SELL: 08 / 2023

18 18 • Sell • 8/2023 TÉMA • PRIVÁTNÍ ZNAČKY Běžný spotřebitel většinou vůbec netuší, co to je obchodní značka a jak se liší od výrobce. Sencor, ETA, ECG, Concept, Philco nebo DOMO jsou pro něj to samé jako Philips nebo Tefal. Pravda, poslední dvě možná vnímají lidé jako více prémiové, jak s oblibou říkáme „áčkové“, ale to je asi tak všechno. Úspěch obchodních značek je spjatý s dlouhé roky velmi levnou výrobou v Asii a také v jejich schopnosti velmi rychle reagovat na aktuální trendy, definované primárně „áčkovými“ hráči, tedy značkami s vlastním vývojem a výrobou. Celé roky tak trh fungoval na následujícím principu – výrobci uvedou zajímavý nový produkt, investují do jeho vývoje i propagace, přičemž s určitým časovým odstupem, dříve klidně ročním i víceletým, na něj zareagují obchodní značky a nabídnou levnější alternativu. To platilo poměrně dlouho, nikoliv však v současnosti, protože z ošklivých káčátek se postupně staly labutě, plně konkurující zavedeným západním výrobcům a jejich značkám. Sencor a ETA – vítězné tažení V rámci obchodních značek působících na českém trhu domácích spotřebičů mají Sencor a ETA výjimečnou pozici. Vděčí za to především tomu, že výrazně rozšířily svou nabídku a zvýšily postupně kvalitu svých produktů, a to platí i pro Etu, která má sice v Česku dlouhou historii a bývala výrobcem, nicméně jím už dávno není a ve svém fungování je dnes úplně stejnou obchodní značkou jako všechny ostatní. Ze své historie těží, protože zákazník o tom, kde a jak výrobky vznikají, nemá vůbec přehled. Pochopitelně sehrály roli v úspěchu Sencoru a Ety také obrovské investice do marketingu. Vše dohromady umožnilo posouvat nabídku do vyšších cenových segmentů – jakmile k tomu došlo, začaly obě značky představovat přímou konkurenci pro „áčkové“ subjekty. A to nejen v oblasti malých domácích spotřebičů. Sencor dnes dodává kdeco od televizorů po dětské chůvičky. ETA se zase výrazně angažuje na trhu velkých spotřebičů a nebojí se pronikat ani na velmi konzervativní trh vestaveb. Klíč k úspěchu – „vlastní“ prodejny Jak Sencor, tak ETA mají v onom úspěšném obchodním koktejlu ještě jednu ingredienci, jíž se nemůže většina ostatních obchodních značek pochlubit. A je to ingredience doslova klíčová. Obě značky patří významným velkoobchodům, FAST ČR, respektive HP Tronic Zlín, které provozují úspěšné sítě prodejen. Datart se postupně propracoval na jasného krále českého retailu, zejména ve velkých městech, nemalý výtlak zboží do trhu u něj zajišťuje i e-shop. Planeo patřící FASTu je zase silné v regionech a poměrně svižně rozšiřuje svou síť. Nedávno dokonce byla otevřena jubilejní stá prodejna. Zmíněné prodejny jsou podstatným odbytištěm zboží Sencoru a Ety. Naše redakce měla možnost nahlédnout do podrobných dat z ověřených zdrojů a z nich jednoznačně vyplývá, že pozice obou značek v retailu celkově je výrazně silnější než Privátní značky velkoobchodů Urazily dlouhou cestu, posilují svou pozici a vyvíjejí stále větší tlak na nezávislé dodavatele Před deseti lety byl Sencor jen levnou alternativou „áčkové“ nabídky. ETA stála na počátku své novodobé cesty a po letech problémů teprve chytala druhý dech. Během poslední dekády se ovšem situace na trhu výrazně změnila a privátní značky přestaly dělat pouhý komparz. Jejich vlastníci se naučili nakupovat kvalitnější zboží, zlepšila se i kvalita na straně asijských továren a ze značek, které nikdo na trhu nebral příliš vážně a tak trochu na ně hleděl skrz prsty, se stala tržní síla, s níž je potřeba počítat. V poslední době dokonce posílily natolik, že ve svých domácích prodejních kanálech ve vybraných kategoriích překročily v některých případech 50% podíl. A trh se začíná ptát, zda nezašla spanilá jízda privátních značek už příliš daleko, protože se role prohazují a věhlasné značky začínají mít pocit, že za drahé peníze dělají komparz ony.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=