SELL: 05 / 2024

39 Sell • 5/2024 • 39 TÉMA • ZMĚNY NA TRHU Struktura obchodu – šalamounské řešení, které trh vítá Dlouho panovaly na trhu i obavy, jak přistoupí Beko Europe ke slučování týmů, respektive případné optimalizaci (rozumějte redukci zaměstnanců). Zde se evidentně projevily zkušenosti lidí z Whirlpoolu z problematické akvizice firmy Indesit. V Česku totiž tehdy velká část zaměstnanců postupně zamířila do Candy či jiných firem, což mělo negativní dopad na prodeje spotřebičů Indesit a celkovou pozici značky. Beko Europe proto ponechává oba obchodní týmy bez větších změn, přičemž se budou jednotliví obchodníci věnovat stejným značkám jako doposud. Pro jednotlivé oblasti jsou jmenováni projektově vedoucí, kteří mají za úkol navrhnout úpravy struktury a konzultovat je i v rámci evropského vedení společnosti. Firma také dle našich informací řeší nastavení servisu a skladů, kde ještě není vše vyjasněno a finalizováno. Na mezinárodní úrovni pak optimalizace chodu a nákladů již vede k postupnému uzavření výroby sušiček v polské Lodži (která byla otevřena teprve v roce 2018) a snižování výroby ve Vratislavy. Na konci dubna 2025 by měly být dle polských médií tyto továrny zcela uzavřeny. HP Tronic & NAY Problémy se sklady a další porodní bolesti Vzpomínáte ještě na dobu, kdy se Datart spojoval s HP Tronicem a nastaly problémy s naskladňováním zboží? Přestože situace není tak kritická jako tehdy, o lehkém déjà vu hovořit lze, protože současné spojení HP Tronic a NAY neprobíhá zcela hladce. Nejde o nic nečekaného a překvapivého. V redakci snad ani neznáme akvizici či jinou formu spojení firem, kde by vše proběhlo snadno a bez nečekaných komplikací. Během naší návštěvy veletrhu IFA nás někteří zástupci značek zklamaně informovali, že jim obchodní partneři z HP Tronicu a NAY odřekli pozvánky do Berlína, případně i na další akce, které se v příštích týdnech konají. A to právě v důsledku nadměrného pracovního vytížení spojeného s vyvstávajícími problémy, které musí postupně řešit. Současně se dle našich zdrojů již potvrzuje scénář, že slovenské prodejny NAY budou mnohem důrazněji protežovat značku ETA. Ta sice nikdy neměla a nadále nemá na Slovensku takové postavení u koncových zákazníků, jako tomu je v Česku, přesto bude ETA u našich východních sousedů výraznější silou – na úkor nezávislých značek, jak je tomu aktuálně v prodejnách Datartu v Česku. Allegro propouští, CZC končí a již brzy to zabalí i Mall Možná budeme za pár let psát o tom, že polské vizionářství přineslo ovoce a že sázka na ryzí marketplace strukturu vyšla, ale to je nyní samozřejmě ve hvězdách. V redakci jsme toho názoru, že z dlouhodobého hlediska v rámci kontinuální konsolidace trhu budou nakonec úspěšní především velcí hráči s velkými objemy prodejů. Zkrátka ti, kteří vsadí na obrat při minimální marži a vysoké efektivitě. Allegro pravděpodobně uspěje v mnoha kategoriích, byť elektro pro něj asi nikdy klíčovým sektorem nebude. Bez ohledu na to se uzavření CZC ukázalo jako velmi citlivá záležitost, což vedení Allegra v Polsku podle dostupných informací překvapilo – jen to dokládá nepochopení zdejšího trhu z jejich strany a notorický problém toho, když jsou činnosti v zahraničí řízeny direktivně z centrály bez přihlédnutí k lokálnímu know-how. Rozčarování veřejnosti a médií bylo z oznámeného ukončení CZC nebývale silné. Konec Mallu, jenž má dle našich zdrojů nastat v závěru letošního roku, určitě tak třaskavým tématem nebude, protože na rozdíl od CZC nejde o žádný „lovebrand“. Propouštění každopádně nastává už nyní. Ke konci září z Mallu odchází cca 140 lidí, kterým dala firma klasicky na výběr – většina zvolila cestu dohody a rychlý konec s odstupným. Tonoucí se stébla chytá? Nebo geniální tah Životského? V závěru srpna spustil v tichosti a prakticky bez propagace řetězec Okay nový web, který už neslouží jako tradiční e-shop. Místo toho nabízí roční členství za 199 Kč, po jehož zaplacení získají zákazníci přístup k „velkoobchodním“ cenám. Samozřejmě nejde o velkoobchod v pravém slova smyslu – jedná se o kopii v Americe populárního prodeje, jaký používají Costco, Sam’s Club a další firmy, kdy zákazník přijede do nepříliš pěkné budovy/haly, kde nakoupí za výhodnější ceny. Registrace na IČ není vyžadována. V USA mají tito prodejci lokace napříč kontinentem, v podstatě u každého trochu většího města, zatímco Okay pouze jednu v logistické zóně u Brna. Osobní vyzvednutí spotřebičů se tak i přes často výrazně nižší pořizovací cenu většině zákazníků nevyplatí. Okay nabízí tři úrovně závozu – za první uzamykatelné dveře, do bytu a případně i s instalací. Cenový rozdíl oproti objednávce z Alzy či Datartu ale už pak není tak velký, protože tyto e-shopy nabízejí dopravu levnější. Okay svou novou aktivitu příliš nepropaguje, ostatně zdroje blízké firmě hovoří o tom, že ani nechce. Díky úsporám mohou být nasazeny velmi atraktivní ceny. Mnohé jistě potěší, že na Heurece se Okay už neobjeví, protože nejde technicky vzato o maloobchodní e-shop, což celý projekt činí takříkajíc méně viditelným. Zajímavé je, že ve stávajících prodejnách Okay budou standardní ceny produktů, nikoliv tedy ty „velkoobchodní“. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=