SELL 5/2024 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 16 LET NA TRHU Smršť novinek z IFA 2024 Exkluzivní video a foto reportáž BRANŽE SE OHRAZUJE PROTI TAŽENÍ ÚOHS APPLiA varuje před destrukcí evropského trhu se spotřebiči MASOVÉ PROPOUŠTĚNÍ V MALL.CZ Jak se změnil Okay? A co spojení HP Tronic a NAY? PERSONÁLNÍ ZMĚNY U VELKÝCH FIREM Co se děje v BSH, Groupe SEB a Samsungu? CO CHYSTÁ THE INSPIRED HOME SHOW? Zeptali jsme se přímo šéfa chicagského veletrhu ECOVACS A ROBOROCK MAJÍ NOVÉ DISTRIBUTORY Co přinese změna trhu? ONLINE TRŽIŠTĚ NAKONEC USPĚJÍ Jak vnímá jejich rozjezd a budoucnost Martina Řezáčová z agentury Fordigy? 100 STRAN Derek Miller Martina Řezáčová SKUPINY VÝROBKŮ Volně stojící myčky nádobí Vinotéky Tyčové mixéry Alex Viazlo UNION DISTRIBUTION VYPLŇUJE MEZERY V NABÍDCE Interview přímo z IFA Známe nastavení obchodních týmu a vedení ° ^^ Kam smeruje Beko Europe?
„Čerstvě namletá, nikoli z kapsle.“ Roger Federer, Švýcarská tenisová ikona a ambasador značky JURA od roku 2006 Užívat si jako Roger Federer, například s kávovarem C8, který nabízí velký požitek v malém formátu. jura.com
po letní pauze se opět vrací na vaše stoly SELL a věřím, že aktuální 100stránkové vydání oceníte. Obsáhli jsme v něm snad vše, co se na trhu v posledních zhruba dvou měsících stalo. Nebudu ale v úvodníku mlátit prázdnou slámu tím, že bych rekapituloval obsah. K takovým manévrům se musí šéfredaktor uchýlit jen v nouzi, kdy nemá příliš co komentovat. Vedle témat Beko Europe, Allegro, Okay, Datart & NAY, ÚOHS a některých personálních změn, jimž se v čísle věnujeme, musím ještě zmínit jednu věc. Těsně před uzávěrkou jsem se totiž dozvěděl, že Luboš Filip skončí během podzimu ve firmě Midea. Leckdo si samozřejmě teď vzpomene na jeho poněkud třeskutý odchod z FASTu, ale k tomu se vracet nyní nechci. Ani mi nejde tolik o to, že právě Luboš Filip z Midea odchází. Celou věc ovšem vnímám jako určitý symbol toho, jak nejsou v této obrovské čínské firmě schopni dlouhodobě uchopit byznys v Evropě za správný konec, respektive za „nějaký“ konec. Nástup Luboše Filipa jsem před tím zhruba rokem a půl vnímal jako možný signál toho, že Midea konečně spustí systematický plán pro komplexní rozvoj svých aktivit v našem regionu (potažmo v celé Evropě). Nestalo se tak a nemyslím si, že by byl problém na straně odcházejícího českého manažera, který našemu časopisu při svém nástupu avizoval cíl uvést Midea v regionu do pohybu. S (ne)aktivitou Midea v Evropě celkově kontrastuje již několikátá obří prezentace na IFA, která hýří inovativními a technologicky zajímavými produkty. Nejen na zdejším trhu si však lidé pojí značku Midea hlavně s extra levnými, zcela obyčejnými spotřebiči – pokud tedy spadají do velmi minoritní skupiny spotřebitelů, kteří o existenci firmy/značky Midea vůbec vědí. V Alze prý panuje z počínání Číňanů také rozčarování a není divu. Abych to shrnul, Midea se v posledních letech na rozdíl od Hisensu, Haieru a nově také TCL v kategorii spotřebičů nikam zásadně neposunula. Jedním z důvodů může být její velmi složitá struktura s různými na sobě de facto nezávislými firmami. Chybí jednotná strategie. Třeba se něco změní v příštím roce v rámci akvizice společnosti Teka. Jinak opravdu nemá smysl, aby si Midea na IFA pronajímala již poněkolikáté obří halu, kam přiveze koncentrát technologických vychytávek, které následně vůbec neuvede v Evropě do prodeje. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Obsah 5/2024 3 Editorial 4 Dokonalý šálek kávy pod vedením baristy Sage představuje The Oracle Jet 8 Philips HomeRun 9000 Series „První“ robot, který uklízí vaši podlahu stále čistou vodou 10 Důležité personální změny v BSH, Groupe SEB i Samsung 11 Gaggia MDF 55 Profesionální mletí kávy u vás doma 12 Rowenta nám usnadňuje život už 140 let a nadále přináší plejádu užitečných inovací 14 Novinky a video Seznamte se blíže s novými myčkami Whirlpool 15 Retro lednice DOMO se etablovaly na trhu. Přicházejí další novinky 16 Beko Trigemou tvoří novou rezidenční čtvrť 18 Dvě ikony světa robotických vysavačů změnily distributory. Budou mít Roborock a Ecovacs konečně jasný tah na branku? 20 Novinky a video Jak funguje nová úsporná technologie EnergySpin v pračkách Beko? 22 JURA C8 Seznamte se s cenově nejdostupnějším „One Touch“ kávovarem švýcarské značky 24 IFA 2024 10stránková reportáž z nejdůležitějšího veletrhu roku 37 The Inspired Home Show Where the industry connects around Innovation and inspiration 38 Velké události na českém a slovenském trhu Nová struktura Beko Europe, propouštění v Allegru, fúze HP Tronic a Nay i nová strategie Okay 40 Nová generace myček nádobí Philco pracuje tiše a úsporně na pořádku vaší kuchyně 42 Blaupunkt oslavil na IFA 100 let 44 Alex Viazlo, majitel Union Distribution: Vyplňujeme na trhu mezery. Nikdy nebudeme nejlevnější 45 Neapolská pizza snadno a rychle Pizza trouba Cuisinart CPZ120E je konečně na trhu 46 Haier I-Pro Shine Series 6 Úsporné mytí ve třídě A se špičkovým sušením 48 Skupina výrobků Volně stojící myčky nádobí 24 38 10 18 VIDEO
55 Plejáda nových chladniček Amica 58 Unikátní technologie a další přednosti spotřebičů Whirlpool 60 Derek Miller, prezident IHA: The Inspired Home Show je jedinečná. Američtí reselleři obvykle nejezdí na evropské akce 62 Dokonalá čistota, udržitelnost a jednodušší život. S pračkami a sušičkami Gorenje WaveActive 64 Elektrické pizza trouby ťukají na dveře. Mají šanci v Česku uspět? 66 10 důvodů, proč si vybrat Elektrowin 68 Myčky Miele nabízejí vyspělé technologie i nekompromisní kvalitu 70 Martina Řezáčová, head of executive agentury Fordigy: Online tržiště nakonec uspějí. Generační posun jim zajistí dostatek zákazníků 72 ASKO: za hranicí komfortu a dokonalosti 75 Skupina výrobků Vinotéky 79 Teka 100 let evoluce. 100 let inovací 80 Novou generaci vinoték Liebherr skoro neuslyšíte. Vínu věnuje tu nejlepší péči 82 Po slibném začátku léta přišla v srpnu studená sprcha Branže se ale konečně začíná bránit zvýšeným aktivitám ÚOHS 84 Jediný černý mezikus na trhu a další novinky italské značky Meliconi 86 Zrcadlo aneb chvilka k zamyšlení Mlsnova rybářská expedice narazila 87 Dyson Supersonic Nural Vysoušeč, který změnil trh, v inovované verzi pečuje o vlasy i pokožku hlavy 88 Kenwod Rozjeďte to naplno s Go Collection 90 Skupina výrobků Tyčové mixéry 93 MilkyHarvest od značky Rohnson vyrobí rostlinná mléka za zlomek supermarketových cen 97 Haier I-Master Series 5 Malé kuchyňské spotřebiče pro velké gurmánské umění VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 44 60 70 82
„První“ robot, který uklízí vaši podlahu stále čistou vodou Robotické vysavače procházejí zásadní technologickou evolucí, která posouvá jejich schopnosti a autonomii o další úroveň výše. Mezi absolutní špičku na trhu patří nepochybně i novinka značky Philips, která jako jediná v současnosti nabízí funkci vysávání spolu s plnohodnotným vytíráním za použití separátních nádržek na čistou a špinavou vodu. Novinka je navíc dodávána s plně automatizovanou údržbovou základnou. Éře, kdy robotický vysavač pouze vysál a uživatel mu musel neustále zajišťovat určitý servis, pomalu odzvonilo. Robotickými vysavači se stanicemi pro automatické odsání prachu a nečistot ovšem vývoj zdaleka nekončí. Dokazuje to nová vlajková loď a dosud nejvyspělejší robot Philips HomeRun 9000 Series, který dokáže zcela autonomně vytírat a vysávat po dobu až 3 týdnů. A jak už bylo řečeno v úvodu, jako zatím jediný na trhu zajišťuje plnohodnotné vytírání podlahy, nikoliv pouze mopování. Technologie PowerCyclone Aqua Ať už jsou robotické vysavače vybaveny pasivním či aktivním mopem, nebo mopy rotačními, efektivita mokrého úklidu u nich není konstantní. S tím, jak se mop špiní, celkem logicky klesá. Některé modely mohou pokles účinnosti kompenzovat pravidelným návratem do základny a vyčištěním mopů, přesto nejde o ten nejlepší systém. Řešení značky Philips používá přímo v robotu systém s oddělenými nádržkami, stejný, na jaký jsme celé roky zvyklí u ručního čističe AquaTrio. Na rotující mop je tedy neustále aplikována čistá voda, zatímco špinavá je nasávána do samostatné nádržky. Kvalita mokrého úklidu je díky tomu od začátku až do konce stejná. Robot se navíc nemusí každých 10 či 20 minut vracet. Činí tak pouze v případě, pokud potřebuje doplnit vodu nebo vyprázdnit nečistoty. Důležité je ještě zmínit, že v případě detekce koberce se mop zdvihne a používán je pouze rotační kartáč v rámci suchého sání. Robot dokáže vyvinout sací výkon 8 000 Pa, což se hodí zejména na kobercích. Jedná se o dosud nejvýkonnější robotický vysavač značky Philips. www.philips.cz Philips HomeRun 9000 Series
Pokročilá údržbová stanice Po skončení úklidu se robot vrací do základny, která ho nejen dobije, ale také odsaje z něho suché nečistoty, extrahuje špinavou vodu a doplní vodu čistou. Základna obsahuje 3litrový prachový sáček (S-Bag) a 2,5litrovou nádržku na špinavou vodu. Nádrž na čistou vodu má objem 3,5 litru. V základně probíhá celková údržba robotu a jeho dobíjení. Mop je navíc usušen teplým vzduchem. Při běžném používání může robot uklízet domácnost bez jakékoliv asistence či údržby ze strany uživatele po dobu až tří týdnů. Laserová navigace a výška pouhých 9,6 cm Philips HomeRun 9000 Series se dostane díky svému štíhlému designu pod velké množství nábytku. Na horní straně mu nevystupuje klasická laserová navigace, která činí spoustu robotů vyššími. Robot používá D-ToF radar a Line-Laser, takže dokáže precizně zmapovat celou domácnost a současně detekovat i malé překážky, jako jsou pohozené ponožky, dětské hračky a další předměty. Současně robot nenaráží do nábytku. Nová verze aplikace pro chytré telefony nabídne dokonce 3D mapu domácnosti včetně detekovaného nábytku a jeho pozice. Několik způsobů použití Robot lze používat jak pro kombinaci suchého sání a vytírání, tak pro obě tyto činnosti zvlášť. Díky zmiňované detekci koberců se na nich mop zdvihne. Samozřejmě lze v aplikaci nastavit také to, aby se robot kobercům zcela vyhnul. Důležitá je i volitelná funkce zvýšení sacího výkonu právě na kobercových plochách. Pokud v některých částech domácnosti považujete suché sání za zbytečné, například v koupelně, můžete v aplikaci vytvořit zónu, kde se suché sání vypne a robot bude pouze vytírat. V neposlední řadě musíme zmínit variantu separátního suchého sání a následného vytírání pro zajištění mimořádně důkladného úklidu. Možností nastavení pro jednotlivé místnosti a zóny je nepřeberné množství. Velmi praktické jsou potom takzvané „zkratky“ – rychlé příkazy pro spuštění určitých přednastavených scén – kupříkladu samostatný úklid koupelny či kuchyně. Vše je maximálně intuitivní, a jakmile robot jednou nastavíte, jeho používání od vás nevyžaduje prakticky žádné úsilí. Philips HomeRun 9000 Series • Technologie PowerCyclone Aqua s oddělenými nádr žkami na čistou a špinavou vodu přímo v robotu • S rotačním mopem, který je vždy čistý • All-in-one stanice – až 3 týdny úklidu bez údržby • Stanice obsahuje prachový sáček a samostatné nádržky na čistou a špinavou vodu • D-ToF radar a detekce Line-laser • Sací výkon 8 000 Pa • Zvýšené sání a automatické zdvihnutí mopu při detekci koberce • Detekce malých překážek • Li-Ion baterie 6 500 mAh – až 280 minut úklidu na jedno nabití • Aplikace v českém jazyce • Výška robotu 9,6 cm Robotický vysavač bude na český a slovenský trh uveden v 1. čtvrtletí 2025
10 10 • Sell • 5/2024 Jakub Říha nečekaně opustil Samsung. Firma v posledním roce zažila několik zásadních změn Korejský obr prochází letos velkými změnami. Naposledy na konci srpna branži překvapila informace, že po necelém roce od nástupu skončil v Samsungu Jakub Říha coby šéf nově vytvořeného oddělení TV/AV Czech & Slovakia. Samsung totiž loni po vzoru dalších zemí upravil v Česku a na Slovensku svou strukturu a součástí těchto změn byl tehdy i nástup Jakuba Říhy do firmy. Libor Bauer, do té doby čelný představitel divize spotřební elektroniky, kam spadaly jak televizory/ audio, tak spotřebiče, se stal vedoucím oddělení MDA Czech & Slovakia. Po odchodu Říhy je Bauer opět zodpovědný i za spotřební elektroniku, a Samsung se tak dočasně vrátil svým způsobem k původní struktuře. Dle vyjádření Libora Bauera se ale s obsazením vedení oddělení TV/AV a MDA počítá. Interní situaci nepomohl ani v branži dost diskutovaný přestup Michala Forejta z pozice šéfa obchodu a marketingu ze Samsungu na úplně stejnou pozici do LG. Pro korejskou firmu představuje také nemalý problém nedávné spojení HP Tronic a NAY, protože Samsung měl velmi silnou pozici v Electro Worldu. Datart naopak dlouhodobě spolupracuje (z korejských firem) spíš s LG. Zatímco jedna firma tedy fúzi vítá, u druhé je tomu přesně naopak. Novým generálním ředitelem BSH domácí spotřebiče bude Jan Brynych Tuzemské zastoupení společnosti BSH bude mít od 1. října nového šéfa. Od Christofa Jaegera převezme vedoucí roli Jan Brynych, který ve firmě působil poslední skoro čtyři roky jako vedoucí produktového a obchodního managementu. Firma o změně informovala své obchodní partnery tento týden formou oficiálního dopisu, který má redakce k dispozici. Tiskovou zprávu doposud nevydala. Jan Brynych pracuje pro BSH bez jednoho měsíce 10 let. Začínal jako specialista na prodejní strategii, posléze se stal šéfem oddělení manažerů velkých domácích spotřebičů a naposledy byl tedy vedoucím produktového a obchodního managementu, jak bylo řečeno v úvodu textu. Ještě před svou kariérou v BSH sbíral zkušenosti v monitoringové firmě GfK či v O2. Už během letošního léta se trhem domácích spotřebičů rozšířila informace, že dosavadní generální ředitel Christof Jaeger ve funkci skončí pouhé dva roky od nástupu. Za jeho odchodem ale není nespokojenost ze strany centrály společnosti s výsledky či jeho řízením česko-slovenské pobočky. Jaeger zamířil od 1. září šéfovat italskému zastoupení BSH – zákulisní informace hovoří o blíže nespecifikované situaci, která si vyžádala jeho přesun na Apeninský poloostrov. Že jde o nečekaný vývoj, potvrzuje dle našich informací i to, že Jaegerova rodina zůstává nadále v Praze. Velké personální změny v Groupe SEB. Na jaké pozice nově míří Miroslav Pflugmacher a Roman Vilkus? Středoevropská centrála společnosti Groupe SEB prochází zásadními personálními změnami v managementu. Z firmy ovšem nikdo neodchází ani do ní nepřichází. Pouze se mění pozice stávajících dlouholetých zaměstnanců. Dlouholetý obchodní ředitel Miroslav Pflugmacher se přesouvá do vedení divize WMF Professional a bude mít na starost trhy v regionu střední a východní Evropy. Roman Vilkus, který šéfoval marketingu Groupe SEB v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, převezme dosavadní pozici Miroslava Pflugmachera. Bude tedy v regionu řídit obchod. A kdo dostane na starosti marketing? Bude to Enikő Raskó, která pracuje v Groupe SEB s drobnou přestávkou mezi lety 2011 až 2013 od roku 2003. Naposledy na pozici country manažerky pro Maďarsko. NOVINKY
Gaggia MDF 55 Profesionální mletí kávy u vás doma Slavná italská značka Gaggia přichází na trh s novým prémiovým kávomlýnkem, který je zhmotněním italských tradic, stylu i odbornosti v oblasti přípravy kávy. Nekompromisní provedení a profesionální výkon činí mlýnek zajímavou volbou pro všechny kávové nadšence a domácí baristy, kteří chtějí mít svůj kávový rituál plně pod kontrolou – včetně velmi důležitého aspektu mletí. Mlýnek je navržen, aby perfektně ladil s pákovými kávovary Gaggia, zejména pak modelem Classic. Oba přístroje tvoří skvělý pár nejen po designové stránce, nýbrž i z hlediska kvality zpracování, funkčnosti a pochopitelně dokonalého výsledku v šálku. Nerezové šasi tvoří základ mlýnku a je dominantním materiálem, s nímž se u zařízení setkáte. Ovládání a nastavení usnadňuje integrovaný displej a komfortní a prakticky umístěný otočný volič hrubosti mletí, který je mimochodem vyroben také z nerezové oceli. Displej je dotykový a můžete na něm snadno nastavit požadovanou dávku kávy, dobu mletí, použít funkci„ On Demand“ či přepnout mezi single či double espressem. Ocelové mlecí kameny a výkonný motor 55mm tvrzené mlecí kameny zaručují rychlé a konzistentní mletí kávy bez ohledu na dávku zrn. Větší průměr znamená snížení počtu otáček, čímž se zabraňuje přehřívání. Káva si tak uchovává své aroma a původní chuť. 310W motor s 1350 ot./min. je dalším prvkem klíčovým pro zajištění toho nejlepšího pomletí zrnkové kávy. Nechybí ani systém proti tvoření hrudek. Když se ještě vrátíme k nastavení hrubosti, to je zcela plynulé bez přednastavených stupňů. Preciznost nastavení jde na úroveň mikrometrů. Mlýnek je vybaven držákem portafiltrů s možností nastavení, takže ho lze upravit pro jakýkoliv filtr na trhu. Novinku vyráběnou v italském závodě značky Gaggia můžete pro své obchody již objednávat u společnosti Espresso Professional, oficiálního distributora značky pro ČR a SR. www.espressoprofessional.cz
Rowenta nám usnadňuje život už 140 let a nadále přináší plejádu užitečných inovací Její kořeny sahají až do 19. století a už více než 100 let se věnuje segmentu malých spotřebičů, do nějž přinesla nespočet inovativních a technologicky zajímavých řešení. Od skromných počátků v německém Offenbachu urazila značka Rowenta opravdu dlouhou cestu. Ostatně letos neslaví pouze kulaté výročí od svého založení, ale také 50 let od uvedení svého vůbec prvního vysavače na trh. Když v roce 1884 zakládal podnikatel a vynálezce Robert Weintraud společnost, již pojmenoval po sobě, nepochybně se mu ani nesnilo o tom, že z ní jednou vzejde globální značka s předním postavením v oblasti domácích spotřebičů. A nejde pouze o to, že firma postupně dosáhla mimořádných úspěchů. Vždyť na počátku se Weintraud soustředil na výrobu kovových produktů, pneumatik, psacích či toaletních potřeb, a dokonce stolních či klavírních lamp. Změnu v zaměření firmy přineslo rozšiřování elektrifikace, a tak už v roce 1913 zahájila svůj vzestup v oblasti malých domácích spotřebičů pro vytápění, vaření a osvětlení. V té době už nesla název Rowenta, který vznikl jako akronym ze jména zakladatele. Následující roky se nesly ve znamení velkého technického a technologického pokroku. Například v roce 1919 představila Rowenta svou první žehličku a rychlovarnou konvici. Velké rozšiřování portfolia nastalo především ve 30. a 40. letech, kdy byly uvedeny na trh první vařiče a kávovary Rowenta. Od 50. let pak přicházely na trh novinky velmi podobné zařízením, která známe dnes – termostatické žehličky s automatickým napařováním, topinkovače s nastavitelnými rošty, první vysoušeče vlasů, kulmy a konečně také vysavače. Ty nabídla v roce 1974 a od té doby jsou pevnou součástí jejího produktového katalogu. www.rowenta.cz
1988 – nová kapitola v rodině Groupe SEB Zcela nová etapa v historii značky se začala psát koncem 80. let, kdy se Rowenta spolu se svými osmi dceřinými společnostmi stala součástí francouzské firmy Groupe SEB. Pro Rowentu se jednalo o zásadní posun jak v oblasti technologické, tak obchodní. Postupně se ve skupině, kde najdete mimo jiné značky Tefal, KRUPS či WMF, z Rowenty stal specialista na oblasti osobní péče, úklidu a žehlení/napařování. Pod taktovkou Groupe SEB vznikly některé ikonické produkty – například vysavač Super Bully s duální funkcí sání a mokrého úklidu (1990), trojúhelníkovitá podlahová hubice Delta System (1997) či řada extrémně tichých vysavačů Silent Force (2007), s níž pracuje značka dodnes. Samozřejmě nechybělo ani množství inovativních výrobků v dalších kategoriích, jako je epilace, péče o vlasy či žehlení textilu. Udržitelnost i díky opravitelnosti V roce 2003 přijala Rowenta, stejně jako zbytek skupiny Groupe SEB, průkopnický přístup k udržitelnosti a snížila dopad svých výrobků na životní prostředí během celého jejich životního cyklu. To zahrnovalo energetickou účinnost od návrhu až po použití, stejně jako výrobky, které jsou stále více recyklovatelné a navržené tak, aby vydržely a daly se opravovat. Poslední jmenovaná vlastnost se stala pro Groupe SEB, a tudíž i značku Rowenta skutečně klíčovým aspektem. Firma nejprve ohlásila garanci opravitelnosti většiny svých produktů po dobu 10 let. Krátce nato došlo dokonce ke zvýšení na 15 let, což Groupe SEB odlišuje od většiny producentů a značek malých domácích spotřebičů na trhu. Klíčové novinky Rowenta Robotické vysavače ve tvaru písmene D Zcela nová generace robotických vysavačů Rowenta dorazila na trh v průběhu letošního jara a posouvá v této kategorii značku do vyššího středního segmentu. Rowenta X-Plorer 240+ AI se chlubí jak praktičtějším tvarem, tak využitím umělé inteligence. Upuštění od kulatého tvaru robotu vede ke zvýšení účinnosti vysávání podél stěn a zvětšení rotačního kartáče cca o 33 %, což urychluje úklid. Umělá inteligence je pak v kombinaci s integrovaným systémem kamer a senzorů využita k přesnější detekci předmětů a jejich rozeznání. Robot tak nenamotá povalující se kabel ani nevrazí do zvířecí misky s vodou. Zmínit pak ještě musíme sací výkon až 8 000 Pa a vibrační mop schopný odstranit i zaschlé skvrny. Na trh jsou dodávány jak modely s vysýpací základnou, tak bez ní. Tyčové aku vysavače z evropské výroby Přímo ve francouzském závodě ve městě Vernon vznikají nové modely aku vysavačů X-Force Flex 13.60 Auto. V dané kategorii se jedná o vůbec první vysavače Rowenta, které jsou vyráběny na starém kontinentu. A čím zaujmou? Například nízkou hmotností (ruční jednotka má pouze 1,6 kg), provedením s ohebnou trubkou či podlahovou hubicí s LED osvětlením a automatickou detekcí typu podlahy. Hubice je až o 20 % účinnější než starší typ dodávaný s vysavači X-Force Flex 12.60. Vysavače disponují sacím výkonem až 150 AW a filtrací s až 99,99% účinností. Uživatelé také ocení snadné vysypávání nádoby na prach – nově pouhým stiskem tlačítka. Jednotlivé modely se od sebe liší i dodávaným příslušenstvím, které je u značky Rowenta vždy nadstandardně pestré. Jednou z důležitých novinek je aktivní hubice Aerospin Aqua, která slouží k mokrému vytírání podlah pomocí dvou rotačních kartáčů. Podlahová myčka s oddělenými nádržkami a bočním kartáčkem Poměrně mladá kategorie mokrých vysavačů s funkcí aktivního vytírání podlahy a oddělenými nádržkami na čistou a špinavou vodu dynamicky roste. Rowenta reaguje na zájem spotřebitelů uvedením modelu X-Clean 4, který řeší jeden zásadní neduh většiny přístrojů na trhu – čištění podél zdí. Díky integrovanému bočnímu kartáčku si i s tímto úkolem přístroj poradí. X-Clean 4 vydrží na jedno nabití v chodu až 50 minut a nebude postrádat ani funkci automatického čištění. A Rowenta bude v uvádění inovativních produktů samozřejmě nadále pokračovat. Další klíčovou novinku představí značka již v příštím čísle SELLu v kategorii péče o vlasy. Podlahová hubice Delta. V roce 2004 vytvořil designér Jasper Morrison brunch set, který byl v roce 2005 získal prestižní ocenění Observeur du Design.
14 14 • Sell • 5/2024 VIDEO https://tinyurl.com/whirlpool2 Podívejte se na podrobnou prezentaci nové generace myček Whirlpool. Nový sporák Amica nabídne indukci a power management I v segmentu volně stojících sporáků se čas od času objeví zajímavý nový produkt. Tentokrát je z dílny společnosti Amica. Jedná se o 50 cm široký indukční model s možností připojení na 230 V. Díky systému Power Management si ho tak mohou pořídit i domácnosti, které nemají do kuchyně přivedený třífázový rozvod. Sporák s označením SPM 10 SW nabízí indukční varnou desku a troubu o objemu 62 litrů, která má 6 funkcí. Dvířka jsou osazena dvojitým sklem. Novinka v energetické třídě A je dodávána v tradiční bílé barvě s dvojicí plechů. Na trh dorazí v průběhu října. NOVINKY A VIDEO
Přestože bylo rezidenční bydlení v minulosti otázkou luxusu, dnes se stále více přibližuji požadavkům většinové poptávky. Developeři tak nejen vystavují zcela nové čtvrti, ale renovují také brownfieldy, jako jsou staré tovární a výrobní haly. Jinak tomu není ani v případě Lihovaru. Cílem projektu je mimo jiné dosažení co nejlepšího stupně zateplení a energetické náročnosti budovy, aby se několikanásobně snížily náklady za spotřebu energií. K tomu přispívají také spotřebiče Beko, které kladou do popředí úsporu a udržitelnost ať už v podobě technologií spotřebičů, nebo zvolených materiálů. V posledních letech jsme svědky rostoucího zájmu o nájemní bydlení1. Nárůst je zejména mezi mladými ve věku od 18 do 29 let2, kteří dávají přednost nájemnímu bydlení v plně vybavených bytech. Příkladem může být rezidenční čtvrť Lihovar v Praze na Smíchově, za kterou stojí společnost Trigema, a jejíž nájemní byty jsou vybavené spotřebiči Beko. Beko s Trigemou tvoří novou rezidenční čtvrť Zatímco byty k prodeji jsou zcela bez vybavení, ty nájemní nabízí Lihovar zařízené a připravené ihned k nastěhování. „Pro smíchovský projekt jsme dodali 66 myček nádobí, 64 ledniček, 48 praček se sušičkou a 248 dalších kuchyňských spotřebičů, jako jsou indukční desky, odsavače nebo mikrovlnné a klasické trouby. Jedná se o modely ve vyšším cenovém segmentu tzn. s nadstandardní výbavou a v dobré energetické třídě. Široký sortiment zařízení, které pasují do každého bytu, je něco, v čem naše značka vyniká,” dodává Jan Krejčíř, ředitel marketingu společnosti Beko. Zdroje dat: 1 https://www.asociacenajemnihobydleni.cz/aktuality/v-roce-2024se-zvysi-pocet-lidi-v-najmu-lidem-vydaje-na-bydleni-stoupnou/ 2 https://www.indexprosperity.cz/2023/bydleni/ Zdroj fotek: Trigema a.s. lihovar.cz | beko.cz
Leader mezi kolektivními systémy Exkluzivní podpora pro členy Moderní kolektivní systém Soustřeďte se na svůj byznys, vše ostatní vyřešíme za vás. Ve zpětném odběru a recyklaci elektrozařízení máme 19 let zkušeností. Vyzkoušejte nás! www.ekolamp.cz MYSLÍME EKOLOGICKY. NA BUDOUCNOST Jednoduché vykazování Jsme také na Slovensku Certifikát Udržitelná firma
ROVATCÍM 18 18 • Sell • 5/2024 Vizuál společnosti Ecovacs s výrobky, na které se zaměřila ve své prezentaci na nedávném veletrhu IFA. Více informací ke klíčovým novinkám v reportáži z veletrhu na straně 24. Dvě ikony světa robotických vysavačů změnily distributory. Budou mít Roborock a Ecovacs konečně jasný tah na branku? Obě značky nejen robotických vysavačů patří mezi technologickou špičku a už dlouhé roky jsou to právě ony, které celou kategorii posouvají svými vylepšeními a novými funkcemi vpřed. Zbytek trhu včetně někdejšího inovačního i tržního lídra, amerického iRobotu, jen obě čínské firmy následuje. Zajímavé je, že obě přitom neměly v Česku prakticky žádnou marketingovou podporu a pevné zázemí pro rozvoj svých aktivit. Paradoxem je, že i přesto Roborock vyrostl v jednu z nejvýznamnějších značek na zdejším trhu, zatímco Ecovacs zůstal prakticky neviditelný. Roborock míří pod křídla firmy Beryko Čínská firma založená v roce 2014, v jejímž vstupu na trh sehrála významnou roli i firma Xiaomi, dodává své produkty do Česka už několik let. Ačkoliv se ke zdejším obchodníkům nedostávaly jen z jednoho zdroje, lokálně s ní byla nakonec spjata slovenská distribuční společnost WESTech, která mimo jiné provozuje síť prodejen iStores s produkty firmy Apple. Přestože je WESTech stabilním hráčem v oblasti IT a spotřební elektroniky (na trhu působí přes 20 let), faktem je, že značka Roborock byla v rámci její distribuce marketingově neviditelná. Na situaci týkající se nulové či minimální marketingové podpory si reselleři dlouhodobě stěžovali. O to překvapivější proto je, jakých výsledků Roborock dosáhl. Jedním z důvodů bude patrně to, že nejvyšší modely Roborocku v době uvedení vždy posouvaly hranice a přicházely se skutečně inovativními technologiemi a funkcemi, a tak o těchto výrobcích psaly i běžné technologické servery, které se jinak domácím spotřebičům prakticky nevěnují. S tím, jak se stal z Roborocku globální fenomén, začali značku vnímat také tuzemští zákazníci. Zejména ti, již vybírají robot s cenou nad 15 000 Kč. Změna distributora ale překvapením není. Obzvlášť pokud se chce Roborock posunout dál, definitivně ovládnout český (a slovenský) trh a vytlačit z dalších pozic nadále silný, byť kontinuálně klesající iRobot. Roborock potřebuje stabilní zázemí, potřebuje být vidět a potřebuje Na IFA 2024 nechyběl ani Roborock, který zde odhalil novinky ve středním cenovém segmentu. Více v reportáži na str. 24.
19 TÉMA • ECOVACS A ROBOROCK Sell • 5/202 • 19 VIDEO https://tinyurl.com/rivelia být aktivní. Nemůže se pouze vézt na svém globálním úspěchu, protože takový úspěch je na lokální úrovni vratký a stačí jeden dva asertivnější konkurenti, aby se pozice na miskách vah opět rychle změnily. Roborock si proto vybral jako partnera českou firmu Beryko, která je oficiálním distributorem značek Xiaomi, DJI Amazfit a některých dalších. Zakladatel a majitel společnosti Ondřej Jirovec naší redakci potvrdil, že marketingové aktivity týkající se Roborocku budou spuštěny už v říjnu. A to jak ve spolupráci s resellery, tak komunikace zaměřená čistě na podporu značky. Beryko bude také zajišťovat pro Roborock kompletní servis. Začne být Ecovacs v distribuci PLAY Electronics vidět? Zatímco Roborock putuje ze Slovenska k nám, v případě Ecovacsu je to přesně naopak. Přestože se tato čínská značka nemůže chlubit tím, že by byla světovou jedničkou v robotických vysavačích, jak učinil letos na jaře Roborock, řadí se také mezi technologické lídry a velké inovátory. Pokud jde o celkové množství prodaných robotů od založení firmy v roce 1998, pozici globálního lídra má. V Česku každopádně nebyla na trhu prakticky vidět. Nejprve v distribuci HP Tronicu a posléze FASTu, které se celkem přirozeně věnují především svým privátním značkám. Není divu, že chtěl Ecovacs změnu. Volba padla na slovenský PLAY electronics, o němž jsme v SELLu loni dost psali v kontextu se zahájením oficiální distribuce španělské značky Cecotec. Ta se soustředí hlavně na cenově dostupnější výrobky, takže Ecovacs do portfolia firmy, která dříve na Slovensku distribuovala robotické vysavače iRobot, dobře zapadá. Změna distribuce proběhla již na přelomu jara a léta. Od té doby distributor spustil lokální web ecovacsrobot.cz, na němž jsou prezentovány všechny nejnovější modely čínského producenta. Několik posledních let se lokálně pouze doprodávaly starší typy robotů a novinky, s nimiž jsme se každoročně setkávali na veletrzích CES a IFA, ve zdejších obchodech v prodeji nebyly. S šéfkou slovenské distribuční firmy Denisou Kadorovou jsme se setkali na veletrhu IFA, kde nám potvrdila zájem Ecovacs na českém i slovenském trhu výrazně zviditelnit a prezentovat ho zákazníkům jako technologického lídra v oboru. Ostatně jsme na veletrhu měli možnost vidět nový top model DEEBOT X8 Pro Omni, který patřil v této produktové kategorii k tomu nejlepšímu, co letošní ročník veletrhu nabídl. Více informací v reportáži na straně 24 a již brzy také v podrobném videu přímo z expozice Ecovacs. Video bude dostupné na našem YouTube kanálu @sellcz. Z dalších zajímavých produktů určitě věnujte pozornost unikátnímu „combu“ robotu a tyčového vysavače Ecovacs Deebot S30T. A ještě před Vánoci dorazí cenově dostupnější model Deebot N20 Plus s vysýpací základnou, která nepoužívá sáčky, ale má nádobu na prach s cyklonovou separací nečistot. Uživatel tak nemá žádné dodatečné náklady spojené s dokupováním sáčků. Jak vidno, Ecovacs se chce v Česku a na Slovensku intenzivněji angažovat ve středním a nižším středním cenovém segmentu. Kadorová nás také upozornila, že už od října až do konce zimy lze očekávat ve spolupráci se všemi velkými prodejci cenové akce, které učiní řešení Ecovacsu pro zákazníky ještě atraktivnější. Lubor Jarkovský Zcela novou koncepci automatického kávovaru reprezentuje řada Rivela od De‘Longhi. Co vše nabízí? Šanci stát se prodejním hitem má určitě robot Ecovacs Deebot N20 Plus, který přijde na zdejší trh už v říjnu a bude stát 9 990 Kč. Jeho velkou předností je základna pro odsávání prachu, která nepoužívá sáčky, představující dodatečné náklady.
20 20 • Sell • 5/2024 VIDEO https://tinyurl.com/energyspin Jak přesně funguje technologie EnergySpin od firmy Beko, díky níž nově uváděné pračky této značky dosahují významených úspor energie? Yannick Fierling začně od ledna 2025 šéfovat Electrolux Group Dlouholetý generální ředitel Haier Europe, za jehož vedení se stala čínská firma nejrychleji rostoucím hráčem na trhu domácích spotřebičů na starém kontinentu, mění dres. Po březnovém oznámení, že k 30. dubnu ve své dosavadní roli končí, přišla v polovině srpna zpráva, že se tento zkušený manažer ujme kormidla celé Electrolux Group. Vedení převezme od Jonase Samuelsona. Naše redakce Fierlinga zaznamenala na letošním veletrhu IFA, kde se již pohyboval ve společnosti nejvyšších manažerů Electrolux, přičemž oficiálně nastupuje až od 1. října. Formálně se stane prezidentem a generálním ředitelem 1. ledna po uplynutí tříměsíční předávací etapy. Fierling má v oboru domácích spotřebičů bohaté zkušenosti – mezi lety 2000 až 2015 působil na různých pozicích v rámci vyššího managementu ve společnosti Whirlpool Corporation. Posléze přešel do firmy Haier, jejíž evropskou část řídil od roku 2015 až letošního jara. NOVINKY A VIDEO
Nová definice úklidu ECOVACS DEEBOT T30S COMBO COMPLETE nově definuje úklid. Robotický vysavač a také všestranný tyčový a ruční vysavač spolu sdílejí stanici OMNI all-in-one. Inteligentní robotický vysavač samostatně uklízí podlahu, zatímco ruční vysavač si poradí s ostatními povrchy. Trio nabízí kompletní řešení na jednom místě a splní náročná očekávání týkající se důkladně čisté domácnosti do posledního detailu. www.ecovacsrobot.cz Robotické vysavače ECOVACS objednávejte u společnosti PLAY Electronics, oficiálního distributora značky pro ČR a SR.
Kompaktní kávovar JURA C8 s šířkou pouhých 26 cm je vybaven variabilní spařovací jednotkou, která má kapacitu na 5 až 16 g gramů, což umožňuje uživateli připravit dvě espressa či dvě černé kávy jedním stiskem. O extrakci kávy se stará technologie pulzní extrakce (P.E.P®), díky níž má káva výrazné aroma a chuť. Samozřejmě lze dle vlastních preferencí upravit hrubost mletí, množství vody a mléka. Celkem má model C8 ve svém menu na výběr 6 druhů nápojů: espresso, 2× espresso, káva, 2× káva, cappuccino a latte macchiato. JURA C8 Seznamte se s cenově nejdostupnějším „One Touch“ kávovarem švýcarské značky Cesta k dokonalému šálku espressa, lahodnému cappuccinu s kompaktní krémovou mléčnou pěnou a dalším oblíbeným druhům káv je opět jednodušší. JURA přichází s novým modelem C8, kterým vstupuje do segmentu kávovarů nižší střední třídy schopných na stisk tlačítka připravit nejen espresso, ale také mléčné kávové nápoje. Novinka zaujme na první pohled designovými prvky, jež pocházejí od nejvyšších modelů značky JURA. www.jura.com
K ovládání kávovaru slouží čtveřice hardwarových tlačítek a přehledný grafický displej, na kterém lze jak vybírat jednotlivé nápoje, tak provádět veškerá nastavení. V případě zájmu může uživatel dokoupit takzvaný Smart Connect, speciální modul, který se zapojí do kávovaru a umožní jeho monitoring i nastavení prostřednictvím aplikace J.O.E. Jemná mléčná pěna po stisknutí tlačítka Důležité je zdůraznit, že na rozdíl od svého předchůdce v podobě již neprodávaného modelu C4 disponuje C8 mléčným systémem. Spolu s modelem E6 se jedná skutečně o cenově nejdostupnější kávovar značky JURA s plně automatickou přípravou mléčných káv, který můžete svým zákazníkům nabídnout. Mimořádně hustou pěnu tvořenou mikrobublinkami zajišťuje technologie dvojitého pěnění ve dvou komorách. Kávu lze připravovat nejen do šálků, ale také sklenic – kombinovaná výpust je variabilně nastavitelná mezi 75 mm a 115 mm.
24 24 • Sell • 5/2024 SharkNinja bere Evropu útokem Ze západních firem byl v Berlíně nejvíc k vidění americký uragán SharkNinja, jehož tažení západní Evropou je až neuvěřitelně úspěšné. Firma působí na trhu malých domácích spotřebičů a v některých zemích získala poměrně krátce po svém vstupu významné tržní podíly. V Británii například zcela ovládla segment horkovzdušných fritéz. A co víc, na IFA poslední roky výrazně zvětšovala svou expozici. Letos ji měla snad dvojnásobnou oproti loňsku, přičemž na Západě v mnoha zemích již založila vlastní zastoupení. Do její expanze jsou tedy vkládány nebývale velké prostředky. Do východní části kontinentu vstupuje prostřednictvím zavedeného maďarského distributora Bravophone. Překvapující je, že pod vedením Stanislava Brázdy vzniká i v Česku lokální obchodní tým, a výhledově bude dokonce obsazena marketingová pozice. Na poměry distributora skoro nevídané. SharkNinja to nebude mít v Česku lehké vzhledem k pozici privátních značek a silně konsolidovanému retailu. Přesto považujeme příchod této firmy asi za největší událost v SDA za posledních deset let. IFA ve znamení umělé inteligence Celkem nepřekvapivě hrálo na veletrhu prim téma AI, u něhož je leckdy velmi složité v prezentacích jednotlivých konceptů a funkcí odlišit, kdy jde o pouhý marketing a kdy o skutečné inovace. Nálepka „AI“ se objevovala na lecčems. Jakmile jsme šli ale do hloubky a kladli spoustu otázek, většinou jsme rychle zjistili, že o nic světoborného nejde. Případně dochází k posunu vpřed v rámci již několikrát prezentovaných platforem a aplikací. V reportáži se proto zaměřujeme především na inovace konstrukční, jichž je pochopitelně mnohem méně. O to zajímavější však jsou. IFA 2024 znovu ovládly asijské firmy. Západní značky jsou v pasivní defenzivě Letos je tomu přesně 100 let od chvíle, kdy se konal vůbec první veletrh IFA. Jedna z nejslavnějších prezentačních akcí v oblasti elektroniky na světě ukazuje neuvěřitelně tuhý kořínek i schopnost přizpůsobovat se změnám v průběhu uplynulých desetiletí. Dříve výstavní skříň západního umu, inovací i technologické dominance se ale plíživě stává platformou pro posilování pozic asijských dobyvatelů. Ti sem poslední roky nejen vozí nejvíce produktů posouvajících nejen svět domácí techniky kupředu, ale zabírají si také největší výstavní plochy, aby dali konkurentům z Evropy a Ameriky najevo, kolik kapitálu mají k dispozici. Autor: Lubor Jarkovský Foto a video: Boleslav Svoboda AEG a Electrolux Švédská firma byla jednou z mála, která na veletrhu ukázala skutečně inovativní a praktickou funkci spojenou s AI. Jelikož jde o softwarovou koncepci, rozhodli jsme se neplýtvat prostorem na ilustrační fotku. Umělá inteligence se v aplikaci AEG výhledově postará o možnost použít jakýkoliv recept z internetu – z jakéhokoliv webu. Stačí zkopírovat odkaz, vložit ho do aplikace a AI se postará o jeho analýzu. Následně doporučí vhodné nastavení pro troubu, kterou zákazník používá, a dokonce umožní nastavení vylepšit v případě, že má trouba nějakou méně standardní funkci, jako je třeba přídavná pára. Uživatelé tedy nebudou závislí na receptech v konkrétní aplikaci značky, což zní jako splněný sen. Z fyzických produktů nás zaujala v expozici AEG sušička z nové řady 9000X. Půjde o vlajkovou loď v energetické třídě A+++ – 25 %, která umožní sušit jak velmi úsporně, tak výrazně rychleji při vyšší spotřebě. Bude stačit aktivovat volitelnou funkci – ta použije k urychlení programu přídavné topné těleso. S touto výbavou by měla dorazit příští rok i varianta sušičky od značky Electrolux. V její expozici si uzmuly největší prostor pračky a sušičky z nové řady UltraCare 800, jež postupně nabíhají také na český trh. A když se ještě vrátíme k AEG, nemohli jsme přehlédnout nové barevné provedení praček a sušiček – Dark Silver.
25 Sell • 5/2024 • 25 REPORTÁŽ • IFA 2024 VIDEO https://tinyurl.com/IFA24report Podívejte se na stručný průlet halami s domácími spotřebiči, do kterého jsme zařadili jen ty nejzajímavější novinky. Další podrobnější videa z vybraných stánků vydáme v průběhu příštích týdnů a zařadíme je do příštího vydání časopisu. Asko Superprémiová značka ukázala v Berlíně dvě zásadní novinky – první je připravovaná řada praček a sušiček s luxusním dotykovým LCD displejem doplněným o tradiční otočný volič. Pračky s patentovanou Quattro Construction, kde stojí vnitřní i vnější buben na čtyřech tlumičích připevněných k masivní kovové desce, se vyznačují mimořádnou stabilitou a tichostí. Unikátní konstrukce minimalizuje vznikající vibrace. Chybět nebude ani další jedinečné řešení Asko v podobě dvířek bez notoricky známého rozměrného gumového těsnění, kde často ulpívají zbytky detergentů. Novinky s autodosingem i konektivitou dorazí na trh v příštím roce. Ještě významnější bude ale uvedení nové generace vestavných trub s řízením teploty na stupeň přesně a neméně precizní tvorbou páry. To však není to hlavní. Asko se totiž přidá do velmi malého klubu značek s 60 cm vysokými vestavnými troubami s funkcí mikrovln. Trouby také umožní klasické pečení, vaření ve 100% páře (generátor) a kombinaci vybraných funkcí. Součástí bude mimo jiné speciální pizza program s teplotou 350 °C. K dokonalému vyčištění bude sloužit pyrolýza. Trouby mají velké přehledné displeje a multifunkční otočný knoflík. Dostupné budou v několika provedeních. Uvedení také v roce 2025. Bosch a Siemens Firma BSH představila na posledních dvou ročnících IFA opravdu hodně novinek – novou generaci vestavných spotřebičů Bosch i Siemens, automatické kávovary s cartridgeovým čištěním (v Česku snad v roce 2025) či nové pračky a sušičky. Letos tedy tolik zásadních a klíčových nových produktů na IFA neměla – spíše se zaměřila na drobná vylepšení napříč portfoliem. Co nás při procházení její halou zaujalo, byly u značky Siemens čtyřdveřové americké lednice schopné vyprodukovat vysoce nadstandardních 5 kg ledu za den. O kus dál v expozici Bosch to zase byly nové vysavače Unlimited 10, jež budou brzy uvedeny do prodeje i u nás. Jejich hubice má velmi silné a jasné osvětlení, filtrační systém zachytí až 99,9 % nejjemnějšího prachu a světelný kruh pod rukojetí uživateli indikuje, zda je dané místo již čisté, či nikoliv. Už na první pohled pak přitahují pozornost ovládáním s poměrně velkým barevným displejem. Dodávány budou v různých barvách a s různým příslušenstvím. Nadále platí, že mají univerzální akumulátory, které využijete napříč zařízeními Bosch včetně vybraného nářadí.
26 26 • Sell • 5/2024 REPORTÁŽ • IFA 2024 Ecovacs Na stánku značky Ecovacs nás uvítala sama šéfka jejího nového česko-slovenského distributora Denisa Kadorová. Více informací o tom, co firma chystá, se dočtete v článku na straně 18. Pokud jde o produkty, největší pozornosti se těšil připravovaný robot Deebot X8 Pro Omni, který nám ze všech robotů prezentovaných na IFA přišel nejzajímavější. Nabízí vedle suchého i plnohodnotný mokrý úklid pomocí rotačního válce (200 ot./min.) a systému oddělených nádržek na čistou a špinavou vodu. Robot tedy funguje jako podlahová myčka, což však stále není to zásadní, protože takové modely se na trh postupně dostávají. Čím nám vyrazil dech, je systém mycího válce, který se v případě potřeby vysune do strany, aby robot nevynechal žádné místo. Ecovacs na místě také upozorňoval na to, že válec vytváří tlak na podlahu až 4 000 Pa, aby bylo vytírání skutečně účinné. U suchého sání je maximální sací výkon 13 000 Pa. Tuzemský distributor nás pak směřoval hlavně k modelům, které budou již v příštích týdnech uvedeny na náš trh. Zásadní bude cenově dostupný robot Deebot N20 Plus s vysýpací základnou, která nahrazuje sáčky cyklonovým systémem a nádobou na prach. Důležitým modelem ve vyšší střední třídě bude Deebot X5 s hranatým tvarem, dvojicí rotujících mopů a údržbovou základnou, která nejen vysává prach, ale myje mopy 70°C vodou a suší je horkým vzduchem. A unikátem na trhu, o němž jsme informovali už v naší lednové reportáži z veletrhu CES, je Deetbot T30S Combo Complete kombinující vyspělý robot, tyčový vysavač a údržbovou základnu, která odsaje prach z obou zařízení. U robotu také probíhá již popsaná údržba mopů. Gorenje O trendu pizza trub jsme se proto toto vydání rozepsali ještě před IFA (str. 64) a po veletrhu jsme museli text aktualizovat, protože bylo během něj odhaleno několik dalších novinek. Jednou z nich je také vstup do toho segmentu ze strany slovinského Gorenje, což se projeví i u připravovaných trub značky Asko. Modely Gorenje jsou ovšem z pohledu běžného trhu důležitější. Na IFA jim byl věnován obrovský prostor a celých pět dnů zde probíhala příprava pizzy, kterou mohli návštěvníci ochutnat (pokud vystáli skoro nekonečnou frontu). V segmentu vestavných spotřebičů bude Gorenje aktuálně rekordmanem, protože deklaruje teplotu v pizza programu až 350 °C. Trouby zamíří v Česku do prodeje mezi říjnem a prosincem letošního roku. Hobot Přestože se značka Hobot zaměřuje i na robotické vysavače, mají v jejím portfoliu nebývale silnou pozici čističe oken. Hobot totiž v roce 2010 vznikl v důsledku frustrace jeho zakladatele George Chaa z náročné údržby velkých oken u něj v domě. Poslední generace robotické myčky oken Hobot S6 Pro má unikátní systém dvou oboustranně kmitajících utěrek a dvou automatických ultrasonických rozprašovačů vody – ty vytvářejí tu nejjemnější mlhu. Po čištění na skle díky tomu nezůstávají žádné skvrny od vody. Novinku, kterou lze ovládat také hlasem a podporuje češtinu, dodává na český trh firma Blakar Trading. Robot je v prodeji a můžete ho objednávat.
27 Sell • 5/2024 • 27 REPORTÁŽ • IFA 2024 Candy, Haier a Hoover Jednoznačně největší technologickou inovací u firmy Haier byla prezentace chystané řady myček Xynergy v energetické třídě A – 40 %. Za až neuvěřitelným snížením spotřeby stojí použití technologie tepelného čerpadla. Zda před sebou máme nový trend, teprve uvidíme. Jde každopádně o zajímavé řešení a použití v myčce se jeví logicky. Otázkou je spolehlivost, nad kterou se na místě zamýšleli i někteří servisní technici. Není žádným tajemstvím, že oprava sušičky s tepelným čerpadlem je mnohem složitější a náročnější než starého kondenzačního modelu s běžným topným tělesem. U Haieru ještě zůstaneme, protože zde ukázal prototypy nových modelů pračky a sušičky v rámci již uváděné řady X-Series 11. Obě budoucí vlajkové lodi byly v trendy šedé barvě – zajímavější byla 10kg sušička s nezávislým pohybem bubnu. Jinými slovy má její ventilátor vlastní motor, což umožňuje řídit intenzitu proudu vzduchu nezávisle na bubnu a naopak. Haier se chlubí, že v dané kategorii je to aktuálně nejúspornější sušička (A+++ – 10 %). Pračka na 11 kg prádla je o 40 % úspornější, než vyžaduje energetická třída A, a dokáže pomocí funkce Ultra Fresh Air udržet prádlo v bubnu svěží až 12 hodin po vyprání. U značky Candy je nepochybně největší událostí vedle chystaných nových vestaveb také zcela nové portfolio praček ProWash 700 a ProWash 500. Novinky stojí na zcela nové výrobní platformě, již podpořené z bohatého technologického fondu Haier, a pro tradiční italskou značku půjde o zásadní posun vpřed. Už jen po designové stránce působí nové řady jako produkty z vyšší cenové kategorie. Uchovají si přitom cenovou dostupnost. Budou také velmi úsporné a u vybraných modelů nabídnou autodosing. Inovativní funkcí bude speciální oplach dvířek a těsnění, aby nikde nezůstávaly zbytky detergentu. První modely půjdou v Česku do prodeje během 1. kvartálu 2025. Po Candy se dočká své renesance i značka Hoover, byť nejde o tak zásadní transformaci. Mírně se změní logo – zůstane název značky i zavedený font, zmizí kroužek okolo. Z produktů jsme si v Berlíně všimli hlavně dvou nových vysavačů. Jedním je nový specializovaný vysavač na matrace a sedačky, který navazuje na úspěšný model Ultra Vortex. Nový model HCM5 je lehčí, má větší nádobu na prach, ovládání s displejem indikujícím stupeň zašpinění, úroveň vlhkosti matrace a aktivované funkce. Druhý nový vysavač spadá do kategorie aku „tyčáků“ a je nástupcem řady HF. Celkem logicky nese označení HF2. Největší předností je jeho štíhlost a nízká hmotnost. Vděčí za to například designu s baterií, která současně slouží jako držadlo, či kompaktní nádobě na prach, v níž lze stlačit jednoduchým pohybem rukou nečistoty. Má tak kapacitu odpovídající 1 litru u běžného vysavače.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=