50 50 • Sell • 2/2024 Nizozemská společnost Philips se posledních zhruba 15 let postupně zeštíhluje prodejem svých jednotlivých divizí. Nejprve to byly televizory a spotřební elektronika, o pár let později osvětlení a naposledy většina kategorií domácích spotřebičů. Značku Philips ale i noví vlastníci mohou používat. Stejně jako vy – firma Versuni. Co pro vás tato změna znamenala na lokální úrovni z pohledu obchodu, strategie či personálních otázek? Když dochází k takovým změnám, vždy probíhají odshora, což znamená, že jejich důsledky na nás dopadly s určitým zpožděním. Nejprve došlo k oddělení divize malých domácích spotřebičů do samostatné entity, která zahájila vlastní obchodní historii dne 1. července 2021 pod názvem Philips Domestic Appliances. Současně došlo k rozdělení HR struktury, a tím pádem lokálního týmu. Za velmi důležité považuji, že nedošlo k rušení žádných pracovních pozic. Naopak byly vytvářeny nové, což pro naše zaměstnance samozřejmě představovalo příležitost. Pokud jde o strategii, možná vás překvapí, že některé klíčové body původního směřování zůstaly zachovány. Nadále se tedy soustředíme na budování značky Philips – zejména prostřednictvím kvalitních a smysluplných inovací. To vše v souladu s globálním posláním Versuni: „Turn Houses into Homes“. Základem obchodního plánu zůstávají investice do marketingové komunikace. Největší změny nastaly v distribuční strategii, což nevím, zda je z vnějšku vidět. Každopádně je Versuni odvážnější. Konkrétně to znamená, že se nebojíme novějších platforem, jako jsou online tržiště. A přestože pro nás zůstávají základem prémiové produkty, jdeme nyní širší cestou než dříve Philips. Celý proces je tedy již kompletně dokončen po všech stránkách? Oddělování firmy byl samozřejmě dlouhý a náročný proces, zejména v systémové oblasti. Ještě loni jsme byli napojeni na ERP společnosti Philips. Posledním krokem bylo stěhování na novou adresu, což proběhlo v závěru loňského roku. Od 1. ledna 2024 jsme tak již definitivně odděleni od původních struktur. Který aspekt rozdělení považujete za nejnáročnější? Beze vších pochybností to bylo zavádění systému SAP. Neznám snad firmu na trhu, kde by tato operace proběhla hladce a bez problémů. V našem případě byla o to složitější, že jsme potřebovali skloubit náš systém s tím ve Philipsu. Například kvůli tomu, abychom mohli dodávat zboží přes e-shop na webu Philips. Fungujeme na něm jako třetí strana. Nejsme jeho provozovatelem. V podstatě jde pro nás o takový marketplace. Zajistit, aby vše fungovalo, nebylo vůbec jednoduché. Které kategorie domácích spotřebičů si nadále ponechal samotný Philips? A které spadají nyní pod vás? Philips si ponechal klíčové kategorie v segmentu osobní péče, u kterých je velmi zajímavou součástí prodej příslušenství, jako jsou náhradní hlavice zubních kartáčků, břity k holicím strojkům a podobně. Ponechal si také značku Avent. Pod Versuni spadá zbytek domácích spotřebičů od vysavačů, péče o oděvy přes kuchyňské spotřebiče až po výrobky zlepšující kvalitu vzduchu v interiérech, jako jsou čističky vzduchu, zvlhčovače a ventilátory. Naší vlajkovou lodí jsou plnoautomatické kávovary. Za vznikem společnosti Versuni stojí čínská investiční skupina Hillhouse Capital, která divizi Philips Domestic Appliances v roce 2021 od Nizozemců koupila. Jaké má firma Versuni aktivity? Na trh nedodává přece pouze výrobky Philips nebo Saeco, že? Máte pravdu, z globálního pohledu má Versuni aktivit víc. Pracuje i s dalšími vlastními značkami, například na trzích v Asii nebo Jižní Americe, ale jde v podstatě o lokální záležitosti, nikoliv celosvětové. Globálními značkami firmy jsou Philips a Saeco, které jsou také jedinými, s nimiž Versuni pracuje v Česku a na Slovensku. Alice Hanková: Základ strategie si přinášíme z Philipsu. Jsme ale odvážnější v distribuční strategii Divize Philips Domestic Appliances zamířila v roce 2022 pod křídla nového vlastníka a stala se z ní společnost Versuni, která dodává na trh množství domácích spotřebičů značek Philips a Saeco. Co tato změna znamená pro marketing, obchod či produktovou skladbu? Jaké novinky firma chystá? A jaký má na její aktivity vliv posilování privátních značek? Zeptali jsme se Alice Hankové, commercial squad lead CZ & SK firmy Versuni. INTERVIEW • ALICE HANKOVÁ • VERSUNI
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=