SELL: 04 / 2024

22 22 • Sell • 4/2024 TÉMA • CANDY Kelvinator se specializací na chladicí techniku a následně La Sovrana, která vyráběla sporáky. Nejdůležitější nákupy ovšem přišly až v osmdesátých a devadesátých letech – Zerowatt, Gasfire, Rosières, Mayc-Otsein a v neposlední řadě Hoover, který byl začleněn do portfolia v roce 1995. Po roce 2000 pak přišly také akvizice mimo evropský kontinent. Pračka Hoover Vision, model z roku 2001. Konektivita a přípravy na prodej Z hospodářské recese, která měla své kořeny v americké hypoteční krizi z července a srpna 2007, vyšla nemalá část evropských výrobců domácích spotřebičů oslabena. Dynamicky se rozvíjející asijské technologické firmy vycítily svou šanci. Nejprve ty korejské a záhy také čínské (tématu se podrobněji věnujeme v článku o prodeji firmy Teka čínskému gigantu Midea na str. 54). Asijci začali mohutně investovat do komunikace a postupně přepisovali grafy podílů na trhu – tradiční výrobci včetně Candy se ocitli pod nemalým tlakem nové agresivní konkurence. Jednoznačně se začalo ukazovat, že digitalizaci do té doby čistě mechanických spotřebičů mnohé z nich nezvládnou. Candy se rozhodla bojovat a začala během druhého desetiletí nového tisíciletí překotně zavádět funkci konektivity a smart prvků u svých spotřebičů. Uživatelské zkušenosti s aplikací a moderními prvky ovšem nebyly nejlepší. S rychlým vývojem v oblasti smartphonů a softwarových platforem se nedařilo Italům držet krok. Navzdory jistým nedostatkům smart funkcí se Candy podařilo na trhu získat image modernizované a trendy firmy, která nezůstala trčet někde v minulosti. Naopak, do éry konektivity vstoupila na jejím úplném začátku. To při zpětném pohledu sehrálo nepochybně nemalou roli v její atraktivitě při jejím prodeji čínskému Haieru v roce 2018. Haier začal po převzetí Candy Hoover investovat do nových výrobních závodů v Evropě či její blízkosti. Fotka z naší předloňské návštěvy produkce lednic v Rumunsku. Nová éra s čínským kapitálem a technologickým fondem Ačkoliv z pohledu marketingového a komunikačního nebyl na trhu vnímán prodej tradičního výrobce vlastněného nadále rodinou zakladatelů čínskému korporátu příliš pozitivně, faktem je, že pro Candy byl záchranou. Dovolíme si spekulovat, že covidovou a následnou válečnou krizi s problémy v logistice, dostupností komponent a prudce rostoucími náklady v celém výrobním a distribučním řetězci by původní Candy nepřežila. Obrovský příliv zahraničního kapitálu byl pro italskou firmu a její značky doslova živou vodou. A nejen kapitál. Lví podíl na zatraktivnění jejích výrobků hraje také přístup k moderním technologiím z dílny Haieru. Například rozdíl v kvalitě, stabilitě a funkčnosti mobilních aplikací lze označit dokonce za propastný. Nedávné odhalení nového loga Candy a kompletně nového portfolia, v němž mají nepřekvapivě všechny spotřebiče konektivitu a chlubí se modernějším designem i vyšší kvalitou dílenského zpracování, bylo důležitým milníkem v historii této tradiční italské značky. Již během letošního léta dorazí první nové produkty také na český a slovenský trh. Proces obměny katalogu bude samozřejmě dlouhodobější. Marketingové a komunikační aktivity představující novou tvář Candy spustí Haier v tuzemsku již v září. Profesionálům z oboru prezentuje v aktuálním čísle nové vestavné spotřebiče. V další fázi se trh dočká inovovaného sortimentu chlazení, kde se technologická základna firmy Haier promítne do výbavy i funkcí. To v zásadě platí pro všechny novinky. Pokud jde o Candy jako značku, sympatické nepochybně je, že se nový vlastník nesnaží její identitu přepsat, spíše rozvinout. Dát jí nový impuls a stavět na základech, jež vznikly ve čtyřicátých letech v jedné obyčejné dílně v italské Monze. Takto budou vypadat chystané pračky Candy. Moderní a čistý design kopíruje aktuální trendy a u zákazníků bude mít velmi pravděpodobně úspěch. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=