SELL: 04 / 2024

26 26 • Sell • 4/2024 Antická legenda o Gordickém uzlu praví, že kdo ho dokáže rozvázat, stane se vládcem celé Asie. Mladý vojevůdce Alexander Veliký hlavolam vyřešil rychlým švihem mečem. Že spletité děje českého trhu s elektrem najdou stejně přímočaré řešení, si nemyslíme. Existenci pořádně zamotaného klubka v tuzemském retailu a e-commrce ale popřít nelze. Alexandr rozsekává gordický uzel, autor obrazu: Jean-Simon Berthélemy (1743–1811) Gordický uzel českého trhu s elektrem hledá řešení Hra o zákazníka začíná připomínat shakespearovskou tragédii Letošní rok přináší změny, které přepíšou zejména mapu retailu. HP Tronic a FAST si v podstatě rozdělí kanál kamenných prodejen mezi sebou a ostatním moc prostoru nenechají. Skomírající Okay, upozaděný Expert a torzo nezávislého trhu se ocitnou pod ještě větším tlakem silných konkurentů. Samotné značky zas pod tlakem privátních konkurentů ETA, Sencor či Philco. V onlinu si beze vších pochybností podrží dominanci Alza, na jejíchž nedobytných hradbách si lámou zuby oba zahraniční marketplacy, které nesplnily před svým launchem klíčový domácí úkol – pochopit českého zákazníka a českou e-commerce. Zatímco německý Kaufland drží dekorum a v tichosti metodicky pracuje na tom, aby se v nějaké míře prosadil, tragédie polské arogance je všem na očích ve formě výbušného představení, v němž došlo nedávno i k vraždě – ikonickému CZC vrazili v Allegru nůž do zad bez ohledu na to, zda tento e-shop nakonec zcela vypnou, či nikoliv. Aby to nebylo málo, v panice mezitím resuscitují ztrátový Mall. Autor: Lubor Jarkovský Novinky posledních týdnů s sebou nesou předzvěst velkých, až fundamentálních změn na českém trhu s elektrem. V podstatě se koncentrují do tří okruhů: • Spojení HP Tronic a Nay • O nline tržiště, jejichž původním plánům vystavil „stopku“ náročný český zákazník • Finanční problémy řetězce Okay a jeho „neprodejnost“ Kromě toho se samozřejmě řeší i další věci. Například rychlý nástup některých dalších platforem, hlavně čínských v čele s Temu, což je však záležitost, která nemá na trh s domácími spotřebiči velký dopad – v MDA vůbec žádný a v sektoru SDA limitovaný. „Šrot“ z Číny se na Temu samozřejmě prodává a určitou část českých zákazníků mixéry za 200 Kč a horkovzdušné fritézy za pár stovek oslovují. Nezbývá než doufat, že do tohoto importu zasáhne EU dříve než později a prostřednictvím nějaké ekologické či jiné regulace vykáže všechny tyto extra laciné spotřebiče, u nichž se logicky nepočítá s opravou a jejich kvalita je většinou silně diskutabilní, z unijního trhu. Ono to ostatně neplatí jen pro spotřebiče. Téma 1 Datart a Nay si rozdělí český a slovenský trh Vraťme se ale k trojici zdůrazněných témat, protože ta mají a především mít budou na zdejší trh s domácími spotřebiči největší vliv. Začněme tedy popořádku tím nejdůležitějším, což je schválení rok diskutovaného spojení českého HP Tronicu se slovenským lídrem trhu Nay. Po českém antimonopolním úřadu transakci potvrdil na začátku června i ten slovenský. Už loni jsme psali, že pro trh ani pro koncového zákazníka možné spojení není dobrou zprávou, a během posledních dvanácti měsíců se nestalo nic, co by náš názor změnilo. Spíš naopak. Zásadní roli v tom hraje nadále posilující pozice privátních značek – v případě HP Tronicu (a nyní i Nay) je samozřejmě řeč o značce ETA, která je sice formálně samostatným subjektem, ale realita v prodejnách mluví o něčem jiném. Datart je v podstatě platformou pro prodej spotřebičů značky ETA. S odchodem Electro Worldu z českého trhu a koncem nezávislosti Nay na Slovensku tak ETA ještě posílí. A to nezanedbatelně, protože v rámci česko- -slovenského regionu byl řetězec Nay posledním úspěšným a silným retailovým hráčem bez vlastní privátní značky. O pozice v jeho regálech se mohli všichni poctivě poprat v rámci standardního konkurenčního boje. Prodejny Nay, jež

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=