49 Sell • 1/2024 • 49 TÉMA • AKVIZICE IROBOTU poli profesionálních robotů včetně těch pro likvidaci min. V průběhu prvního desetiletí nového století čelila firma především laciné a nepříliš funkční čínské konkurenci, která nedokázala nabídnout stejnou úroveň úklidu. Po roce 2010 se ovšem začala propast mezi modely iRobotu a čínských producentů zmenšovat, na což americká firma bohužel nereagovala zvýšením úsilí v oblasti vývoje. Místo toho prováděla akvizice, díky nimž rozšiřovala své portfolio o nové typy výrobků – například vytírače Braava. Tyto akvizice dávaly iRobotu jistou dynamiku, pokud šlo o uvádění novinek, nešlo ale nikdy o žádnou vyloženou technologickou revoluci. iRobot se vezl na vítězné vlně pokračujících vysokých prodejů, vysokého náskoku v tržních podílech na jakoukoliv konkurenci a mimořádného povědomí spotřebitelů o značce. Nedostatek investic do nových technologií se každopádně definitivně potvrdil ještě před etapou covidu, kdy ho čínští producenti v čele s čínským Roborockem nebo Ecovacsem technologicky v mnoha ohledech překonali. Technologie lidaru a přesné mapování prostor, pokročilé vysýpací a údržbové základny, schopnosti robotů rozeznávat předměty a lépe reagovat na situace, funkce aktivního vytírání včetně údržby mopů, to vše přinesly na trh konkurenční značky dříve. iRobot už jen následoval trendy nastolené jinými a často mu trvala reakce na pokročilé funkce dravých konkurentů i nějaký ten rok. Přestože je iRobot na mnoha trzích nadále lídrem, grafy monitoringových firem už dlouho ukazují jediné – stabilní a dlouhodobý pokles tržního podílu. A jde o trendy tak jasně definované, že v iRobotu evidentně neviděli jiné východisko než firmu prodat. Amazon se jevil jako ideální partner – americká firma s prakticky neomezenými možnostmi, platforma, která zajistí výrobkům iRobot vynikající prodeje. Evropská unie ovšem viděla v akvizici riziko – přestože iRobot už dlouho směřuje ke ztrátě dominantního tržního postavení, nadále je v prodejích silný. Na trzích, kde byl historicky velmi úspěšný, drží klidně 40 % až 50 % pomyslného koláče. A tak spojení výrobce, který robotické vysavače globálně prosadil, a největší e-commerce platformy na světě vnímala EU jako ohrožení zdravého konkurenčního prostředí. iRobot tedy přišel o zásadní investici a už krátce po oznámení opuštění akvizičního procesu vydal informaci o propouštění. Z firmy odejde 31 % zaměstnanců včetně předsedy představenstva Colina Anglea. To samo o sobě zcela vypovídá o vážnosti situace, v níž se Američané ocitli. Akcie firmy v reakci na to od ledna klesly o více než 70 %. Špatná a dobrá zpráva Navzdory chmurně znějícímu předchozímu textu existuje nadále naděje, že iRobot znovu zazáří. Pokud dokáže stabilizovat své finance a svůj chod, může být pro něho nečekaný vývoj událostí dokonce požehnáním. Musí najít nového investora, nikoliv však giganta, jakým je Amazon, ale firmu, která by iRobot polila živou vodou a vdechla mu nový život, aniž by ho zbavila jeho image zázračné firmy, již vybudovala trojice géniů od nuly. Firmu, která by ponechala značce minimálně určitou image nezávislosti. iRobot by se ještě mohl vrátit do sedla. I přes klesající tržní podíly jde nadále o velmi silného hráče, byť si přiznejme, že pravděpodobnost, že by se z něho stal opět technologický lídr na trhu robotické techniky, je spíše menší. Po této stránce jsou v současnosti vítězem dlouholetého boje čínský Roborock či Ecovacs a nic nenasvědčuje tomu, že by mělo dojít v horizontu několika příštích let ke změně. Přesto je iRobot velmi silnou značkou, a to jak na svém domácím trhu, kde se robotickým vysavačům říká v běžném hovoru „roomba“, i dalších částech světa včetně Evropy. Naděje, že vstane jako bájný fénix z popela, proto žije. Lubor Jarkovský Kdo stojí za poklesem tržního podílu iRobotu? Vedle v článku zmíněných firem Roborock a Ecovacs jsou to na globální úrovni také Dreame Technology či Anker. Ve všech případech jde o čínské firmy. Dlouhodobě se pak na trhu s roboty angažuje také korejský Samsung. Zejména v Americe trápí iRobot i svižný růst společnosti SharkNinja. Dominantní tržní podíl iRobotu je tak od roku 2014 v kontinuálním poklesu a již spadl pod 50 %. Na českém trhu značce sebrali zákazníky nejen někteří ze zmíněných velkých čínských hráčů, ale i ryze české subjekty, jako Sencor, ETA a Concept, nebo třeba evropská Rowenta. Všechny nakupují roboty v Číně. Povětšinou se jim však již několik let daří dovážet skutečně kvalitní zařízení, která nepřinášejí jejich majitelům zklamání. Ti tak nemají důvod přejít k produktům od iRobotu, jak tomu bylo dřív, kdy jejich zkušenost s čínskou produkcí byla velmi špatná. Čínský Roborock představil na veletrhu CES svůj zatím nejvyspělejší model S8 MaxV Ultra, který je jednoznačným dokladem toho, že iRobot za špičkou technologicky zaostal. Novinka umí nadzdvihnout svůj mop, vysouvá boční kartáček a má i boční mop. K dispozici je i verze s možností připojení na vodu a odpad, aby se uživatel nemusel robotem už téměř zabývat. Další informace v reportáži z CES a KBIS na str. 14 a v naší videoreportáži z CES. Tímto robotem zahájil iRobot svůj vstup na trh domácích spotřebičů. Původní Roomba z roku 2002 nabízela srovnatelnou kvalitu úklidu s řešením od Electroluxu. iRobot ovšem dokázal své roboty produkovat s výrazně nižšími náklady, a tedy nabídl i nižší prodejní ceny. Electrolux záhy souboj vzdal a iRobot měl na několik dalších let trh prakticky celý pro sebe.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=