SELL: 04 / 2024

16 16 • Sell • 4/2024 INTERVIEW • JAN ROŽEK • ELECTROLUX Jedním z největších témat na trhu domácích spotřebičů je tažení antimonopolního úřadu trhem s elektrem. Věc se začíná řešit dokonce už na politické úrovni. Electrolux byl v podstatě první firmou, která byla šetřena v rámci současné vlny pokut. Vy jste do firmy nastoupil v září 2022, tedy několik měsíců poté, co odešlo v důsledku zásahu ÚOHS celé lokální vedení a dva obchodní týmy. Firmu jste tedy převzal ve velmi komplikované situaci. Jak se ji podařilo zvládnout? A jak zpětně období po svém nástupu vnímáte? Ano, nebylo to jednoduché období. Při pohledu zpět to byla kombinace krizového managementu a zároveň požadavku na nastavení nového dlouhodobého směru společnosti. Velkou oporou v tomto období byla síla týmu, který se i přes to vše dokázal velice rychle zmobilizovat a táhnout za jeden provaz. Troufám si tvrdit, že se nám toto období podařilo překonat, a výsledky měřené tržním podílem to jen potvrzují. Do firmy nastoupilo poměrně dost nových lidí. Chtě nechtě se tak uvnitř vytvořily dvě skupiny – jedna tvořená novými a nezatíženými minulostí. Druhá složená z těch, kdo zažili předchozí etapu, v níž byl Electrolux dlouho lídrem trhu. Od změn ale utekly dva roky. Sladil se postupně tým do jednotného funkčního celku? Nemám rád škatulkování na „mazáky“ a „nováčky“. Co určuje, zda je člověk ve firmě kmet, nebo bažant? Podle mě je důležitý u posuzování kvality a přínosu jedince v týmu fakt, zda je schopen přijmout názor ostatních a sám je aktivní součástí dané skupiny. Podařilo se nám v poměrně krátké době vytvořit kompaktní a fungující tým založený na otevřené komunikaci a toho si vážím nejvíce. Bez toho bychom dané období určitě nezvládli. Jak už bylo zmíněno, Electrolux byl celé roky lídrem českého trhu, čímž se vymykal i v rámci regionu. Zásah antimonopolního úřadu následovaný rozpadem zdejšího týmu způsobil samozřejmě propad tržního podílu firmy. Kdy jste si sáhli na pomyslné dno? A jak jste na tom nyní? Skupina Electrolux měla na českém trhu skutečně vedoucí postavení, ale situace na trhu a poptávka spotřebitelů se dramaticky změnila a my se jí musíme přizpůsobit. Přitom naše spotřebiče, ať už pod značkou Electrolux, nebo AEG, jsou právem na špičce trhu domácích spotřebičů. Podle dat GfK jsme pravděpodobně narazili na dno a vymanili se z něj zhruba na jaře loňského roku. Od léta se nám daří neustále zvyšovat náš tržní podíl a dnes opět bojujeme o přední pozice v našich hlavních kategoriích, a to navzdory všem turbulencím na trhu. Jelikož byl Electrolux v aktuální vlně zásahů ÚOHS první, byla situace pro trh šokem. Postupně následovaly a následují šetření v dalších firmách, takže si branže svým způsobem na situaci zvykla. Jan Rožek: Krizový management jsme zvládli. Ode dna jsme se už pravděpodobně odrazili Jedním z největších témat posledních let byl na trhu domácích spotřebičů zásah antimonopolního úřadu ve společnosti Electrolux v zimě 2022. V jeho důsledku skončilo tehdy lokální vedení firmy a dva obchodní týmy. Po skončení šetření následovala o dva roky později rekordní 125milionová pokuta za ovlivňování cen. Již v září 2022 nastoupil do čela českého a slovenského zastoupení Jan Rožek. Ve svém vůbec prvním rozhovoru do médií v roli generálního ředitele Electroluxu hovoří o nelehké cestě, která se před ním i postupně obnoveným týmem vinula. Řeč přišla také na změny ve strategii, přístupu k trhu i značkám AEG a Electrolux.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=