70 70 • Sell • 2/2024 NOVINKY • HP TRONIC & NAY Český trh s elektrem prochází dalšími dynamickými změnami. Nástupu zahraničních online tržišť i agresivních čínských platforem chtějí skupiny HP Tronic a NAY čelit společně, jak už oznámily loni v červnu. Začátkem dubna dal jejich záměru zelenou český antimonopolní úřad, který neshledal v transakci ohrožení konkurenčního prostředí. V oficiální tiskové zprávě uvádí, že v Česku nepřesáhne společný tržní podíl firem 25 %. Na Slovensku je pravděpodobně situace složitější, protože NAY je v retailu jasně dominujícím subjektem. Slovenský úřad ve věci zatím nerozhodl. Na českém trhu by do společného podniku přešlo všech 40 kamenných prodejen Electro World, který slovenská firma NAY vlastní. A samozřejmě i e-shop. Lze předpokládat, že značka Electro World by postupně zanikla a v Česku by holding působil v retailu pouze se značkou Datart. Ze Slovenska by nejspíš Datart naopak zmizel a zůstala by lokální značka NAY. Celý obchod se každopádně nemůže posunout dál, dokud spojení firem neschválí Slováci. Do té doby nelze čekat žádné změny ve fungování obou firem a jejich řetězců či e-shopů. Komentář Lubora Jarkovského Ačkoliv český úřad pro ochranu hospodářské soutěže transakci schválil a v tiskové zprávě argumentuje, že na trhu působí další významní hráči, nevnímám další smrskávání lokální konkurence příliš pozitivně. Úřad v textu jmenuje konkurenty Okay a FAST, kteří jsou v oblasti retailu také jediní významní, a zmiňuje Alzu, Mironet, TS Bohemia či Mall. Na internetu pochopitelně Datart nemalé konkurenci čelit bude. Včetně nastupujících marketplaců, nicméně v retailu bude jasně dominantním hráčem, který navíc bude v tomto kanálu celkem logicky protežovat vlastní značku ETA. Ostatně už nyní jsou z trhu slyšet zprávy, že HP Tronic vyvíjí na dodavatele ještě větší tlak než ve své době Alza. A s převzetím sítě Electro World očekávají insideři další zvýšení tlaku na kompenzace a ceny. Pokračující konsolidace tedy v důsledku neprospěje konkurenčnímu prostředí, trhu jako celku a ve výsledku ani spotřebiteli. Úřad samozřejmě rozhoduje metodicky, nicméně o jeho odbornosti, pokud jde o trh s elektrem, mám určité pochybnosti, protože v tiskové zprávě mimo jiné hovoří o tom, že HP Tronic má poměrně nízký tržní podíl v oblasti velkoobchodu s elektrem. Zde ale nejde o nějakou slabinu, nýbrž již několik let staré a vědomé rozhodnutí HP Tronicu utlumit velkoobchodní aktivity a zaměřit se na značku ETA a budování vlastních prodejních kanálů. Tato kombinace se ukazuje jako klíč k úspěchu nejen u HP Tronicu, protože dobře funguje také kombinace „Sencor & Philco“ a Planeo Elektro u společnosti FAST. HP Tronic je s tímto modelem ale jednoznačně nejúspěšnější a má díky němu obrovskou tržní sílu, která spojením s NAY pouze naroste. HP Tronic a NAY chtějí vytvořit společný holding. Český antimonopolní úřad už spojení povolil. Čeká se na Slovensko Loni oznámený záměr lídra slovenského trhu, firmy NAY, a rychle rostoucí a v českém retailu dominující společnosti HP Tronic spojit síly se přiblížil realitě. Český antimonopolní úřad obchod posvětil a nyní se čeká na vyjádření slovenské instituce.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=