SELL: 03 / 2024

jarní měsíce vždy přinášejí větší dynamiku trhu. Oznamují se produktové novinky, firmy hodnotí předchozí rok i první měsíce toho stávajícího, probíhají slavnostní otevření nových továren a i v personální oblasti se toho děje více než během zimního útlumu. Důkazem budiž nedávná „korejská rošáda“, jak někteří insideři z branže nazvali velmi neobvyklý přestup Michala Forejta ze Samsungu do LG. Navíc v podstatě na stejnou pozici – CE sales & marketing director. Víceméně bez jakékoliv přestávky, což působí velmi, velmi zvláštně. V Koreji by se taková věc snad musela dostat na první stránky novin. Jsme však v Česku. A přestože probíhá „vzájemné drama“ mezi oběma korejskými výrobci na úplně jiné úrovni než třeba mezi Miele a BSH, zase nejde o život, takže zdejší scéna, kde se majorita lidí z branže celé roky přelévá z jedné firmy do druhé, tuto změnu dlouho řešit nebude. Nic to každopádně nemění na tom, že jde v personální oblasti o jistý výstřelek, protože Forejt s sebou přinesl do LG podrobné informace a více než 11 let zkušeností z práce pro Samsung. A to není rozhodně zanedbatelná věc. Když nad tím tak přemýšlím, nejen v Koreji, ale i na Západě by asi šla v tamních firmách zaměstnancům hlava kolem, kdyby viděli, jak uzavřený ten český rybníček se spotřebiči, potažmo elektrem je. Jenom během několika posledních měsíců došlo k různým přestupům zkušených produktových a dalších manažerů mezi různými firmami z oboru. Česká republika je v tomto směru opravdu velmi specifická. Občas z toho vzejde něco, nad čím i já, jako velmi neformální jedinec, zdvihnu obočí, ale celkově je díky tomu vlastně tuzemský trh takové hřejivé místo. Většina lidí z oboru se vzájemně zná a má vřelé až přátelské vztahy. Ve srovnání s chladným západním korporátním stylem svázaným všemožnými „compliance pravidly“ často zbavujícími byznys emocionálního náboje, živosti, zkrátka lidskosti, je naše česká alternativa beze všech pochybností lepší. Je až s podivem, kolik firem si na zdejší úrovni navzdory „korporátnění“ svých struktur v rámci Evropy uchovalo onen rodinný či přátelský charakter. Cením si toho o to víc, že je tomu aktuálně už 16 let, co vedu tento plátek o světě domácích spotřebičů, a že mohu nadále komunikovat s majoritou branže nikoliv jako „šéfredaktor časopisu“, ale jako obyčejná lidská bytost. Možná proto mě tahle práce ještě nepřestala bavit a vstupuji do roku číslo 17 s neutuchající chutí a elánem. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=