SELL: 08 / 2023

80 • Sell • 8/2023 NOVINKY 80 Planeo otevřelo 100. prodejnu a nezastavuje Elektro řetězec společnosti FAST ČR dosáhl důležitého milníku. Začátkem prosince totiž firma otevřela dvě nové prodejny, s nimiž celkový počet provozovaných obchodů čítá nyní rovných 100. A kam mohou nově zákazníci zavítat? K dispozici mají již druhou lokaci v Českých Budějovicích. Zcela nově je pak Planeo ve východočeské Poličce. Planeo se vedle rozšiřování své sítě kamenných prodejen zaměřuje na budování své e-commerce, kde dlouhé roky firma nepůsobila. Zcela nový e-shop spustila letos v létě a intenzivně pokračuje ve vylepšování celé platformy. Spotřebitelská nálada u našeho největšího souseda a nejvýznamnější ekonomiky v Evropě se stabilizovala. To samozřejmě neznamená, že je situace pozitivní, byť v současné době lze vnímat mírný růst ochoty utrácet za dobrý signál. Společnost GfK ve spolupráci s Norimberským institutem pro tržní rozhodování (NIM) koncem listopadu také informovala, že očekávání příjmů naopak zaznamenala mírný pokles. Mírné zvýšení spotřebitelské nálady je výsledkem poklesu ochoty šetřit tento měsíc z 8,5 na 5,3 bodu. „Po třech po sobě jdoucích měsících poklesu se spotřebitelská nálada stabilizuje, jak se rok blíží ke konci. Stále je na velmi nízké úrovni a nejsou zde žádné známky udržitelného zlepšení v nadcházejících měsících,“ vysvětluje Rolf Bürkl, spotřebitelský expert z NIM. „Nálada je stále charakterizována nejistotou a obavami.“ Tato nejistota je zvláště patrná v ochotě šetřit. Nedávná podrobná analýza provedená NIM zdůrazňuje následující: Spotřebitelé byli konkrétně dotázáni, proč si myslí, že je správný okamžik na šetření. V otevřeném průzkumu uvedla zhruba třetina účastníků, že současná (geo-) politická a ekonomická situace je činí velmi nejistými. V důsledku toho jsou znepokojeni a považují za nejlepší šetřit své peníze. Kromě současných konfliktů, jako je válka na Ukrajině a na Blízkém východě, je to především vysoká inflace v Německu, která podněcuje ochotu šetřit. Tuto obavu uvedla více než třetina dotázaných. „To empiricky potvrzuje, že ochota šetřit je méně indikátorem vědomé finanční investice, a místo toho ji lze především interpretovat jako signál míry spotřebitelské nejistoty,“ pokračuje Rolf Bürkl. „Nicméně naopak to také znamená, že udržitelné zlepšení spotřebitelské nálady vyžaduje snížení inflace na rozumnou úroveň a nalezení řešení pro mezinárodní krize.“ Inflace nadále vyvíjí tlak na očekávání ohledně příjmů Vysoká míra inflace je důvodem, proč jsou očekávání ohledně příjmů vnímána pesimisticky. Indikátor příjmů je proto na výrazně nízké úrovni, která se v listopadu opět snížila o 1,4 bodu na −16,7 bodu. Nižší hodnota byla naposledy zaznamenána v březnu tohoto roku na −24,3 bodu. Lze předpokládat, že zejména rostoucí ceny potravin budou nadále vyvíjet tlak na kupní sílu populace. Ochota k nákupu zůstává na velmi nízké úrovni Vzhledem k mírně klesajícím očekáváním ohledně příjmů není překvapením, že ochota k nákupu zůstává na dně. I když indikátor ukázal skromný růst o 1,3 bodu, stále je na velmi nízké úrovni −15 bodů. Skutečnost, že byl zaznamenán drobný růst o 3,6 bodu oproti předchozímu období, ukazuje, že ochota k nákupu je stagnující a nejsou patrné žádné známky změny tohoto trendu. Nejistota z probíhajících krizí, stejně jako vysoká inflace vytváří výraznou neochotu k nákupu. Ekonomická očekávání téměř nezměněna Ekonomická očekávání německých spotřebitelů zůstala v listopadu téměř nezměněna. Po minimálním nárůstu o 0,1 bodu je indikátor nyní na −2,3 bodu. Růst činí 15,6 bodu oproti odpovídajícímu období předchozího roku. Tehdy byl však ekonomický výhled vážně ovlivněn velkými obavami z recese kvůli hrozícím nedostatkům v dodávkách energie. Současná úroveň indikátoru ukazuje, že němečtí spotřebitelé v dohledné době neočekávají výrazné oživení ekonomiky. To také odpovídá názorům téměř všech ekonomických a politických expertů. Letošní reálný HDP klesne o 0,4 procenta. Pro příští rok je předpovídán mírný růst o 0,7 procenta. GfK: V Německu se propad ochoty nakupovat zastavil

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=