po letní pauze se opět vrací na vaše stoly SELL a věřím, že aktuální 100stránkové vydání oceníte. Obsáhli jsme v něm snad vše, co se na trhu v posledních zhruba dvou měsících stalo. Nebudu ale v úvodníku mlátit prázdnou slámu tím, že bych rekapituloval obsah. K takovým manévrům se musí šéfredaktor uchýlit jen v nouzi, kdy nemá příliš co komentovat. Vedle témat Beko Europe, Allegro, Okay, Datart & NAY, ÚOHS a některých personálních změn, jimž se v čísle věnujeme, musím ještě zmínit jednu věc. Těsně před uzávěrkou jsem se totiž dozvěděl, že Luboš Filip skončí během podzimu ve firmě Midea. Leckdo si samozřejmě teď vzpomene na jeho poněkud třeskutý odchod z FASTu, ale k tomu se vracet nyní nechci. Ani mi nejde tolik o to, že právě Luboš Filip z Midea odchází. Celou věc ovšem vnímám jako určitý symbol toho, jak nejsou v této obrovské čínské firmě schopni dlouhodobě uchopit byznys v Evropě za správný konec, respektive za „nějaký“ konec. Nástup Luboše Filipa jsem před tím zhruba rokem a půl vnímal jako možný signál toho, že Midea konečně spustí systematický plán pro komplexní rozvoj svých aktivit v našem regionu (potažmo v celé Evropě). Nestalo se tak a nemyslím si, že by byl problém na straně odcházejícího českého manažera, který našemu časopisu při svém nástupu avizoval cíl uvést Midea v regionu do pohybu. S (ne)aktivitou Midea v Evropě celkově kontrastuje již několikátá obří prezentace na IFA, která hýří inovativními a technologicky zajímavými produkty. Nejen na zdejším trhu si však lidé pojí značku Midea hlavně s extra levnými, zcela obyčejnými spotřebiči – pokud tedy spadají do velmi minoritní skupiny spotřebitelů, kteří o existenci firmy/značky Midea vůbec vědí. V Alze prý panuje z počínání Číňanů také rozčarování a není divu. Abych to shrnul, Midea se v posledních letech na rozdíl od Hisensu, Haieru a nově také TCL v kategorii spotřebičů nikam zásadně neposunula. Jedním z důvodů může být její velmi složitá struktura s různými na sobě de facto nezávislými firmami. Chybí jednotná strategie. Třeba se něco změní v příštím roce v rámci akvizice společnosti Teka. Jinak opravdu nemá smysl, aby si Midea na IFA pronajímala již poněkolikáté obří halu, kam přiveze koncentrát technologických vychytávek, které následně vůbec neuvede v Evropě do prodeje. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=