15 Sell • 3/2024 • 15 TÉMA ČÍSLA • PRÁVO NA OPRAVU ho budou chtít opravit, a za druhé by šlo obecně o výrobky s delší životností. Bude mít opravy kdo dělat? Servisních techniků je už nyní nedostatek. Ale zdaleka největší problém, který na trhu v kontextu s opravami a opravitelností vidíme, je situace v oblasti servisů, která je nejen u nás neutěšená. Servisní firmy trápí dlouhé roky nedostatek odborníků schopných opravy vykonávat. Podcenění situace ze strany firem z oboru i ze strany státu vytváří do dalších let spíše černé scénáře. Sdružení výrobců elektrospotřebičů APPLiA CZ proto rozjelo už v roce 2019 projekt nazvaný „Naučíme vás to opravit“, do něhož je zapojeno v tuto chvíli již osm vybraných odborných škol po celé ČR. Cílem je dostat na pracovní trh nové mladé servisní techniky. Projektu se účastní i BMK servis, jehož majitel Miloslav Klatovec postupně přešel z prvotního nadšení k určité deziluzi: „Za tu dobu, co se na tomto projektu podílíme a opravdu se mu věnujeme, protože problém s nedostatkem servisních techniků omezuje i naše podnikání a rozvoj našich aktivit, jsme se nedočkali žádného výsledku. Jsem z toho skutečně smutný. Podpora ze strany škol není vůbec taková, jakou bychom si představovali. Žáci nejeví o opravy spotřebičů zájem. Většina vidí potenciál v elektromobilitě, fotovoltaice a dalších trendy oblastech. Ničemu nepomáhá ani fakt, že zaměření na spotřebiče není ve školách samostatným studijním oborem.“ „Já se frustraci pana Klatovce částečně nedivím,“ říká Radek Hacaperka, který se na projektu od začátku významně podílí. „Ta oblast domácích spotřebičů je obecně skutečně zanedbaná. Nejen stát, ale i výrobci a servisy zde takřka 25 let spali. Samostatným učebním oborem by toto zaměření být samozřejmě mohlo, jenže byrokracie je u nás taková, že bychom pravděpodobně měli stále teprve podanou žádost na Ministerstvu školství… My jsme místo toho začali jednat, oslovili jsme školy, propojujeme je s regionálními servisy, vytvořili jsme učebnici pro opraváře elektrospotřebičů, vybavili školy novými i starými spotřebiči a věnujeme se i dalším aktivitám. A to všechno organizujeme ve dvou lidech, samozřejmě s pomocí zástupců značek. Vedle toho se investuje do PR a medializace projektu. Zkrátka, nějak se vše vyvíjí a je v této věci konáno. Navíc existuje řada servisů samotných značek, kde už mladé servisní pracovníky využívají – ať na praxi, či na plný pracovní úvazek po dokončení školy. Je také potřeba budovat a posílit loajalitu žáků, chodících na praxe do regionálních servisů. Pokud odvedou svou práci, je potřeba jim za ni rozumně a zejména včas zaplatit, to jsou zásadní atributy oboustranně výhodné spolupráce. Pro žáky musí být participace motivující – právě proto, že zde existuje konkurence oborů, jako je elektromobilita nebo fotovoltaika. Musíme žáky zaujmout a ukázat jim, že i náš obor je sexy.“ Realitu nedostatku servisních techniků cítí celý trh včetně samotných spotřebitelů již dlouho. Na příjezd technika se čeká klidně dva týdny. A pokud se něco zásadního nezmění, bude to jenom horší. Projekt „Naučíme vás to opravit“ by měl kormidlo otáčet na tu pozitivnější stranu. A tím v budoucnu i výrazně napomáhat smysluplné realizaci nových legislativních kroků v rámci EU. Směrnice zvýší náklady výrobců. Spotřebiče pravděpodobně zdraží Tlak Evropské unie na výrobce, ať už jde o ekodesign, nebo třeba aktuální právo na opravu, vnímá spousta lidí jako „bruselský diktát“ přílišně zasahující do volného trhu. Pravdou však je, že standardní konkurenční boj by s velkou pravděpodobností nepřinesl na trh tak úsporné spotřebiče, jaké se v současnosti prodávají, nebo ani vysavače s výrazně lepším utěsněním či překotný rozvoj elektromotorů. Příčinou obrovského technologického skoku byly regulace Evropské unie, která přinutila výrobce investovat. Důkazem budiž americký trh, kde žádný legislativní ani jiný tlak na snižování spotřeby není, takže se tam běžně prodávají chladničky s téměř dvojnásobnou spotřebou než jejich srovnatelné ekvivalenty v Unii. Problém ale vidíme v tom, jak jsme psali v posledním vydání, že američtí spotřebitelé platí za technologicky zaostalejší spotřebiče výrazně vyšší sumy, protože jsou v tamním prodejním řetězci výrazně vyšší marže. Evropa má naproti tomu technologicky nejvyspělejší spotřebiče na planetě, ale pravidla hospodářské soutěže neumožňují značkám legálně zasahovat do prodejních cen, což nás vrací na začátek článku k tématu cenové eroze. Evropa totiž na výrobce na jednu stranu tlačí různými regulacemi včetně aktuálního práva na opravu, aby byly spotřebiče lepší, úspornější a snáze opravitelné, což vyžaduje obrovské investice a zvyšuje náklady na výrobu i chod těchto firem. Na druhou stranu vytvořila na trhu podmínky, jejichž výsledkem jsou nízké marže a nezastavující se cenová eroze. Rovnice přestává na svém konci v mnoha případech ukazovat kladné číslo. Situace je proto z dlouhodobého hlediska neudržitelná. Znovu se budeme opakovat, že i to je jedním z důvodů, proč za posledních 20 letech došlo v Evropě k obrovskému množství akvizic a krachů. Firmy se konsolidací snaží čelit růstu nákladů a nízkým maržím. Vše kompenzují objemem. „Právo na opravu klade na výrobce další nároky – z hlediska konstrukce a designu produktů či skladování náhradních dílů. Zvýšené náklady se nepochybně postupně promítnou do cen spotřebičů, případně do cen oprav a náhradních dílů, v červených číslech už to není možné realizovat,“ upozorňuje za výrobce Radek Hacaperka z APPLiA CZ. Takže spotřebiče by po více než dvou dekádách neodůvodnitelného plíživého zlevňování mohly zdražit. A nejen zdražit. Z trhu by snad mohly zmizet ty nejlevnější (nekvalitní) modely, u nichž se oprava vůbec nevyplatí a firmám se nevyplatí pro ně zajišťovat x let poprodejní servis. Pokud tedy bude po pár letech výsledkem nové směrnice to, že nejlevnější pračka na trhu bude stát 10 tisíc a lidé budou kvůli její pořizovací ceně více nakloněni opravě, bude to úspěch. Sníží se množství elektrošrotu, budou se prodávat kvalitnější produkty a trh snad bude maržově zdravější. Unie by se ale měla zaměřit hlavně na levné výrobky s velmi nízkou životností, jako je spousta kategorií malých domácích spotřebičů. Z trhu by měly zmizet hlavně všechny ty ponorné mixéry, varné konvice a další produkty prodávané za pár set korun, u nichž značky vůbec nepočítají s opravou a rovnou v záruce mění kus za kus. Tyto výrobky jsou v rámci elektra tou největší ekologickou noční můrou.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=