SELL: 04 / 2024

55 Sell • 4/2024 • 55 TÉMA • AKVIZICE TEKA naopak zvolili korejští tygři Samsung a LG. Obě zmiňované čínské firmy místo toho přeskočily hned několik kapitol a během několika málo let se zařadily díky zavedeným lokálním značkám a evropské produkci, kterou nadále rozšiřují a rozvíjejí, mezi důležité síly na trhu. Midea zůstávala z „velké čínské trojky“ jedinou, která tak trochu zaspala. Již několik let se sice velkolepě prezentuje na veletrhu IFA a objevuje se i na dalších významných akcích, ale její expanzi mimo Čínu soustavně zpomaluje roztříštěnost jejích aktivit. Tvoří ji v podstatě několik víceméně samostatných firem, které vůči trhu vystupují jako separátní subjekty. Absence jednotné strategie se projevovala v místy až chaotické distribuci různých kategorií produktů prostřednictvím různých partnerských firem. Získat v Evropě některého ze zbývajících nezávislých výrobců bylo proto pro Mideu skutečně klíčové, aby se ve svých aktivitách v této časti světa mohla posunout někam dál po vzoru Haieru a Hisensu. Možností popravdě mnoho neměla – po oznámení dohody mezi společnostmi Arçelik a Whirlpool, které spojily síly a vytvořily Beko Europe, připadaly v úvahu pouze Amica, Electrolux a Teka. Neúspěšná jednání ve Švédsku Midea loni k překvapení mnohých na trhu oficiálně potvrdila spekulace, že jednala o možné akvizici s Electroluxem. Snaha dosáhnout dohody ovšem ztroskotala – jedním z hlavních důvodů měla být neochota Číňanů se smluvně zavázat k zachování pracovních míst. Dále pak k závazkům v oblasti strategie a řízení. Pro Electrolux, jehož někteří evropští zástupci nám už loni mimo záznam přiznali, že v převzetí ze strany Midea doufali, není dohoda s Teka dobrou zprávou. Švédský výrobce v posledních letech ukončil provoz několika evropských továren včetně tradiční produkce vysavačů a loni oznámil propuštění asi 3 800 lidí. Příliv čínského kapitálu by firmu bez pochyby polil živou vodou – podobně jako se to stalo v případě Candy Hoover a Gorenje. Teka může do budoucna posílit svou pozici i na českém trhu Pokud se Midea rozhodne kopírovat od svých čínských konkurentů a maximálně využije již existující zavedenou strukturu Teka Group, aniž by do ní přinejmenším několik prvních let výrazně zasahovala, mohou se z jejích značek Teka, Küppersbusch a Intra stát mnohem významnější hráči v sektoru domácích spotřebičů. A to i na trzích, které nebyly pro Teka doposud klíčové. Sem určitě patří celý region střední Evropy včetně Česka a Slovenska. Ohlášenou transakci samozřejmě musí ještě posvětit úřady.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=