SELL: 02 / 2024

51 Sell • 2/2024 • 51 Na loňský rok pravděpodobně nebude většina odvětví vzpomínat pozitivně, byť sektor malých spotřebičů na tom byl o poznání lépe než těch velkých. Některé společnosti z oboru dokonce v návaznosti na loňské výsledky ohlásily škrty nebo propouštění. Jak vidíte zpětně rok 2023 vy? Zde bych si dovolila s trochou nadsázky říct, že někdy může být paradoxně obtížnější zvládnout interní restrukturalizaci a změny systémů než se „pouze“ vyrovnat s nepříznivou situací na trhu. Postupně se nám ale podařilo firmu stabilizovat a nakonec jsme dosáhli stejného obratu jako v roce 2022 i díky skvělým prodejům ve čtvrtém kvartálu. To je vzhledem k uvedeným okolnostem nepochybně velmi pozitivní výsledek. A co první měsíce letošního roku? Čísla jsou povzbudivá. V kategoriích, kde působíme a jsou pro nás klíčové, došlo k oživení poptávky. A situace se nadále zlepšuje. Jsem přesvědčena, že novinky, které máme připravené k uvedení v následujících měsících, pomohou naši pozici na trhu ještě posílit. Značka Philips už před lety rozvířila na českém trhu vody, když jako první v sektoru domácích spotřebičů úspěšně spustila přímý prodej přes vlastní e-shop a do značné míry na něm postavila svou strategii. Většina značek se tohoto kroku až do příchodu pandemie obávala – že by narušily své vztahy s resellery. Nestalo se tak? Vývoj vlastního e-shopu Philips má poměrně zajímavou historii. Já sama jsem do firmy nastoupila v roce 2016, kdy došlo k jeho spuštění. E-shop byl ale pouze součástí celého nového webu a popravdě bylo na počátku ve firmě výrazné zaměření v rámci celého projektu na komunikační část. Přímý prodej zboží byl vnímán jako takový doplněk. Postupně se ale poměr na miskách vah změnil. Je pravda, že tehdy panovaly mezi partnery obavy z narušení vzájemných vztahů, ale dnes už je tato forma prodeje vnímána jako samozřejmost. Ostatně mnozí reselleři mají své vlastní privátní značky. My zase disponujeme vlastním e-shopem. Jakou roli hraje přímý prodej ve vaší obchodní strategii? Vlastní e-shop je přímým kanálem ke koncovému zákazníkovi. Díky tomuto kanálu hlouběji poznáváme zákaznické potřeby a chování. Jsme schopni testovat nové strategie, jejichž využití ve spolupráci s resellerem by mohlo být rizikové. Kdyby nápad neobstál, mohlo by to narušit naše vztahy a ohrozit budoucí společné aktivity. Tyto poznatky sdílíme s našimi obchodními partnery, čímž posilujeme vzájemnou spolupráci a pomáháme jim lépe prodávat kategorie produktů, v nichž máme rozsáhlé znalosti a zkušenosti. Ocenili bychom, kdyby s námi naši partneři více sdíleli data, která jsou v dnešní době klíčová pro pochopení chování spotřebitele. Na českém trhu se evidentně stal přímý prodej jedním z pilířů vaší strategie. Je tomu tak i v jiných zemích? Určitě není. Česko i Slovensko jsou v tomto ohledu v rámci Versuni určitou výjimkou. Hodně za to vděčíme Paulu Karafotasovi, někdejšímu šéfovi Philipsu ve střední Evropě, který učinil velké strukturální změny včetně vzniku samostatného „digitálního týmu“, který se právě specializoval na komunikaci a prodej na webu. Paul výrazně přispěl k tomu, že poměr prodejů ve prospěch vlastního e-shopu je u nás větší než v okolních zemích. Chci ale zdůraznit, že cílem tohoto projektu nikdy nebylo narušit vztahy s našimi partnery. Vždy nám šlo a nadále jde o rozvoj byznysu, zlepšování služeb, rozvíjení nových nápadů a pochopení zákazníka. Prioritou je pro nás, aby si vybral náš produkt, ať už se rozhodne pro jakýkoli prodejní kanál. Na českém trhu pokračuje výrazná konsolidace na straně prodejců a skoro polovinu trhu nyní mají pouze dva hráči – Alza a Datart. Současně výrazně posilují privátní značky. Je logické, že své vlastní značky jednotliví prodejci protežují. Jak tomu čelit? Objektivně musíme přiznat, že existují kategorie, kde se proti privátním značkám prosazujeme jen obtížně. Z tohoto důvodu hledáme nové obchodní příležitosti, jako je expanze na vznikající online tržiště s naším D2C modelem. Příkladem kategorií, kde se prosazujeme proti privátním značkám obtížně, jsou některé kuchyňské spotřebiče a bohužel dnes již i tyčové vysavače, v nichž jsme v minulosti hráli významnou roli při budování této kategorie. V minulosti jsme zvažovali ponechat některé kategorie výhradně pro náš D2C kanál, jelikož jsme nevěřili v jejich velký potenciál na klasickém trhu. Nicméně, i nadále věříme v sílu a hodnotu našich značek a produktů a usilujeme o nalezení optimální strategie pro udržení a posílení naší pozice na trhu. V březnu jste globálně představili novou řadu pákových kávovarů s integrovaným mlýnkem Philips Baristina. Zdá se, že po značce Sage následované De’Longhi se vrhají do této poměrně mladé kategorie další firmy. V čem je vaše řešení jedinečné či zajímavé? A kdy se ho reálně dočkáme na českém trhu? Zajímavé je určitě zacílením na mladší generaci, kterou jistě osloví široké možnosti kombinací barev jednotlivých součástí přístroje. Mám tím konkrétně na mysli možnost změnit barvu kávovaru, portafiltru a podobně. Z pohledu designu je to jednoznačně produkt, který se vymyká našemu stávajícímu sortimentu. Ostatně, zde bych se mohla vrátit k tomu, že je Versuni ve svých aktivitách odvážnější. Každopádně je kávovar zajímavý i tím, jak je tichý a že je vyroben z 50 % z recyklovaného plastu. V Česku ho uvedeme příští rok. Letos míří pilotně na ty největší trhy. Jaké další klíčové produktové novinky od vás můžeme ve zbytku roku očekávat? Aktuálně uvádíme na trh nové automatické kávovary v rámci řad 5500 a 4400, které nabízejí několik vylepšení a inovací. Jednak umožňují extrakci kávy při nižší teplotě, takže s nimi lze připravovat skvělé studené nápoje. Jsou také o 40% tišší než starší generace našich kávovarů a mají i výrazně rychlejší náběh po spuštění. Myslím, že všechny tyto aspekty ocení hlavně zákazníci, kteří už nějaký automatický kávovar měli a chtějí si pořídit nový. Vedle kávovarů považuji za klíčovou kategorii horkovzdušné fritézy, jejichž potenciál na českém a slovenském trhu je obrovský. Jako světový lídr na trhu „airfryerů“ se Versuni chce prosadit také v Česku a na Slovensku. Plánujeme postupně uvést spoustu nových modelů. Nesmím také opomenout kategorii napařovačů oděvů, kde je nadále malá penetrace trhu. V neposlední řadě se také chceme výrazněji etablovat na trhu robotických vysavačů, které sice zažily po obrovském růstu v posledních letech pokles, ale jsme přesvědčeni, že jde o kategorii s velkou budoucností a že jsou naše produkty plně konkurenceschopné. Roboty jsme uvedli na trh loni a letos chystáme další rozšíření a vylepšení portfolia. Ve všech případech se jedná o výrobky, které jsou plně v souladu s naší firemní misí a usnadňují a zkvalitňují život našim spotřebitelům. INTERVIEW • ALICE HANKOVÁ • VERSUNI

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=