SELL: 03 / 2024

52 • Sell • 3/2024 EKONOMICKÝ BULLETIN 52 Haier oficiálně otevřel nový průmyslový park v Egyptě. Už na začátku roku spustil výrobu v nové továrně v Turecku Společnost Haier oficiálně otevřela ve městě 10th of Ramadan nový průmyslový areál nazvaný Egyptský ekologický park. Jedná se o významný krok v působení čínského výrobce na Blízkém východě a v Africe. První fáze celého projektu zabírá plochu 200 tisíc m² a počítá s výrobní kapacitou 1,5 milionu kusů za rok. Už v březnu zde byla zahájena zkušební výroba klimatizací a televizorů. Ještě během května se přidaly pračky, čímž bude dosaženo celkové produkce 900 tisíc kusů ročně. Druhá fáze pak přinese do tohoto areálu výrobu chladniček, mrazniček a dalších kategorií spotřebičů. Haier zdůrazňuje, že nový park nemá v názvu slovo „ekologický“ jen tak. Využívá totiž inovativní digitální platformu, která má za úkol zvyšovat efektivitu využití energie díky pečlivému monitorování spotřeby elektřiny a vody v celém areálu v rámci všech procesů. V první fázi zde má vzniknout celkem 2 000 pracovních míst a produkce bude směřovat především na egyptský trh. Mnohé spotřebiče jsou navržené přímo pro oblast Blízkého východu a Afriky – tedy šité na míru zdejším zvyklostem, způsobu života a místním spotřebitelům. Firma uvádí, že se jí tato strategie osvědčila, protože dosáhla v regionu trojnásobného růstu ve srovnání s celkovými čísly z trhu. Už v březnu Haier slavnostně otevřel ve svém průmyslovém parku v tureckém Eskişehiru novou výrobu i vývojové centrum varné techniky. Investice v hodnotě 70 milionů eur se již brzy projeví také na zdejším trhu, protože právě z této produkce budou do Evropy mířit nové vestavné spotřebiče Haier včetně trub ID SERIES, které byly mimo jiné prezentovány na letošním veletrhu EuroCucina. Video a foto reportáž z této akce najdete na straně 22. Groupe SEB rostl v prvním kvartálu o více než 7 % Francouzský výrobce malých domácích spotřebičů a nádobí dosáhl v prvním čtvrtletí letošního roku nárůstu prodejů o 7,3 % (like-for-like), kdy spotřebitelská divize rostla o 5,8 %, zatímco profesionální o 18,5 %. Firma navíc uvedla, že očekává za celý rok 2024 narůst provozní marže k 10 %. Z podrobného rozpadu čísel za jednotlivé regiony zaujme 1,8% propad příjmů v západní Evropě, zatímco zbytek EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) vykázal růst o 14,9 %. U západní Evropy firma uvádí, že byl pokles způsoben především nepříznivou srovnávací základnou, která vyplývá z hlavních věrnostních programů v 1. čtvrtletí 2023. Severní Amerika každopádně dosáhla 8,8% růstu a Jižní dokonce 30,3%. Naopak v Asii (−5,8 %) se Groupe SEB příliš nedařilo – v Číně tržby klesly o 5,6 %. Ve zbytku asijských zemí dokonce o 6,8 %. Electrolux ohlásil pokles prodejů v prvním kvartálu. Dlouholetý šéf Samuelson navíc ke konci roku opustí svou pozici Švédský výrobce zaznamenal v prvním čtvrtletí snížení tržeb o 3,7 %. Hlavními důvody byly pokles průměrné ceny, jinými slovy zájem spotřebitelů o levnější spotřebiče, a i nižší kusové prodeje na straně samotného Electroluxu. A to prakticky všude s výjimkou Latinské Ameriky, kde se firmě dařilo. Přesto přijaly trhy výsledky pozitivně a akcie společnosti po oznámení čísel vzrostly. Důvodem je, že očekávání investorů byla horší než konečné výsledky, na něž měla vliv i zavedená úsporná opatření redukující náklady Electroluxu. Významnou novinkou je pak oznámení odchodu dosavadního generálního ředitele Electrolux Group Jonase Samuelsona. Ten vedl firmu poslední 8 let a svou pozici opustí k 1. lednu 2025. Svému nástupci ji předá již v nové zeštíhlené struktuře, s nižšími provozními náklady a s rozběhnutou strategií zaměřující se na střední a vyšší cenový segment, udržitelnost a novou modulární koncepci výrobků.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=