SELL: 04 / 2024

27 Sell • 4/2024 • 27 KOMENTÁŘ • ZMĚNY V PRODEJNÍCH KANÁLECH po logickém a plánovaném odchodu značky Datart ze Slovenska, budou mít ještě výsadnější postavení a současně převezmou hlavní úlohu Datartu z Česka. Ano, stane se z nich platforma pro prodej ETA, v níž ostatní značky podle nás mají spíš roli kvalitního komparzu než hlavních protagonistů. Zástupce jednoho z významných výrobců spotřebičů s vlastním vývojem a produkcí, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován, komentoval témata Nay-Datart a privátních značek slovy: „Třicet let investovala zastoupení značek do zdejšího trhu a pomohla jednotlivým dnes dominujícím prodejcům vyrůst díky nemalým investicím. A oni nás teď v podstatě hodili přes palubu. Přitom výrobky privátních značek, případně OEM značek jsou po kvalitativní stránce spíše slabé. Většinou jde o lacinou produkci z Číny. Tyto značky samy neinvestují do vývoje. Továrny jen chrlí průměrné a podprůměrné produkty. Byznysově jejich počínání chápu. Pro trh a pro zákazníka není ale tento vývoj rozhodně pozitivní. Jediné, co zbývá, je soustředit se na prémiový segment a vlastní D2C prodejní kanál.“ V podobném duchu hovoří i další manažeři, s nimiž jsme na toto téma hovořili. A nejen ti, kteří zastupují nezávislé výrobce. Situace jsou si vědomi i ti, kdo stojí na druhé straně. Krčí rameny a často říkají: „Co máme dělat? Je to byznys. Na našich značkách máme plnou marži. Partneři nemohou srovnatelná čísla nabídnout.“ Konec Electro Worldu nejspíš už v srpnu Přestože nebylo zatím nic oficiálně oznámeno, máme ze dvou nezávislých zdrojů potvrzeno, že rebrandování prodejen Electro World na Datart by mělo nastat už letos v srpnu. HP Tronic evidentně nechce nic dál zdržovat. Ostatně ve Zlíně čekali na posun v ohlášeném spojení s Nay prakticky celý rok. Management obou firem podle našich zdrojů původně očekával dřívější schválení celého obchodu ze strany úřadů v obou zemích. Do roku 2024 chtěly firmy již vstupovat spolu. Nakonec se věc protáhla a je zřejmé, že na podzimní a předvánoční sezonu chtějí být připraveny s novým „nastavením“. Stejně jako opustí značka Electro World Česko, zmizí ze Slovenska Datart, jehož prodejny budou provozovány pod značkou Nay. Nutno dodat, že s ohledem na velmi silný tržní podíl firmy Nay musí být v některých městech obchody prodány. Vyžádal si to slovenský antimonopolní úřad jako podmínku pro schválení obchodu. Retailový duopol Popravdě řečeno je kladné stanovisko úřadů v Česku a na Slovensku ke spojení firem z našeho pohledu nešťastné. Chápeme, že procentuálně při prodeji či uzavření některých lokací transakce splní zákonné limity, a chápeme i to, že v regionu působí velké mezinárodní platformy online tržišť. A jsou tu také Alza, Planeo, Okay a pár e-shopů s neopomenutelnou tržní silou, jako kupříkladu Onlineshop. cz, avšak nic to nemění na tom, že v retailu bude na českém trhu Datart neporazitelný. Obzvlášť ve městech. Mimo větší města bude dál hrát prim Planeo. Když se pak díváme na trh jako celek, vidíme další duopol. V tomto případě do něj řadíme Datart a Alzu. Obě firmy už dominují natolik, že nezávislé značky primárně jednají s nimi a mají tendenci zbytek trhu přehlížet. S tím, jak probíhají akce a kompenzace ve formátu „Značka – HP Tronic/Alza“ a další prodejci jsou opomenuti, se jen dál posiluje vedoucí postavení dvou největších prodejců. Paradoxem je, že značky, které pokračující koncentraci tržní síly do rukou několika málo resellerů vnímají jako ohrožení desetiletí platné koncepce byznysu s vlastními zastoupeními na jednotlivých trzích, se na tomto vývoji samy podílely a nadále podílejí. Průšvih hasí spouštěním vlastních e-shopů, případně i otevíráním značkových showroomů. Web CZC.cz se v poslední době vrátil blíže svému původnímu vzhledu. Zmizela explozivní propagace Allegra. Téma 2 Allegro, Mall, CZC a klišé jménem „Polská přezíravost“ Když spouštěly německý Kaufland a polské Allegro svá online tržiště, panovaly na trhu domácích spotřebičů jisté obavy. Jak se promítne příchod tržišť na cenové erozi? Jaké množství produktů sem bude mířit z okolních trhů, což přirozeně sníží obrat lokálních zastoupení či distributorů? Obavy se nenaplnily a jak Němci, tak Poláci si za to z velké části mohou sami. U Kauflandu tkví problém nejspíš Privátní značky, které dobyly trh Nejúspěšnějšími privátními značkami v elektru jsou jednoznačně ETA, Sencor a Philco. První je nástrojem v rukou HP Tronicu, zatímco zbylé dvě firmy FAST. Historicky se jedná o velkoobchody, ale u obou firem se stalo budování vlastních značek a prodejních kanálů jednou z nejdůležitějších součástí jejich strategie. HP Tronic navíc svou velkoobchodní činnost na rozdíl o firmy FAST výrazně utlumil. Úspěch zmíněných značek se v posledních letech snaží zopakovat Alza se svým Sigurem, což se jí sice zatím v segmentu spotřebičů příliš nedaří, ale díky své tržní síle ve větší či menší míře tuto značku jistě prosadí. Situace okolo privátních značek také ukazuje, že rozhodnutí je nemít nebo do nich nedostatečně investovat má své následky. Vidět to je v Okay, v K+B Progres a vlastně i v Alze, která v sektoru spotřebičů přišla se Sigurem poměrně pozdě. Nay se na druhou stranu na Slovensku dařilo i bez vlastního produktového portfolia. Jde však spíš o výjimku potvrzující pravidlo než důkaz toho, že privátní značky nejsou zásadním aspektem v tomto byznysu. Jsou a nadále budou.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=