodejen. Asi skutečně platí, že lidé v krizi inklinují k jistotě, tedy značce, které mohou věřit a se kterou mají dobrou zkušenost. Na veletrhu IFA jsme byli informováni, že se postupně kompletně změní barevné provedení produktů Kärcher určených pro domácnost. Firma zvolila bílou barvu namísto ikonické žluté. Proč dochází k této změně? Ano, ze žluté i přístrojů pro domácnost přechází na bílou. Ovšem pouze u zařízení určených pro interiéry. Technika určená do garáže nebo na zahradu zůstane žlutá. Důvodem této změny je, aby nebyly výrobky nacházející se v bytě tak výrazné. Přistoupili jsme k tomu na základě ohlasu uživatelů. Už několik let jsme prodávali v bílém provedení nejvyšší modely domácích přístrojů a byl o ně vysoký zájem. Nyní se tedy vše pouze sjednocuje. Profesionální stroje zůstávají nadále antracitové se žlutými prvky. Problémy v logistice během covidu i současné sílící téma udržitelnosti ještě zvýšily zájem trhu o to, kde která firma své výrobky produkuje. Jak řeší výrobu svých domácích spotřebičů Kärcher? Situace během covidu a další vývoj na světové scéně nás dovedly k tomu, že jsme zrušili plánovanou výstavbu továrny v Číně a místo toho zvolili Vietnam. V Číně samozřejmě zůstává již provozovaná továrna. Do Evropy ovšem z našich asijských linek moc produktů nemíří. Tam se produkuje pro trhy v indopacifickém regionu. Evropské trhy jsou zásobeny primárně z našich závodů v Německu, Itálii, Litvě a Rumunsku. Ještě bych chtěla zdůraznit, že se vždy jedná o naše produkční kapacity. Vše si vyrábíme sami a nenakupujeme od třetích stran. I to je důvod, proč vyrábíme náhradní díly po 10 let od skončení výroby daného modelu a jsme ho schopni 15 až 20 let opravit. U některých profi zařízení nabízíme plnou 5letou záruku. Kärcher vždy platil za firmu, která má ve své nabídce zajímavá, netradiční či velmi specifická řešení. Ať už je to čistič teras, nebo třeba mobilní tlaková myčka. Jaké novinky můžeme od značky očekávat v příštím roce? Z takových specialit, které máte asi na mysli, jsme představili nedávno elektrickou škrabku na autoskla. Výrazně usnadňuje a urychluje odstranění námrazy. Jelikož jde o zařízení s doporučenou cenou 1 490Kč, prodává se celkem dobře i bez jakékoliv reklamy jako takový netradiční a praktický vánoční dárek. Uživatelé ocení možnost nabíjet škrabku přímo v autě. Samozřejmě ji mohou dobít také doma.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=