64 64 • Sell • 2/2024 Concept slaví 33 let od svého vzniku. Jste tedy ve čtvrté dekádě své existence. Co každou z těchto etap ve spojení se značkou Concept definuje? Přestože jsem člověk, který se dívá celý svůj život především dopředu a moc se neohlíží zpět, s postupujícím věkem u sebe cítím v tomto ohledu určitou změnu. A musím říct, že ten pohled zpět je opravdu zajímavý. Vždyť jsem zažil ještě období komunismu, kdy jsem pracoval v domácích potřebách v Pardubicích, a pak celou etapu divokých devadesátých let, kdy jsme se všichni tehdy vrhli do podnikání hlava nehlava. Vše bylo možné, pravidel bylo minimum. Všude bylo cítit obrovské nadšení a chuť se učit novým věcem. Celý český byznys se teprve rodil a překotně vyvíjel. Na první dekádu, kdy jsem podnikal, vzpomínám opravdu rád. Už tehdy jsem si velmi rychle uvědomil, že chci mít vlastní značku, nabízet takříkajíc něco, pod co se podepíšu. Jelikož jsem byl mladý a nezkušený, šlo tehdy ale ještě jen o takové pokusy. V dekádě od roku 2000 už se zrodila značka Concept, jak ji znáte dnes. Postupně jsme utlumovali a nakonec zcela uzavřeli kapitolu distribuce jiných značek. Zaměřili jsme se výhradně na Concept. Byla to dekáda vyplněná naším svižným růstem a velmi dobrým byznysem s tehdy ještě dominujícím nezávislým trhem. Jednání, komunikace, setkávání, vše bylo velmi lidské. V závěru dekády pak přišla ekonomická krize, která dopadla samozřejmě i na nás. Tehdejší výzvy jsme zvládli a postupně dosáhli v dekádě po roce 2010 obratu až 920 milionů korun. V tomto období už probíhala na trhu konsolidace a začínal být cítit silný vliv velkých hráčů. Celý byznys se měnil. Po vstupu do čtvrtého desetiletí nastal postcovidový pád, který pro nás samozřejmě znamenal obratový propad. Poslední dva roky pro nás byly mimořádně náročné. Letos už ale zase rosteme a výhled do budoucna je dobrý. Na to, kolik dodáváte na trh produktů, jste stále poměrně malá firma. Dokonce celé své podnikání řídíte přes své IČ jako fyzická osoba. Proč? Musím se přiznat, že to IČ je určitý relikt minulosti. Tak trochu z lenosti jsem v době, kdy by to byl ještě vcelku jednoduchý proces, nepřevedl náš byznys pod firmu s ručením omezením. A s tím, jak jsme vyrostli, by teď šlo o tak složitý proces, že se do toho nechci pouštět. Přitom v jednu chvíli jsme té změně už byli blízko. Jen jsem to nedotáhl do konce. Nyní už vše směřuji k tomu, že bych chtěl toto dořešit i v rámci nějakého nástupnictví, které vnímám jako stále více rezonující téma v kontextu se značkou Concept. Jindřich Valenta: Za 33 let jsme si prošli mnoha těžkými etapami. Flintu do žita jsem ale nikdy hodit nechtěl Zakladatel značky Concept Jindřich Valenta začínal v oboru elektra ještě před revolucí. Po příchodu svobody se ihned vrhl na podnikání a z jeho původně distribuční firmy nakonec vyrostla svébytná a originální značka Concept, která v současnosti působí na trhu malých i velkých spotřebičů včetně vestavby. O své vzpomínky i zkušenosti s budováním vlastní značky domácí techniky se s námi Jindřich Valenta podělil v exkluzivním rozhovoru. INTERVIEW • JINDŘICH VALENTA • CONCEPT
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=