SELL: 05 / 2024

24 24 • Sell • 5/2024 SharkNinja bere Evropu útokem Ze západních firem byl v Berlíně nejvíc k vidění americký uragán SharkNinja, jehož tažení západní Evropou je až neuvěřitelně úspěšné. Firma působí na trhu malých domácích spotřebičů a v některých zemích získala poměrně krátce po svém vstupu významné tržní podíly. V Británii například zcela ovládla segment horkovzdušných fritéz. A co víc, na IFA poslední roky výrazně zvětšovala svou expozici. Letos ji měla snad dvojnásobnou oproti loňsku, přičemž na Západě v mnoha zemích již založila vlastní zastoupení. Do její expanze jsou tedy vkládány nebývale velké prostředky. Do východní části kontinentu vstupuje prostřednictvím zavedeného maďarského distributora Bravophone. Překvapující je, že pod vedením Stanislava Brázdy vzniká i v Česku lokální obchodní tým, a výhledově bude dokonce obsazena marketingová pozice. Na poměry distributora skoro nevídané. SharkNinja to nebude mít v Česku lehké vzhledem k pozici privátních značek a silně konsolidovanému retailu. Přesto považujeme příchod této firmy asi za největší událost v SDA za posledních deset let. IFA ve znamení umělé inteligence Celkem nepřekvapivě hrálo na veletrhu prim téma AI, u něhož je leckdy velmi složité v prezentacích jednotlivých konceptů a funkcí odlišit, kdy jde o pouhý marketing a kdy o skutečné inovace. Nálepka „AI“ se objevovala na lecčems. Jakmile jsme šli ale do hloubky a kladli spoustu otázek, většinou jsme rychle zjistili, že o nic světoborného nejde. Případně dochází k posunu vpřed v rámci již několikrát prezentovaných platforem a aplikací. V reportáži se proto zaměřujeme především na inovace konstrukční, jichž je pochopitelně mnohem méně. O to zajímavější však jsou. IFA 2024 znovu ovládly asijské firmy. Západní značky jsou v pasivní defenzivě Letos je tomu přesně 100 let od chvíle, kdy se konal vůbec první veletrh IFA. Jedna z nejslavnějších prezentačních akcí v oblasti elektroniky na světě ukazuje neuvěřitelně tuhý kořínek i schopnost přizpůsobovat se změnám v průběhu uplynulých desetiletí. Dříve výstavní skříň západního umu, inovací i technologické dominance se ale plíživě stává platformou pro posilování pozic asijských dobyvatelů. Ti sem poslední roky nejen vozí nejvíce produktů posouvajících nejen svět domácí techniky kupředu, ale zabírají si také největší výstavní plochy, aby dali konkurentům z Evropy a Ameriky najevo, kolik kapitálu mají k dispozici. Autor: Lubor Jarkovský Foto a video: Boleslav Svoboda AEG a Electrolux Švédská firma byla jednou z mála, která na veletrhu ukázala skutečně inovativní a praktickou funkci spojenou s AI. Jelikož jde o softwarovou koncepci, rozhodli jsme se neplýtvat prostorem na ilustrační fotku. Umělá inteligence se v aplikaci AEG výhledově postará o možnost použít jakýkoliv recept z internetu – z jakéhokoliv webu. Stačí zkopírovat odkaz, vložit ho do aplikace a AI se postará o jeho analýzu. Následně doporučí vhodné nastavení pro troubu, kterou zákazník používá, a dokonce umožní nastavení vylepšit v případě, že má trouba nějakou méně standardní funkci, jako je třeba přídavná pára. Uživatelé tedy nebudou závislí na receptech v konkrétní aplikaci značky, což zní jako splněný sen. Z fyzických produktů nás zaujala v expozici AEG sušička z nové řady 9000X. Půjde o vlajkovou loď v energetické třídě A+++ – 25 %, která umožní sušit jak velmi úsporně, tak výrazně rychleji při vyšší spotřebě. Bude stačit aktivovat volitelnou funkci – ta použije k urychlení programu přídavné topné těleso. S touto výbavou by měla dorazit příští rok i varianta sušičky od značky Electrolux. V její expozici si uzmuly největší prostor pračky a sušičky z nové řady UltraCare 800, jež postupně nabíhají také na český trh. A když se ještě vrátíme k AEG, nemohli jsme přehlédnout nové barevné provedení praček a sušiček – Dark Silver.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=