SELL: 01 / 2024

magazín SELL se po menší zimní pauze vrací v plné síle, a přestože leden a únor nejsou většinou měsíci, kdy se toho na trhu mnoho děje, letos to úplně tvrdit nemohu. Kromě toho, že jsme navštívili hned dva severoamerické veletrhy CES a KBIS, z nichž najdete v čísle reportáž (str. 14), spoustu novinek nepřinesla pouze produktová oblast, nýbrž i byznysová. Nejprve jsme se v lednu dozvěděli, že Amazon nekoupí iRobot, což uvrhlo legendárního amerického výrobce do nemalé existenciální krize, a v únoru pak přišla informace o schválení očekávaného spojení Beka a Whirlpoolu ze strany britských úřadů. Všem těmto tématům se pochopitelně v časopise věnujeme. A česká scéna? Na té se mluvilo hlavně o rekordní 125milionové pokutě pro Electrolux od antimonopolního úřadu, který se poslední dva roky nebývale činí. Těsně před naší uzávěrkou v březnu se totiž vydali jeho úředníci do Gorenje a začíná to vypadat, že všechna ta postupně posbíraná data ve velkoobchodech FAST, HP Tronic a K+B „nesou své ovoce“. Současně to však také působí, že si stát na branži elektra pořádně zasedl, což je s podivem s ohledem na marže a cenovou erozi, jež trh trápí celé roky. A nic nězměnil ani okázalý nástup miss inflace v postcovidovém období. Zejména spotřebiče totiž tuhle nepopulární slečnu po celou dobu její přítomnosti v Česku víceméně ignorovaly, zatímco potraviny a další komodity se s ní oddávaly bujarým večírkům. Poslední téma, které rezonuje trhem, je budoucnost řetězce Okay. Hodně se o něm mluvilo už v lednu i díky článku Michaela Mareše v Hospodářských novinách. A spekulace o možném prodeji neustaly. Naposledy prošla trhem vlna dávající Okay do určitého kontextu s K+B Progres. Oficiální kanály na moje přímé dotazy reagovaly negativně a možné propojení odmítly. Mé další zdroje z trhu ovšem potvrzují, že se snad má cosi chystat. Jako jeden z možných scénářů se jeví možnost, již načrtl insider pohybující se v branži přes 20 let. Spekuloval v naší společné diskuzi o tom, že by se Okay měl stát členem Expert International, což by české firmě přineslo spoustu benefitů. A zkrátka by nepřišli samozřejmě ani Němci. Druhou variantou, s níž do společné diskuze přišel naopak jeden z relativních nováčků v oboru, je možnost uzavření strategického partnerství mezi K+B Progres a Okay za účelem podpory značky ECG, nad kterou visí už od loňska nemálo otazníků. Důvod je prostý. ECG má aktuálně zajištěné určité pozice v Electro Worldu. A ačkoliv je podle mých informací pětiletá smlouva mezi K+B Progres a NAY relativně vágní a slovenskou firmu nezavazuje k nějakým konkrétním číslům a odběrům zboží, faktem je, že součástí prodeje původních prodejen Expert byla právě dohoda ohledně ECG. Díky tomu získaly výrobky této značky v Electro Worldu i NAY důležitý prostor, který by jinak připadl žádanějším a zvučnějším značkám. Jakmile dojde ke spojení či nějaké formě propojení HP Tronic a NAY, o čemž se ví už od loňska, ECG nebude mít v novém uspořádání místo. Pro K+B Progres to představuje problém, protože na internetu není Expert nijak silný a kamenných prodejen mu zůstalo málo. Už na podzim jsem byl od zdroje přímo v K+B informován, že si je firma situace vědoma a že má připravené řešení. Oním řešením by mohlo být partnerství s Okay. Zní to logicky. Jiný řetězec, který by neměl vlastní privátní značku, v Česku není. Okay je jediný. Ať už to bude tak, či onak, vše se ukáže v poměrně blízké budoucnosti. Každopádně je zjevné, že nudit se vzhledem k pokračujícím aktivitám antimonopolního úřadu a změnám, které nás čekají v Beku a Whirlpoolu, rozhodně nebudeme, i kdyby byl rozruch okolo Okay pouhým plácnutím do vody. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=