75 Sell • 1/2024 • 75 TÉMA • SITUACE NA TRHU peníze, což pochopitelně v datech GfK nemůže být vidět. A nejen tyto finanční toky. V datech nejsou vidět ani tolik populární (a na realizaci velmi nákladné) cashbacky. Ta rovnice zkrátka nevychází. To vědí všichni insideři a v otevřených diskuzích mimo záznam o tom hovoří už velmi dlouho. Kuchyňská studia nadále prožívají krizi Zatímco internetové obchody a retail se navzdory mnoha negativním faktorům dostaly z nejhoršího ven, rozhodně něco takového nemůžeme říct o kuchyňských studiích. U nich vidíme jeden krátkodobější a jeden dlouhodobější trend – oba každopádně negativně ovlivňují jejich podnikání. Za krátkodobý, leč trvající už přes tři roky lze považovat prodejně slabší období, za nímž stojí nejprve korekce po covidu, během něhož se nakupovalo a renovovalo, a následná etapa zabrzdění realitního trhu kvůli vysokým úrokovým sazbám a prudkým zdražováním energií či jídla. Jelikož se prodeje realit nadále pořádně neodbrzdily, pociťují to přirozeně i kuchyňská studia. A přestože odborníci očekávají zlepšení, dříve než v druhé polovině roku pravděpodobně nepřijde. Druhý faktor je skutečně dlouhodobý, protože v něm hraje roli demografie a změna životního stylu nastupující generace, která se tolik nechce vázat na jedno místo. Peníze směruje do cestování, poznání světa, studia v zahraničí a tak dále. A když už bydlení pořizuje, leckdy kuchyňské studio obejde a nechá si kuchyň vyrobit přímo u truhláře a spotřebiče nakoupí na internetu. Případně jde po levnějších řešeních nabízených velkými nábytkářskými řetězci. Trh kuchyňských studií proto čeká také jistá transformace – už nyní probíhá jeho pročištění. A neunikne ani konsolidaci. Jsme také zvědaví, jak se na něm projeví příchod nákupního sdružení KBBA, jehož hlavním cílem je zajistit „kuchyňářům“ lepší nákupní podmínky včetně delších splatností, na což jsou už velcí hráči v e-commerce a retailu dávno zvyklí. Lubor Jarkovský
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=