SELL: 04 / 2024

SELL 4/2024 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 16 LET NA TRHU Nová Candy se představuje Již brzy dorazí na trh vestavné spotřebiče ČÍNSKÉ NÁKUPNÍ TAŽENÍ EVROPOU POKRAČUJE Midea oznámila akvizici Teka Group PRVNÍ INTERVIEW OD VÝMĚNY VEDENÍ Vyzpovídali jsme Jana Rožka o situaci v Electroluxu PROČ DOŠLO LONI K PERSONÁLNÍM ZMĚNÁM V AMICA? Zeptali jsme se nové jednatelky českého zastoupení FAVIA DAY 2024 Tradiční kontraktace přilákala nové vystavovatele ČERNÝ KŮŇ (NEJEN) AMERICKÉHO TRHU SDA PŘICHÁZÍ Kdo bude distribuovat spotřebiče SharkNinja? SKUPINY VÝROBKŮ Vestavné lednice – 69 cm a širší Vestavné myčky – 60 cm Jan Rožek Ewa Pęciak-Foltyńska Datart bude dominovat retailu Konec Electro Worldu, klopýtání Allegra a krize Okay přepisují český trh

Nový vysoušeč vlasů Braun HD4.3 přináší díky inovativnímu vysoce výkonnému motoru a ultra přesnému vysokorychlostními proudění vzduchu rychlejší sušení vlasů než běžné vysoušeče.* +3 Koncentrátor 2200W Difuzér Narovnávací hřeben Technologie Super IONTEC 3 přesná nastavení teploty LED indikátor čištění filtru Ultra rychlé sušení Vysokorychlostní proudění vzduchu Nový *HTDC motor ve srovnání s vysoušečem vlasů s DC motorem Některé ochranné známky a/nebo patenty používané v licenci Braun GmbH Nová řada vlasové péče od Braun. Péče o vlasy, na kterou se můžete spolehnout.

na českém trhu se toho děje aktuálně tolik, že jsem se rozhodl sepsat svůj vlastní obsáhlejší komentář dál v časopise, protože formát úvodníku pro něj byl rozsahově zcela nedostatečný. To ale neznamená, že bych se ve svém „bezobalovém“ textu o spojení Datart-Nay, přehmatech Allegra či problémech řetězce Okay tematicky zcela vyčerpal. V posledních měsících se totiž v tichosti na pozadí velkých lokálních i mezinárodních událostí oživilo téma pozice a budoucnosti firmy McTree. Důvod? Už na konci roku 2020, kdy bylo oznámeno, že německý Liebherr mění distribuční model a po téměř 30 letech končí jako výhradní dovozce právě firma McTree, byla debata namístě. Vždyť obchod s chladicí a mrazicí technikou Liebherr tvořil ve společnosti sídlící v Lázních Toušeň většinu obratu. Společnost McTree na spolupráci s německým výrobcem postavila svou existenci. A přestože už tehdy distribuovala i jiné značky, hrály v její obchodní činnosti spíš druhé housle. Liebherr byl jasnou jedničkou. To se samozřejmě s příchodem roku 2021 změnilo a firma McTree vrhla své síly do poměrně nové a mladé značky Lord, s níž už několikrát polepila billboardy napříč republikou. Zbytek distribuovaných značek ale nebyl na trhu příliš vidět. Nevím, zda to, že se nedávno dohodl turecký Vestel na spolupráci s firmou BVZ Commerce, je důsledkem nepříliš aktivní strategie McTree, ale nedokážu si představit, že by to ve vývoji událostí nehrálo žádnou roli. Změna obchodního partnera je ostatně už od jara vidět i v SELLu, protože u nás BVZ Commerce ve spolupráci s Vestelem prezentují produkty a některé obchodní novinky. A jejich námluvy neskočily pouze u značky Vestfrost – nově se také rozšířila na Daewoo. To se samozřejmě nijak netýká společnosti McTree, protože ta Daewoo v distribuci neměla. Co se naopak této firmy týká, je, že tradiční výrobce vyspělých odsavačů Falmec hledá v Česku distributora a oslovil několik firem z oboru. Toto mám potvrzeno v některých případech přímo od zdroje – tedy oslovených. Na můj dotaz, zda se něco v distribuci značky Falmec mění, reagovala firma McTree negativně a potvrdila, že ji nadále v distribuci má. Bez ohledu na to nelze každopádně jakési probublávání možných změn ignorovat. Potvrzuje to minimálně činnost centrály Falmecu a nakonec i nedávné změny týkající se Vestfrostu. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

Společnost De’Longhi uvádí na trh novou řadu kávovarů Rivelia, která se na první pohled zásadně liší od všech předchozích modelů. Rivelia nabízí to nejlepší z dosavadních De’Longhi technologií a zároveň disponuje i exkluzivními inovacemi, a to vše v kompaktním a elegantním provedení. Rivelia je nejen nejmenší plnoautomatický kávovar v historii De’Longhi, ale také nabízí unikátní technologie a funkce, které váš zážitek z kávy posunou na novou úroveň. N°1 v kávovarech na espresso* *Nezávislý výzkumný institut, lídr v prodejích pro rok 2023 Okouzlující, stylová, revoluční. To je nová Rivelia. Arctic White Pebble Grey Onyx Black Sand Beige

Rychlá výměna zásobníku díky systému Bean Switch Rivelia vám umožní snadno prozkoumat svět zrnkové kávy díky novému systému Bean Switch. Jednoduše nasypte různá kávová zrna do 2 samostatných 250g zásobníků, které snadno připojíte ke kávovaru. Systém Bean Switch oceníte pokud například ráno pijete silnější kávu a večer si už chcete vychutnat bezkofeinovou verzi, nebo pokud vaše druhá polovička preferuje jiný druh zrnkové kávy než vy. Maximální přizpůsobení Kávovar Rivelia připraví váš oblíbený nápoj pouhým dotykem. Aby však byla káva připravena vždy podle vaší chuti, funkce „My“ umožní upravit velikost, aroma, poměr kávy a mléka a následně uložit do paměti přístroje. Vyberte si z 5 úrovní intenzity, 4 velikostí nápojů a 3 nastavení teploty. Díky 4 uživatelským profilům si může každý člen rodiny své nápoje přizpůsobit a uložit. Stačí si svůj profil pojmenovat a vybrat avatara. Pohlcující zážitek z kávy Vychutnejte si úžasný zážitek z přípravy kávy s intuitivním 3,5’’ plně dotykovým barevným displejem kávovaru Rivelia. Na výběr máte 16 kávových a mléčných nápojů, včetně tří ledových nápojů: ledové espresso, ledové americano a ledová káva. Barevné ikony a pestré animace vás provedou celým procesem přípravy kávy od zrnka až po dokonalý šálek. Pokud potřebujete extra povzbuzení, můžete využít funkci „Extra dávka“, která dodá vašemu nápoji dávku 30 ml espressa navíc. Funkce “Kávová rutina” Kávovar Rivelia s funkcí „Kávová rutina“ se naučí vaše každodenní kávové zvyklosti a během dne upraví nabídku kávy v menu přesně podle vaší chuti. Pokud ráno pijete cappuccino a odpoledne již preferujete americano, Rivelia si zapamatuje vaše preference a rutiny a nabídne vám přesně to, na co máte v danou denní dobu chuť. Technologie Bean Adapt Kávovar disponuje exkluzivní technologií Bean Adapt, která vyvažuje hrubost mletí, množství kávy a teplotu spaření tak, aby byla zajištěna dokonalá extrakce. Stačí zadat druh kávových zrn a stupeň pražení do kávovaru Rivelia a vaše espresso bude připravené se vší dokonalostí. Kávový profil si můžete pojmenovat a uložit do paměti přístroje. Průkopnický design a inovace Design kávovaru je inspirován moderním minimalismem a jeho elegantní silueta s prémiovými detaily z něj dělá výjimečný doplněk do každé domácnosti. Řada Rivelia navíc získala 3 prestižní ocenění iF DESIGN Awards 2024 v kategoriích produktový design, uživatelský prožitek a uživatelské rozhraní. Perfetto. Od zrnka po šálek. LatteCrema Cool Upgrade pro ledové nápoje Zákazníci určitě ocení možnost dokoupit si sadu “LatteCrema Cool Upgrade”, která odemkne možnost připravit dalších 6 ledových nápojů se studenou mléčnou pěnou. Sada obsahuje karafu na mléko LatteCrema Cool, dvě sady termoizolačních sklenic a knihu receptů.

Ještě úspornější pračky Whirlpool s unikátní technologií FreshCare+ Úspěšná a populární řada praček FreshCare+ vybavená stejnojmennou parní technologií, která udrží prádlo svěží až 6 hodin po skončení programu, se letos dočkala vylepšení. Nově uvedené modely jsou méně energeticky náročné – konkrétně mají až o 20 % nižší spotřebu, než vyžaduje energetická třída A. Zachovávají přitom veškeré osvědčené technologie včetně hned trojího využití páry.

Proč doporučit zákazníkům pračky Whirlpool FreshCare+? Unikát na trhu – 3 způsoby využití páry Předem plněné pračky FreshCare+ značky Whirlpool se na trhu vymykají díky své unikátní technologické výbavě v čele se zmiňovanou funkcí FreshCare+. Ale nejen tou. Whirlpool zůstává nadále na trhu jedinou značkou umožňující využít šetrnou, jemnou a v neposlední řadě hygienickou páru třemi způsoby. Uživatelé mají na výběr možnost udržet prádlo svěží ještě dlouho po doprání, osvěžit ho v krátkém cyklu (bez praní s použitím vody) či pomocí páry obsah bubnu dezinfikovat. Steam Refresh 20minutový samostatný program k parnímu osvěžení prádla, které se načechrá a zbaví nepříjemných pachů za použití minimálního množství vody. Steam Hygiene volitelná přídavná funkce, která v závěru pracího programu působí na obsah bubnu párou o teplotě až 80 °C. Zlikvidováno je až 99,9 % bakterií. FreshCare+ volitelná funkce, s níž přišla na trh už první generace stejnojmenných praček Whirlpool, udrží oblečení zapomenuté v pračce svěží až 6 hodin po skončení praní pomocí pravidelných pohybů bubnu a samozřejmě pomocí páry. Parní funkce u praček Whirlpool

Technologie 6. SMYSL Vylepšené automatické programy Inteligentní technologie 6. SMYSL v případě praček optimalizuje jejich spotřebu vody a energie. Řídí ale i výkon motoru a kontroluje teplotu vody. Integrované senzory detekují množství vloženého prádla, takže je každý cyklus vždy maximálně úsporný a současně s perfektními výsledky praní. Ještě úspornější než energetická třída A Všechny nové modely nesou označení energetické třídy A. Reálně ho však většina z nich ještě překonává, jak už bylo uvedeno na začátku textu. Velký podíl na tom má i to, že používají pokročilý invertorový motor, který je nejen úsporný, ale také tichý a velmi spolehlivý. Clean+ Tato funkce umožňuje upravit prací cyklus podle toho, jak špinavé máte oblečení a jiné textilie. Na výběr jsou 3 stupně zašpinění – Intenzivní, Denní a Rychlé. SoftMove Vylepšený systém SoftMove pečuje o prádlo pomocí speciálních pohybů bubnu, které se přizpůsobí každému typu látky. Různé typy pohybu bubnu v každé fázi pracího cyklu, od počátečního napouštění vody až po závěrečné odstřeďování, zaručují dokonalé výsledky. Čeština a slovenština Vybrané novinky jsou vybaveny LCD displejem a ovládacím panelem s češtinou i slovenštinou a lze u nich využít také funkci přidání zapomenutého prádla. Stačí pozastavit program, dvířka se odemknou a uživatel může do bubnu vložit další oblečení.

Řada praček Whirlpool FreshCare+ Model FFD 11489 BV EE FFD 10489 BCV EE FFB 10489 BV EE Energetická třída A - 20 % A - 20 % A - 20 % Kapacita praní 11 kg 10 kg 10 kg Typ motoru Invetor Invetor Invetor Počet programů 18 18 17 FreshCare+ ano ano ano Steam Refresh ano ano ano Steam Hygiene ano ano ne 6. SMYSL ano ano ano Max. otáčky bubnu (odstřeďování) 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. Displej ano ano ano CZ/SK panel ne ne ne Spotřeba energie (100 cyklů) Spotřeba vody na cyklus Hlučnost Záruka na motor 10 let 10 let 10 let Rozměry (v × š × h) 85 x 59,5 x 60,5 cm Dostupnost podzim 2024 podzim 2024 podzim 2024 FFB 9489 WV EE FFB 9489 BV CS FFD 9489 BV EE FFD 9489 BCV EE A - 20 % A - 20 % A - 20 % A - 20 % 9 kg 9 kg 9 kg 9 kg Invetor Invetor Invetor Invetor 15 15 17 17 ano ano ano ano ano ano ano ano ne ne ano ano ano ano ano ano 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. ano ano ano ano ne ano ne ne 40 kWh 40 kWh 40 kWh 40 kWh 50 l 50 l 50 l 50 l 78 dB(A) 78 dB(A) 78 dB(A) 78 dB(A) 10 let 10 let 10 let 10 let 85 x 59,5 x 63 cm v prodeji v prodeji v prodeji v prodeji Model FFD 8489 BCV EE FFB 8489 BV EE FFB 8489 WV EE FFB 8489 BV CS Energetická třída A - 20 % A - 20 % A - 20 % A - 20 % Kapacita praní 8 kg 8 kg 8 kg 8 kg Typ motoru Invetor Invetor Invetor Invetor Počet programů 16 15 15 16 FreshCare+ ano ano ano ano Steam Refresh ano ano ano ano Steam Hygiene ano ne ne ne 6. SMYSL ano ano ano ano Max. otáčky bubnu (odstřeďování) 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. Displej ano ano ano ano CZ/SK panel ne ne ne ano Spotřeba energie (100 cyklů) 38 kwh 38 kwh 38 kwh 38 kwh Spotřeba vody na cyklus 47 l 47 l 47 l 47 l Hlučnost 78 dB(A) 78 dB(A) 78 dB(A) 78 dB(A) Záruka na motor 10 let 10 let 10 let 10 let Rozměry (v × š × h) Dostupnost v prodeji v prodeji v prodeji v prodeji FFB 7469 BCV CS FFB 7469 WV EE FFB 7469 BV EE FFS 7469 B CS FFS 7469 W EE A A A A A 7 kg 7 kg 7 kg 7 kg 7 kg Invetor Invetor Invetor Invetor Invetor 16 17 17 17 17 ano ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne ne ne ne ne ano ano ano ano ano 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. 1351 ot./min. ano ano ano ano ano ano ne ne ano ne 45 kWh 45 kWh 45 kWh 45 kWh 45 kWh 45 l 45 l 45 l 45 l 45 l 79 dB(A) 79 dB(A) 79 dB(A) 79 dB(A) 79 dB(A) 10 let 10 let 10 let 10 let 10 let 84,5 x 59,5 x 57,5 cm 84,5 x 59,5 x 57,5 cm v prodeji v prodeji v prodeji v prodeji v prodeji Pračky Whirlpool FreshCare+ 11 kg/10 kg Pračky Whirlpool FreshCare+ 9 kg Pračky Whirlpool FreshCare+ 8 kg Pračky Whirlpool FreshCare+ 7 kg

Obsah 4/2024 3 Editorial 4 Okouzlující, stylová, revoluční. To je nová De’Longhi Rivelia 8 Novinky Silná americká značka SharkNinja přichází do Česka 10 Ruční naparovače Braun QuickStyle 5 a 7 12 Novinky a video Prezentace a zkušenosti s používám nové robotické myčky Kärcher 13 Kuchyňský robot Electrolux 800 Tajemství každodenního chutného vaření 14 Nová trouba Brandt BOR si ze zážitkového testování odnesla kladné recenze 16 Jan Rožek, generální ředitel Electrolux CZ/SK: Krizový management jsme zvládli. Ode dna jsme se už pravděpodobně odrazili 18 Nová Candy představuje trouby C-Bake 20 Poutavý příběh (znovuzrozené) italské značky Candy 24 Elektrowin Enviromentální osvědčení může získat i vaše společnost 25 Kvalita na prvním místě. Společnost Traminal dodává na trh pouze mimořádné výrobky 26 Gordický uzel českého trhu s elektrem hledá řešení Komentář bez obalu k dění v retailu a e-commerce 29 Prodejní hit z belgického MediaMarktu míří na český trh. Seznamte se s řadou WOOD YOU 30 Technologická špička na trhu nese jméno Liebherr 32 Skupina výrobků Extra široké vestavné lednice 16 26 8

40 44 54 35 Concept 22 nových modelů v kategorii chlazení 37 Vestavné chladničky Electrolux v provedení MaxiSpace 38 Haier I-PRO SHINE SERIES 6 Nový systém ostřikovacích ramen a úsporné mytí v třídě A 40 Ewa Pęciak-Foltyńska, jednatelka Amica CZ/SK: S výsledky v Česku jsme nebyli spokojeni. Změna ve vedení, struktuře i strategii musela přijít 42 Nové vestavné trouby Amica Od cenově nejdostupnější po modely s připařováním 44 Favia Day se opět konal v Chuchli. V této lokaci možná naposledy 47 Horkovzdušné fritézy Rohnson. Chytré, duální i klasické. Jakou si vyberete vy? 48 Řešení značky Teka se na trhu vymykají. V nabídce najdete spotřebiče, které hledají jen těžko konkurenci 51 Pozitivní vývoj si trh kupuje cenovými akcemi 52 Beko Spolehlivé lednice, které pomáhají 54 Čínské nákupní tažení Evropou pokračuje Midea oznámila akvizici Teka Group opening-teka-midea.jpg 56 125 Gala Edition Elegantní matná černá k oslavě jubilea značky Miele 58 Skupina výrobků Vestavné myčky – 60 cm 61 MORA s vestavnými spotřebiči nové generace 67 Extra široká nabídka vestavných spotřebičů Whirlpool 71 Chytrá a úsporná kuchyň mávnutím ruky Philco představuje novinky se skvělými nápady VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08

8 • Sell • 4/2024 NOVINKY 8 Maďarský Bravophone uvede na český trh spotřebiče SharkNinja. České a slovenské aktivity má na starost Stanislav Brázda Etablovaná maďarská distribuční společnost Bravophone, která vznikla v roce 2012 a dlouho se specializovala na sektor mobilních komunikací, podepsala dohodu s americkou firmou SharkNinja. Ta patří v současnosti mezi černé koně severoamerického trhu malých domácích spotřebičů a již několik posledních let se pravidelně prezentuje v Evropě na veletrhu IFA. Američané nejprve vstoupili do Británie, následně na další západoevropské trhy a nyní přišla řada na střední a východní Evropu. Na trhu působí se dvěma značkami tvořícími její název – tedy Shark, kam spadají vysavače či výrobky osobní péče, a Ninja, kde jsou hlavním artiklem horkovzdušné fritézy. Pod značkou Ninja ale najdeme i další spotřebiče do kuchyně. V USA se firmě extrémně daří. Například v klíčovém segmentu horkovzdušných fritéz na tamním trhu poskočil její tržní podíl z 15 % v roce 2020 na 33 % v roce 2023. A čísla z Británie jsou ještě oslnivější – firma zde drží v „airfryerech“ 60% tržní podíl. Na českém trhu, kde je sektor SDA stále pevněji v rukou privátních značek a dále pokračuje konsolidace prodejních kanálů, to nebude mít firma jednoduché. Navíc nepřichází formou vlastního zastoupení, které zajišťuje zpravidla větší investice do marketingu než distribuční firma. Přesto považujeme její vstup do Česka za významný, protože se jedná o jednu z nejzajímavějších firem v sektoru SDA, jejíž produkty doposud ve zdejších obchodech přítomny nebyly. Country manažerem pro Česko a Slovensko v distribuční společnosti Bravophone se stal Stanislav Brázda, který působí na trhu domácích spotřebičů už od roku 2002. Třináct let pracoval ve firmě Whirlpool, více než pět let vedl v Česku superprémiovou značku Gaggenau a naposledy řídil obchod v lokálním zastoupení De’Longhi. Stěžejním produktem značky Ninja jsou horkovzdušné fritézy. Ovšem nikoliv v tradičním pojetí. Ninja nabízí multifunkční zařízení, která lze použít také k pečení, zapékání nebo grilování. Nechybí dokonce ani funkce sušení potravin. Zdroj: Prezentace pro investory SharkNinja, březen 2024 Stanislav Brázda Na americkém trhu se stala značka Shark vedle Roborocku jednou z příčin poklesu tržního podílu firmy iRobot. V kategorii robotických vysavačů v nižším a středním cenovém segmentu patří mezi velmi silné hráče.

Leader mezi kolektivními systémy Exkluzivní podpora pro členy Moderní kolektivní systém Soustřeďte se na svůj byznys, vše ostatní vyřešíme za vás. Ve zpětném odběru a recyklaci elektrozařízení máme 19 let zkušeností. Vyzkoušejte nás! www.ekolamp.cz MYSLÍME EKOLOGICKY. NA BUDOUCNOST Jednoduché vykazování Jsme také na Slovensku Certifikát Udržitelná firma

O 55 % vyšší parní výkon* QuickStyle 7 disponuje příkonem 1600 wattů a technologií FastSteam. Ta poskytuje nepřetržitý výstup páry až 35 g/min a maximalizuje odpařování vody pro optimální parní výkon. Pára tak proniká do tkaniny a vyhlazuje i nejodolnější záhyby. Tento výkon také umožňuje sanitizaci oděvů, přičemž během několika sekund eliminuje až 99,99 % bakterií a virů z oblečení i bytového textilu, jako jsou závěsy či potahy pohovek. Perfektní vyhlazení s technologií iCare a Dual FreeGlide 3D QuickStyle 7 přináší vyhřívanou žehlicí plochu SuperCeramic, která umožňuje přiložení přímo na oblečení pro dodatečné vyhlazení záhybů. Díky technologii iCare jsou všechny žehlitelné tkaniny chráněny bezpečnou teplotou. Inspirované napařovacími žehličkami a parními generátory Braun, také napařovače Braun QuickStyle Společnost Braun představuje novou kategorii ručních napařovačů oděvů QuickStyle 5 a QuickStyle 7, které přinášejí moderní přístup k péči o oblečení. Tyto pokročilé spotřebiče kombinují nejnovější technologii s elegantním designem, což zajišťuje snadnou, efektivní a rychlou starost o oděvy. Ať už je potřeba rychlé osvěžení oblečení nebo důkladné vyhlazení nepoddajných záhybů, napařovače Braun QuickStyle jsou vhodnou volbou. A jaké vlastnosti Braun QuickStyle nabízí? Ruční napařovače Braun QuickStyle 5 a 7

* Nezávisle laboratorně testováno. Při nastavení nejvyšší teploty a 3 tazích, kdy byla žehlicí plocha v kontaktu s bavlněnou látkou (0,5 cm/sec). ** Nezávislý laboratorní test. Režim iCare na bavlněné látce. Žehlení tam a zpět (5 cm/s). Pro více informací navštivte www.braunhousehold.com. disponují světově první technologií Dual FreeGlide 3D**. Unikátní nahoru zakřivená žehlicí plocha na obou stranách zaručuje 360° kluznost bez zadrhávání o knoflíky a jiné překážky. Rychlé a kompaktní řešení 2 v 1 Pro dokonalý vzhled stačí vertikálně pověsit oblečení na ramínko nebo ho horizontálně položit na postel či stůl a napařovat. Žehlicí prkno není potřeba. Dlouhý 3metrový kabel a nádržka o objemu 150 až 250 ml zajišťují volnost pohybu a pohodlné napařování. Napařovače Braun jsou připraveny k použití za 35 až 45 vteřin podle typu modelu. QuickStyle 7 má na rukojeti zámek spouštěče páry, který umožňuje napařování bez stálého držení tlačítka. Napařovače Braun jsou navíc kompaktní a lehké, takže se hodí i na cesty. Praktické příslušenství pro snadné napařování Rychle nasaditelný kartáč na silné či hrubé tkaniny šetrně uvolňuje vlákna, umožňuje lepší proniknutí páry dovnitř látky a rychlejší odstranění záhybů. Je ideální i pro bytový textil. QuickStyle 7 navíc obsahuje praktický závěsný hák na dveře. Stačí pověsit oděv na ramínko, zavěsit na hák a rychle osvěžit. Jednoduché odvápnění za několik vteřin Systém Braun ActiClean Easy, dostupný u modelu QuickStyle 7, chrání napařovač oděvů před tvorbou vodního kamene, což může prodloužit jeho životnost. Stačí jednoduše vyjmout sběrač vodního kamene, vyprázdnit ho, opláchnout a zpět jej vložit do napařovače. QuickStyle 7, GS7077BK QuickStyle 5, GS5031BL QuickStyle 5, GS5011PU Přestavujeme ruční napařovače oděvů Braun QuickStyle Objevte více na www.braunhousehold.com 1600 W ∙ 35 g/min ∙ vyhřívaná žehlicí plocha Dual FreeGlide 3D ∙ iCare ∙ nádržka na vodu 250 ml ∙ zámek spouštěče páry ∙ doba nahřátí 35 s ∙ ActiClean Systém ∙ kartáč + hák na dveře ∙ délka kabelu 3 m 1200 W ∙ 25 g/min ∙ žehlicí plocha Dual FreeGlide 3D ∙ nádržka na vodu 150 ml ∙ doba nahřátí 45 s ∙ kartáč ∙ délka kabelu 2,5 m 1200 W ∙ 22 g/min ∙ žehlicí plocha Dual FreeGlide 3D ∙ nádržka na vodu 150 ml ∙ doba nahřátí 45 s ∙ kartáč ∙ délka kabelu 2,5 m

12 12 • Sell • 4/2024 NOVINKY A VIDEO VIDEO https://bit.ly/karcher2024 Německý Kärcher rozšířil letos na jaře svou nabídku domácí robotické úklidové techniky o vůbec první automatickou myčku podlah. Robot využívá technologii osvědčenou v ručních myčkách, s nimiž sklízí Kärcher na trhu dlouhodobě úspěchy. Novinku nám představil produktový manažer firmy Lukáš Rom. Následně jsme ji dva týdny testovali. Haier uzavřel partnerství s bývalou světovou jedničkou v tenise Anou Ivanović Společnost Haier pokračuje ve svém posilování komunikačních aktivit ve spojení se světovým tenisem. Už od loňska je oficiálním partnerem prestižních turnajů Roland Garros a Nitto ATP Finals a dalších prestižních akcí ATP Tour v Evropě. Nyní přidává také spolupráci s bývalou světovou jedničkou Anou Ivanović. Není divu. Haier si na základě průzkumů ověřil, že mu už loňské aktivity pomohly ve zvýšení povědomí o jeho stejnojmenné značce. Firma proto prodloužila sponzorství turnajů také na letošek a příští rok. Ana Ivanović tak do jeho „tenisové“ prezentace v roli speciální ambasadorky značky pěkně zapadá.

For better living. Designed in Sweden. www.electrolux.cz Kuchyňský robot 800 Tajemství každodenního chutného vaření Více těsta v jedné dávce Dvě velkorysé mísy o objemu 6 l a 4 l vám umožní vybrat si pro své recepty vždy tu správnou velikost. Víko PerfectRiseLid™ pro dokonalé utěsnění Ideální pro kynutí těsta - umožňuje cirkulaci optimálního množství vzduchu, zajišťuje správnou vlhkost pro kynutí a zabraňuje vysušení povrchu těsta. Výsledkem je chutné pečivo každý den. Planetární systém míchání Namáhavou část pečení přenechte svému novému pomocníkovi. Planetární systém míchání zajišťuje důkladné propojení všech ingrediencí. Dokonalý přehled: LED podsvícení Kuchyňský robot má integrované praktické LED osvětlení, pro sledování průběhu míchání a hnětení, i když osvětlení vaší kuchyně není ideální. Bohaté příslušenství a nástroje Výbava zahrnuje hnětací hák na přípravu těžkých těst, šlehací metlu na polevy a pusinky nebo metlu SoftEdgeBeater s integrovanou silikonovou stěrkou. Více info o robotu Vydejte se s důvěrou na svou vlastní kulinářskou cestu. S kuchyňským robotem Electrolux 800 je experimentování hračkou. Šlehání, mixování a hnětení s dokonalým přehledem nad celým procesem přípravy.

Nová trouba Brandt BOR si ze zážitkového testování odnesla kladné recenze Testování velkých domácích spotřebičů není vůbec jednoduchou záležitostí. Na rozdíl od vysavačů, mixérů nebo třeba kávovarů se pojí s velkými spotřebiči složitá logistika. Nezávislá platforma Testuj.to proto ve spolupráci s distribuční firmou Elmax Store zorganizovala testovací akci, při níž mělo deset testerů možnost se s novou troubou francouzské značky seznámit a vyzkoušet si její funkce. O předváděcí akci projevilo zájem 31 testerů, přičemž jich bylo vybráno deset. Důraz byl kladen na to, aby měli přihlášení o koupi trouby zájem. Všichni zúčastnění testeři napsali dvě autentické recenze. Jednu na platformě Testuj.to, kterou může klient dále využít ve svých marketingových aktivitách, a jednu na kartě produktu na Heureka.cz. Prezentační a testovací akce se konala v pražském showroomu společnosti Elmax Store, kde je vhodné zázemí pro vaření a využití všech funkcí spotřebiče. Zvýšení povědomí o značce a produktu Hlavním cílem společnosti Elmax Store bylo umožnit lidem si troubu vyzkoušet, udělat si na ni vlastní názor a napsat recenzi, která to bude reflektovat. Získat recenze na spotřebiče, jako jsou trouby, je zdlouhavější a složitější proces a spolupráce s Testuj.to poskytla pohodlné řešení. Zvýšení prodejů byl druhý cíl našeho klienta. Vybraní testeři byli skuteční zájemci o parní troubu Brandt, takže testeři byli současně cílovou skupinou. V rámci testování získali na produkt slevu. A i kdyby se rozhodli troubu Brandt nekoupit, jejich názor se v podobě recenze může stát klíčovým v rozhodovacím procesu dalších potenciálních zákazníků. V neposlední řadě pak bylo cílem zvýšení povědomí o testovaném produktu. Při pořizování nových spotřebičů si lidé dělají průzkum na internetu, fórech, blozích i jinde. Zkušenosti našich testerů mohou i jim pomoci při rozhodování a upozornit je na existenci a výhody produktů Brandt. Fotografie u článku byly pořízeny během testovací akce testery.

business.testuj.to www.brandt.cz Užitečná zpětná vazba i nové plány Zážitkového testování se zúčastnilo již zmíněných 10 testerů, kteří poté napsali dohromady 20 autentických recenzí, v nichž se zaměřili na své zkušenosti a klady i zápory multifunkční trouby Brandt. Recenze společnost Elmax Store využije jak při svých marketingových aktivitách (10 recenzí na platformě Testuj.to, na které má klient licenci), tak při získání potenciálních zákazníků skrze Heureka.cz. Firma ocenila, že vybraní testující byli skuteční a vážní zájemci o tento produkt. Jedním způsobem, jak se to projevilo, bylo to, že s sebou do showroomu přivedli i partnera, aby se společně mohli rozhodnout, zda testovanou parní troubu koupit. Pozitivní recenze, které z tohoto testování vzešly, zástupce firmy Elmax Store příjemně překvapily. A to i z toho důvodu, že kampaň pozitivně ovlivnila prodeje výrobku. Samozřejmě se také zvýšilo i povědomí o značce Brandt. A protože letos tento tradiční francouzský výrobce oslavuje 100 let existence, rozhodla se firma Elmax Store uspořádat o domácí konvektomat soutěž na sociálních sítích. Kampaň s Testuj.to je dobrým základním stavebním kamenem, díky kterému se další projekty budou snáze rozvíjet. A ještě musíme zmínit jednu věc. Díky této kampani získal distributor značky Brandt i inspiraci pro své sociální sítě. Testeři totiž projevili zájem o videa s návody, jak s troubou pracovat a co v ní jak upéct. Na předváděcí akci byli proto odkázáni na sítě konkrétního influencera, který je ambasadorem značky Brandt a regulérně připravuje neotřelé video recepty s použitím produktů Brandt. Zároveň získal klient i cenné informace ohledně preferované sociální sítě své cílové skupiny, kterou je Facebook, nikoliv Instagram. Prezentační testovací akce očima Testuj.to Dostat testery na konkrétní místo a navíc po nich chtít kvalitní recenze může být kolikrát oříšek. Ne však v tomto případě. Zážitkové testování s Elmax Store bylo atraktivní díky krásným prostorům a exkluzivním produktům. Povedlo se nám dát dohromady velmi příjemnou skupinu recenzentů a vytvořit pro klienta potřebnou zpětnou vazbu. Kristýna Sekaninová Sales Account Executive Jak hodnotí akci a výsledky firma Elmax Store? Atmosféra na akci byla podle nás, ale hlavně i účastníků báječná. Užili jsme si to a obdrželi jsme kvalitní zpětnou vazbu. Navíc recenze na webech třetích stran jsou více viditelné a funkční. Ráda bych poděkovala Kristýně a Kateřině z Testuj.to za profesionální vedení eventu. Naším cílem je vzdělávat zákazníky, aby si mohli vybrat kvalitní a spolehlivé spotřebiče, které jim nejen usnadní a zpříjemní vaření, ale také připraví naprosto zdravé a velmi chutné jídlo. Díky recenzím od Testuj.to, které dále organicky rostou, se nám daří toto poselství naplňovat. Katarzyna Wessling Head of Marketing Celá případová studie zde https://eu1.hubs.ly/H09V7NF0

16 16 • Sell • 4/2024 INTERVIEW • JAN ROŽEK • ELECTROLUX Jedním z největších témat na trhu domácích spotřebičů je tažení antimonopolního úřadu trhem s elektrem. Věc se začíná řešit dokonce už na politické úrovni. Electrolux byl v podstatě první firmou, která byla šetřena v rámci současné vlny pokut. Vy jste do firmy nastoupil v září 2022, tedy několik měsíců poté, co odešlo v důsledku zásahu ÚOHS celé lokální vedení a dva obchodní týmy. Firmu jste tedy převzal ve velmi komplikované situaci. Jak se ji podařilo zvládnout? A jak zpětně období po svém nástupu vnímáte? Ano, nebylo to jednoduché období. Při pohledu zpět to byla kombinace krizového managementu a zároveň požadavku na nastavení nového dlouhodobého směru společnosti. Velkou oporou v tomto období byla síla týmu, který se i přes to vše dokázal velice rychle zmobilizovat a táhnout za jeden provaz. Troufám si tvrdit, že se nám toto období podařilo překonat, a výsledky měřené tržním podílem to jen potvrzují. Do firmy nastoupilo poměrně dost nových lidí. Chtě nechtě se tak uvnitř vytvořily dvě skupiny – jedna tvořená novými a nezatíženými minulostí. Druhá složená z těch, kdo zažili předchozí etapu, v níž byl Electrolux dlouho lídrem trhu. Od změn ale utekly dva roky. Sladil se postupně tým do jednotného funkčního celku? Nemám rád škatulkování na „mazáky“ a „nováčky“. Co určuje, zda je člověk ve firmě kmet, nebo bažant? Podle mě je důležitý u posuzování kvality a přínosu jedince v týmu fakt, zda je schopen přijmout názor ostatních a sám je aktivní součástí dané skupiny. Podařilo se nám v poměrně krátké době vytvořit kompaktní a fungující tým založený na otevřené komunikaci a toho si vážím nejvíce. Bez toho bychom dané období určitě nezvládli. Jak už bylo zmíněno, Electrolux byl celé roky lídrem českého trhu, čímž se vymykal i v rámci regionu. Zásah antimonopolního úřadu následovaný rozpadem zdejšího týmu způsobil samozřejmě propad tržního podílu firmy. Kdy jste si sáhli na pomyslné dno? A jak jste na tom nyní? Skupina Electrolux měla na českém trhu skutečně vedoucí postavení, ale situace na trhu a poptávka spotřebitelů se dramaticky změnila a my se jí musíme přizpůsobit. Přitom naše spotřebiče, ať už pod značkou Electrolux, nebo AEG, jsou právem na špičce trhu domácích spotřebičů. Podle dat GfK jsme pravděpodobně narazili na dno a vymanili se z něj zhruba na jaře loňského roku. Od léta se nám daří neustále zvyšovat náš tržní podíl a dnes opět bojujeme o přední pozice v našich hlavních kategoriích, a to navzdory všem turbulencím na trhu. Jelikož byl Electrolux v aktuální vlně zásahů ÚOHS první, byla situace pro trh šokem. Postupně následovaly a následují šetření v dalších firmách, takže si branže svým způsobem na situaci zvykla. Jan Rožek: Krizový management jsme zvládli. Ode dna jsme se už pravděpodobně odrazili Jedním z největších témat posledních let byl na trhu domácích spotřebičů zásah antimonopolního úřadu ve společnosti Electrolux v zimě 2022. V jeho důsledku skončilo tehdy lokální vedení firmy a dva obchodní týmy. Po skončení šetření následovala o dva roky později rekordní 125milionová pokuta za ovlivňování cen. Již v září 2022 nastoupil do čela českého a slovenského zastoupení Jan Rožek. Ve svém vůbec prvním rozhovoru do médií v roli generálního ředitele Electroluxu hovoří o nelehké cestě, která se před ním i postupně obnoveným týmem vinula. Řeč přišla také na změny ve strategii, přístupu k trhu i značkám AEG a Electrolux.

17 Sell • 4/2024 • 17 INTERVIEW • JAN ROŽEK • ELECTROLUX Nic to ale nemění na tom, že nepřímým důsledkem konání antimonopolního úřadu je zvýšená cenová eroze. Dokládají to i data GfK. Jde svým způsobem o paradox vzhledem k dlouhé etapě mimořádně vysoké inflace. Proč podle vás spotřebiče mnohdy zlevňují, když by měly zdražovat? Nejde přece pouze o reakci trhu na ÚOHS. Snížená úroveň cen domácích spotřebičů může být důsledkem mnoha různých faktorů. V každém případě to není naše společnost, kdo určuje ceny, za které by se naše spotřebiče měly prodávat. Cenu určuje obchodník – trh, tudíž je tento dotaz vhodný spíše pro obchodníky. Zdejší pobočka Electroluxu prošla od vašeho nástupu různými změnami. Nejviditelnější je nedávná redukce slovenské kanceláře. Proč jste se tak rozhodli? A jaké to má konkrétní dopady na zdejší tým, partnery a servis? Na Slovensku došlo pouze k redukci a sloučení vybraných funkcí s pražskou pobočkou. Naše společnost nadále působí na slovenském trhu a chceme tento trh dále rozvíjet – zejména nyní s novou řadou praček Electrolux, sušiček a praček se sušičkou. Skupina Electrolux, stejně jako většina ostatních hráčů na evropském trhu, prochází v těchto měsících racionalizačními procesy s cílem vytvořit efektivnější společnost a zvýšit tak konkurenceschopnost našich výrobků. V našem případě to pak znamená, že jsme se rozhodli zefektivnit činnost na více úrovních a na slovenském trhu nabízíme vybraným partnerům spolupráci prostřednictvím online B2B platformy. Už před časem jste také sloučili někdejší divize MDA (velké spotřebiče) a SDA (malé spotřebiče). Electrolux ukončil například v roce 2020 výrobu vysavačů v maďarském Jászberény a zdá se, že malé spotřebiče ve vašich prioritách klesly a zaměřujete se o to více na praní či vestavbu. Vnímáme situaci správně? V rámci zmiňované restrukturalizace byly vytipovány oblasti, ve kterých je naše společnost silná a na které se chceme celoevropsky zaměřit. Patří mezi ně vámi zmiňované praní a sušení a vestavné spotřebiče. Náš trh byl pak ještě zařazen do vybraných zemí se zaměřením na kuchyňská studia prostřednictvím tzv. Premier Partner Program, který našim partnerům poskytuje speciální podporu pro jejich podnikání. V rámci této strategie letos uvádíme speciální řadu vestavných spotřebičů určenou výhradně pro tento kanál. Změnila se nějak i obchodní strategie firmy ve světle pokračující konsolidace prodejních kanálů a příchodu nových trendů v e-commerce? Za největší změnu bych považoval přechod z klasického ABC modelu rozdělení zákazníků na BCG matrix model. Co to v reálu znamená, by vydalo na další samostatný rozhovor. Každopádně naším cílem vždy bude nabídnout koncovému zákazníkovi nejlepší možný spotřebič v dané kategorii spojený s komplexními službami. Proto budeme rozvíjet spolupráci se všemi obchodními partnery, kteří nám pomohou našeho koncového zákazníka oslovit vhodným obchodním mixem. Další velkou změnou, již jste začali komunikovat už loni, je přechod značky AEG do režimu exkluzivní distribuce. Jde samozřejmě o proces, který nelze realizovat přes noc. Proč jste se tak rozhodli? A kteří prodejci budou exkluzivně spotřebiče AEG nabízet? AEG nepřechází do režimu exkluzivní distribuce, to ani není reálně úplně možné vzhledem k otevřenému EU trhu. Na druhou stranu ale s vámi souhlasím, že značka AEG již nebude nabízena plošně, tedy celotržně, a to z důvodu již zmíněného restrukturalizačního programu. Každá značka, stejně jako naši obchodní partneři, má specifického koncového zákazníka. Cesta „catch them all“ bohužel není dlouhodobě udržitelná a efektivní. Jak se s ohledem na tento krok mění strategie pro značku Electrolux? Značku Electrolux čeká letos velké uvedení v kategorii praní a sušení, kdy se v podstatě vracíme do této kategorie se zcela novým komplexním portfoliem, které je vysoce konkurenční, co se týče technologií, energetické efektivity, funkcí, designu a v neposlední řadě také ceny. Od tohoto uvedení si opravdu hodně slibujeme. Zároveň uvádíme unikátní program pro nezávislý trh elektrospecialistů – takzvaný Electrolux Exclusive Program. Tento klub partnerů má za cíl nabídnout specifickou podporu spolu s benefity pro jejich koncové zákazníky. Poslední dva roky nebyly pro trh spotřebičů jednoduché. Vy jste v podstatě do vedení Electroluxu naskočil v závěru bezprecedentních covidových prodejů, po nichž následoval návrat trhu k normálním číslům. Ta v meziročních srovnáních ovšem působila hrozivě vzhledem k tomu, jak dobře se předtím prodávalo. Jak hodnotíte loňský rok? A co čekáte od letoška? Pár měsíců už máme za sebou, tak indicie toho, co čekat v následujících měsících, jsou již k dispozici. Jsem, možná občas až přehnaný, optimista, ale letošní rok vidím pozitivně. Již nyní můžeme pozorovat pozvolné zlepšování spotřebitelské nálady a na to navazující zvyšující se útraty domácností. Ano, trh bude nadále vysoce konkurenční a koncový zákazník je výrazně náročnější a ostražitější než dříve. Zároveň se změnily jeho preference, kdy se více než kdy jindy zákazníci zajímají o oblasti, jako je energetická účinnost, dopady na životní prostředí a další detaily ovlivňující jejich rozhodování při nakupování. Pro značky to znamená, že je zásadní zaujmout zákazníka v průběhu celého jeho nákupního rozhodovacího procesu od prvotního předvýběru až po excelentní exekuci na ploše prodejce nebo stránkách e-shopu. Zároveň neočekávám, že by se letos něco změnilo, co se týče promočního nastavení prodejů. Jaký dopad bude mít pro zákazníky upozadění rozsahu nabídky značky AEG a zvýšení důrazu na značku Electrolux? Nabídka Electroluxu je širší o malé spotřebiče, což je pro zákazníky velká výhoda. Jedná se o zavedenou společnost se skandinávskými kořeny, která se velmi soustředí na udržitelnost a má dlouholetou tradici podpořenou dobrými uživatelskými zkušenostmi. Electrolux se též zapojuje do dobročinných aktivit. Už čtvrtým rokem podporujeme Diakonii ČCE a formou výzev zvyšujeme motivaci našich zaměstnanců pomáhat potřebným. Díky tomu pomáháme vytvářet vyváženější a spravedlivější společnost. Věřím, že více soustředěná podpora značky Electrolux přinese našim zákazníkům, a nejen jim, jen benefity.

20 20 • Sell • 4/2024 TÉMA ČÍSLA • RECYKLAČNÍ PŘÍSPĚVKY Poutavý příběh (znovuzrozené) italské značky Candy Když v roce 1946 otevřel po tříleté válečné pauze své brány slavný milánský veletrh, šlo o důležitý impulz pro italský průmysl a výrazný symbol nového začátku. V plejádě produktových novinek nechyběl i jeden domácí spotřebič, jehož prezentace a následný úspěch se staly základem pro vznik dnes již světoznámé značky Candy. Řeč je samozřejmě o vůbec první italské pračce, která byla na Apeninském poloostrově navržena i vyráběna. Jelikož Candy letos prochází zásadní proměnou své image, s čímž se pojí také představení nového loga a kompletního nového sortimentu spotřebičů, rozhodli jsme se zmapovat její historii. Reklamní vizuál prezentující první poloautomatickou pračku Bi-Matic, která byla uvedena na trh v roce 1957.

21 Sell • 4/2024 • 21 Je příznačné, že 78 let od představení vůbec první pračky, která nesla název Candy 50, proběhlo oznámení o zahájení nové kapitoly značky na stejném místě – na výstavišti v rámci milánského svátku designu. Na první poválečný ročník tehdy přijel i Eden Fumagalli se svými třemi syny Nisem, Enzem a Peppinem. Už rok předtím spatřil v jejich dílně v Monze světlo světa první prototyp pračky, který sestrojili Eden spolu s Nisem na základě návrhu Enza, který skončil během války jako zajatec ve Spojených státech, kde byl fascinován americkými modely praček a celkově tamním způsobem života. Není proto ani příliš překvapivé, že název Candy si Fumagalliové vypůjčili od slavného zpěváka Nata Kinga Colea z jeho stejnojmenné zamilované písně. Nešlo samozřejmě o pouhou fascinaci Amerikou, nýbrž i příjemně sladký zvuk a text skladby, který měl v kontextu s pračkou evokovat čistotu a bělost správně vypraného prádla. Rodina také cítila obrovský potenciál na italském trhu, protože spousta činností včetně praní musela být do té doby vykonávána manuálně. Popularita praček a dalších spotřebičů v Americe způsobila v tamních domácnostech hotovou technologickou revoluci. A tato revoluce měla již brzy dorazit do Evropy. A rodina Fumagalliů chtěla být u toho. Jak souvisí Nat King Cole s Candy? Název značky vychází ze stejnojmenné písně slavného amerického zpěváka. První pračka a následná sériová výroba Zmiňovaný první model pračky Candy měl kulaté tělo, vrchní plnění, svislé míchadlo, nožičky a kapacitu na 3 kg prádla. Nechyběla ale ani kola pro snadný přesun, který byl nutný, protože vypouštění vody bylo potřeba provádět do umyvadla nebo vany. Bez lidské asistence se pračka tenkrát ještě neobešla. Na kompletní automatiku si museli zákazníci ještě zhruba deset let počkat. Přesto šlo nejen na italském trhu o zjevení a zájem o novinku byl obrovský. Na základě ohlasů a zkušeností uživatelek prototypu „50“ navrhl Niso Fumagalli několik konstrukčních a designových změn, takže kulatý design byl nahrazen hranatým tvarem. Tato pračka zamířila v roce 1948 do sériové výroby pod názvem „Model 45“. A zde se začal definitivně psát jeden z velkých úspěchů italského designu a elektrotechnického průmyslu. Vůbec první pračka italské výroby – Candy 50. Vstup do světa automatiky Už o necelých deset let později přišla firma se svou první poloautomatickou pračkou Bi-Matic s funkčním odstřeďováním a v roce 1958 pak dokonce s prvním plně automatickým modelem „Automatic“ s protipohybovým a protihlukovým odpružením. Nechybělo ani odstřeďování, termostat a nabídka programů praní. V podstatě se tak již jednalo o základ moderní pračky, jak ji známe dnes. Design se samozřejmě nadále držel vrchního plnění, které bylo pro Candy dlouhé roky standardem. Ostatně tato značka patří dodnes mezi přední dodavatele vrchem plněných modelů. Úspěch firmy s sebou nesl pochopitelně nutnost investic do jejího zázemí. Vedle první expanze do zahraničí (Francie v roce 1955) šlo především o přesun do nového sídla v Brugheriu, které dodnes slouží svému účelu. Práce na stavbě kanceláří a moderní továrny v areálu o velikosti 280 tisíc m² byly zahájeny už koncem padesátých let. Slavnostní otevření pak proběhlo v roce 1961. Výroba, v níž se již přešlo z řemeslné na průmyslovou produkci po vzoru americké automobilky Ford, dosahovala tehdy kapacity až 380 kusů praček denně. Od šedesátých let byl u Candy patrný rozvoj její marketingové komunikace a cíl prosadit ji na domácím i zahraničích trzích jako dodavatele vysoce kvalitních, moderních a cenově dostupných praček. Rodina zakladatelů si byla vědoma potřeby produkty adekvátně prezentovat, protože realitou evropského trhu bylo, že pračky na rozdíl od lednic pronikaly do domácností výrazně pomalejším tempem. V Itálii byly důvody jak socioekonomické, tak praktické – pomalá elektrifikace a neméně pomalé budování vodovodní sítě. Prezentace nových praček na jednom z italských veletrhů v roce 1960. Rozšiřování portfolia Od poloviny šedesátých let přitom začala firma pronikat také do dalších produktových kategorií. V roce 1966 přišla například s novinkou nazvanou Stipomatic, což byla automatická myčka nádobí s oddělenými koši pro hrnce a talíře. Větší roli postupně hrál design výrobků, které byly dlouho pouhými mechanickými pomocníky. Aby v domácnosti nepůsobily rušivě a příliš technicky, si dala firma jako cíl již během šedesátých let. Zaměstnala proto designéry, jejichž úkolem bylo jednak učinit spotřebiče na pohled příjemnější a jednak dát značce jasný designový rukopis. Vývojové a výzkumné středisko Candy v Brugheriu, 1968. 80. a 90. léta ve znamení akvizic Z pohledu obchodní síly dosáhla Candy vrcholu v posledních dvou dekádách 20. století, kdy po éře expanzí na zahraniční trhy a překotném průmyslovém rozvoji sedmdesátých let nastala fáze akvizic. První vlaštovky v oblasti akvírování přitom vyslala již na začátku sedmdesátých let – nejprve získala firmu TÉMA • CANDY

22 22 • Sell • 4/2024 TÉMA • CANDY Kelvinator se specializací na chladicí techniku a následně La Sovrana, která vyráběla sporáky. Nejdůležitější nákupy ovšem přišly až v osmdesátých a devadesátých letech – Zerowatt, Gasfire, Rosières, Mayc-Otsein a v neposlední řadě Hoover, který byl začleněn do portfolia v roce 1995. Po roce 2000 pak přišly také akvizice mimo evropský kontinent. Pračka Hoover Vision, model z roku 2001. Konektivita a přípravy na prodej Z hospodářské recese, která měla své kořeny v americké hypoteční krizi z července a srpna 2007, vyšla nemalá část evropských výrobců domácích spotřebičů oslabena. Dynamicky se rozvíjející asijské technologické firmy vycítily svou šanci. Nejprve ty korejské a záhy také čínské (tématu se podrobněji věnujeme v článku o prodeji firmy Teka čínskému gigantu Midea na str. 54). Asijci začali mohutně investovat do komunikace a postupně přepisovali grafy podílů na trhu – tradiční výrobci včetně Candy se ocitli pod nemalým tlakem nové agresivní konkurence. Jednoznačně se začalo ukazovat, že digitalizaci do té doby čistě mechanických spotřebičů mnohé z nich nezvládnou. Candy se rozhodla bojovat a začala během druhého desetiletí nového tisíciletí překotně zavádět funkci konektivity a smart prvků u svých spotřebičů. Uživatelské zkušenosti s aplikací a moderními prvky ovšem nebyly nejlepší. S rychlým vývojem v oblasti smartphonů a softwarových platforem se nedařilo Italům držet krok. Navzdory jistým nedostatkům smart funkcí se Candy podařilo na trhu získat image modernizované a trendy firmy, která nezůstala trčet někde v minulosti. Naopak, do éry konektivity vstoupila na jejím úplném začátku. To při zpětném pohledu sehrálo nepochybně nemalou roli v její atraktivitě při jejím prodeji čínskému Haieru v roce 2018. Haier začal po převzetí Candy Hoover investovat do nových výrobních závodů v Evropě či její blízkosti. Fotka z naší předloňské návštěvy produkce lednic v Rumunsku. Nová éra s čínským kapitálem a technologickým fondem Ačkoliv z pohledu marketingového a komunikačního nebyl na trhu vnímán prodej tradičního výrobce vlastněného nadále rodinou zakladatelů čínskému korporátu příliš pozitivně, faktem je, že pro Candy byl záchranou. Dovolíme si spekulovat, že covidovou a následnou válečnou krizi s problémy v logistice, dostupností komponent a prudce rostoucími náklady v celém výrobním a distribučním řetězci by původní Candy nepřežila. Obrovský příliv zahraničního kapitálu byl pro italskou firmu a její značky doslova živou vodou. A nejen kapitál. Lví podíl na zatraktivnění jejích výrobků hraje také přístup k moderním technologiím z dílny Haieru. Například rozdíl v kvalitě, stabilitě a funkčnosti mobilních aplikací lze označit dokonce za propastný. Nedávné odhalení nového loga Candy a kompletně nového portfolia, v němž mají nepřekvapivě všechny spotřebiče konektivitu a chlubí se modernějším designem i vyšší kvalitou dílenského zpracování, bylo důležitým milníkem v historii této tradiční italské značky. Již během letošního léta dorazí první nové produkty také na český a slovenský trh. Proces obměny katalogu bude samozřejmě dlouhodobější. Marketingové a komunikační aktivity představující novou tvář Candy spustí Haier v tuzemsku již v září. Profesionálům z oboru prezentuje v aktuálním čísle nové vestavné spotřebiče. V další fázi se trh dočká inovovaného sortimentu chlazení, kde se technologická základna firmy Haier promítne do výbavy i funkcí. To v zásadě platí pro všechny novinky. Pokud jde o Candy jako značku, sympatické nepochybně je, že se nový vlastník nesnaží její identitu přepsat, spíše rozvinout. Dát jí nový impuls a stavět na základech, jež vznikly ve čtyřicátých letech v jedné obyčejné dílně v italské Monze. Takto budou vypadat chystané pračky Candy. Moderní a čistý design kopíruje aktuální trendy a u zákazníků bude mít velmi pravděpodobně úspěch. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=