56 56 • Sell • 3/2024 Optimismus českých spotřebitelů dokládá i index jejich důvěry v ekonomiku, který se letos v dubnu zvýšil již počtvrté v řadě a dostal se nad dlouhodobý průměr 100 bodů. Celkově sice trh s technickým zbožím zažil za měsíc březen, k němuž nám společnost GfK poskytla data, v podstatě stagnaci s růstem o 1 %. Mohou za to především výrazné propady prodejů v sektoru IT/kancelářské techniky a slabší výsledky sektorů telekomunikací, spotřební elektroniky a také velkých domácích spotřebičů. V tabulce bije do očí sektor foto 29% meziročním růstem kvůli lepším prodejům drahých bezzrcadlovek. Celkově je ale sektor v rámci technického spotřebního zboží objemově poměrně zanedbatelný, takže jeho růsty a propady nemají na celkové výsledky takový vliv. Překvapivé naopak není zvýšení hodnoty prodejů o 9% u malých spotřebičů (SDA) – růstový trend nastartoval tento sektor už loni, kdy ještě celková situace a spotřebitelská nálada nebyly rozhodně tak pozitivní jako dnes. U velkých spotřebičů je situace složitější – v nízkém hodnotovém růstu zůstávají hlavně kvůli cenové erozi, která trh dlouhodobě trápí. V kusových prodejích jsou růsty vyšší. Důvodů této situace je více – nepřímo v tom sehrály roli mimo jiné zásahy ÚOHS u některých značek v posledních více než dvou letech. Mezi další faktory patří nadále zabrzděné stavebnictví a prodeje realit, které jsou klíčové pro segment vestavných spotřebičů. Mají ale vliv také na ty volně stojící, protože mnoho spotřebitelů pořizuje novou volně stojící lednici, pračku či sušičku v rámci koupě nového bydlení či přinejmenším renovace stávajícího. I když už se trh s nemovitostmi začíná pomalu probouzet z dlouhé hibernace, na prodejích spotřebičů se jakákoliv změna projeví až se zpožděním. Obzvlášť v případě nových bytů, které v době koupě nemusí ještě být vůbec postaveny. Poslední dva roky, kdy si Češi utáhli opasky, případně směřovali peníze po období covidu zejména do dovolených, dopadly těžce na kanál kuchyňských studií. Ten trpí i dlouhodobým trendem častého využití služeb bytového designéra ze strany zákazníků. Designéři či bytoví architekti pak mnohdy objednávají kuchyň přímo u truhláře. Kdo ale může být aktuálně spokojen, je kanál e-commerce, který po první pořádné korekci ve své historii přechází opět k růstu. V datech GfK vykazují tradiční prodejny za všechny sektory pokles, zatímco online prodej v březnu v meziročním srovnání vzrostl. Dobré zprávy: domácí spotřeba stoupá, e-commerce opět roste Česká ekonomika přešla do mírného růstu a vděčí za to především rostoucímu optimismu mezi spotřebiteli. Data Českého statistického úřadu potvrzují, že právě spotřeba domácností bude klíčová pro další růst českého hospodářství v letošním roce. Projevuje se to také na trhu domácích spotřebičů, kde SDA pokračuje v poměrně dynamickém růstu, zatímco MDA po loňských propadech přešlo letos alespoň do stagnace či mírného růstu. TÉMA • SITUACE NA TRHU
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=