13 Sell • 2/2024 • 13 TÉMA ČÍSLA • BEKO EUROPE oblastech se jí dlouhodobě daří. Tamní trhy nepodléhají takovým ekologickým a jiným regulacím, tlaku na marži a celkově na prodejní cenu. Evropa je v těchto ohledech asi nejsložitějším světovým kolbištěm. Prodejem byznysu v Rusku a jeho sousedních zemích a nyní i Afriky a Blízkého východu Whirlpool jasně deklaruje, že přešel do režimu určité deglobalizace. Firma, která se celá desetiletí prezentovala jako celosvětový hráč a jednu dobu i největší výrobce spotřebičů na světě, v posledních letech výrazně změnila svou strategii. Proces urychlil covid a válka na Ukrajině. Američané se nyní soustředí na regiony, kde mají velkou tržní sílu a kde budou v zisku. Dotovat evropský byznys jim evidentně přestalo dávat smysl. Slavnostní fotku s dortem publikovali také zaměstnanci českého zastoupení Whirlpool z pobočky sídlící na pražském Andělu. Jak to bude se značkami? Beko Europe disponuje značkami z „fondu“ obou firem s výjimkou prémiové značky KitchenAid, která je z tohoto spojení zcela vyjmuta. Veškeré její aktivity v Evropě zůstávají pod hlavičkou společnosti Whirlpool. Když pomineme některé lokální značky, jako Scholtès, Bauknecht či Hotpoint, budou v portfoliu Beko Europe dominovat Beko a Whirlpool. Jejich zachování i na českém trhu se rovná jistotě. Jak bude která ze značek „pozicovaná“, je samozřejmě otázkou. Přestože se Beko celé roky pokoušelo dostat do středního, a dokonce i do vyššího středního segmentu, nikdy se to značce zcela nepodařilo. Těžištěm jejích prodejů zůstávaly levnější modely. Přitom kvalitativně a technologicky na tento posun měla. V myslích zákazníků však zůstávala níže. Leckomu z původního týmu Beko se to nepochybně nebude líbit, ale dovolujeme si odhadnout, že Beko bude v novém aranžmá zastávat pozici „entry- -level“ značky, zatímco Whirlpool bude mířit výš. A to i přesto, že tato americká značka se naopak v poslední dekádě více cenově rozkročila a sama obsluhovala mnohými modely nižší cenový segment. V důsledku toho pak oslabila ve vyšším středním segmentu, protože náročnější zákazníci začali dávat přednost spotřebičům výrobců, kteří „prémiovost“ svých značek zachovali. Například AEG nebo Siemens. Zda jsou naše úvahy správné, se nepochybně poměrně brzy dozvíme. Co nás ale zajímá také, je budoucnost značek Indesit a Grundig. V případě Indesitu bychom se nedivili, pokud by ze zdejšího trhu zcela zmizel. Problematická akvizice firmy Indesit ze strany Whirlpoolu nakonec vedla k upozadění této tradiční italské značky a na zdejším trhu je už několik let tak trochu v hibernaci. Zdejší pobočka Whirlpool se soustředila majoritně na svou hlavní značku, tedy stejnojmenný Whirlpool. Nejasnější je podle nás budoucnost Grundigu, který sice česká pobočka Beka nikdy neuvedla pořádně do pohybu, ale jde o značku historicky zajímavou a prémiovou. Vedle spotřebičů a spotřební elektroniky se v poslední době zaměřuje na řešení pro vytápění či produkci energie v domácnostech. Na loňském veletrhu IFA jsme se o tom mohli přesvědčit a v tomto čísle má Grundig dokonce reklamu na svá tepelná čerpadla. Na zdejším trhu by tedy mohl mít budoucnost právě v těchto oblastech. Jak se změní struktura? V Česku už k nějakým změnám došlo Co se týče konkrétních změn v oblasti možného slučování lokálních poboček, nejsou zatím oficiálně známy. Redakce má informaci, že by měla v květnu proběhnout interní konference nebo meeting Beko Europe, na kterém se bude nová struktura řešit. Přestože je Beko se 75% podílem v nové firmě dominantní silou, dosavadní postup ve slučování struktur obou původních firem se jeví jako velmi opatrný a všechny kroky promyšlené. Na zdejším trhu nelze silnější postavení Beka v rámci celého společného byznysu vnímat jako klíčové, protože v Česku má firma pouze organizační složku, zatímco Whirlpool lokální firmu. Je tedy možné, že činnost přejde pod ni. Jak bude struktura vypadat na úrovni regionu, také zatím nevíme. Potvrzeno je, že dosavadní šéf regionální pobočky Beko Maciej Mienik zastává od dubna v Beko Europe pozici vice president / regional managing director pro východní Evropu, což bylo zaměstnancům celé skupiny představeno v první den po spojení. Už několik měsíců také sledujeme, že dochází k určitým transformacím struktury v regionu, pokud jde o Beko. A tyto strukturální pohyby mají reálný dopad také na Česko a Slovensko, protože nejnovější a výraznou změnou je to, že od začátku dubna přešel na nově vytvořenou pozici commercial director CZ & SK Tomáš Bělohlav, který doposud působil jako head of marketing pro Česko, Slovensko a Maďarsko. K podobné změně došlo před časem také v Polsku. Jako commercial director spojuje Tomáš Bělohlav klíčové složky firmy – marketing, produkt a obchod. Cílem těchto změn je zajistit větší podporu obchodní části ze strany produktového a marketingového oddělení. Lubor Jarkovský Viceprezident a šéf regionálního clusteru Beko Europe Maciej Mienik (vlevo) a Andrea Riggio, viceprezident Beko Europe pro značky Whirlpool, Hotpoint a Indesit.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=