podzimní sezona je v plném proudu a okurková letní etapa po shonu, který nastal již s příchodem září a veletrhem IFA, působí jako velmi dávná vzpomínka. Na nějaké ohlížení ale stejně není čas, protože dynamika trhu vykazuje neúprosné tempo a nedovoluje prakticky nikomu vydechnout. Vedle standardního a každoročního nastartování aktivit s koncem prázdnin přináší letošní rok spoustu dalších výzev v podobě transformace, jíž celý obor prochází. Jde navíc o souběh mnoha změn koncentrovaných na poměrně malém časovém úseku. Mám primárně na mysli konsolidaci trhu, dále změny v Mallu a CZC, pokračující proces spojování původních struktur Beko a Whirlpool a v neposlední řadě problémy řetězce Okay, jimž se věnujeme v tomto vydání na straně 42. Musím říct, že mě balancování tohoto řetězce nad propastí vůbec netěší, protože jeho případný konec by dál jen posílil dominující subjekty. Pomalu nám vzniká v retailu situace, kdy budou v oboru působit výhledově pouze dva významné retailové subjekty – Datart a Planeo. Bez ohledu na to, zda Okay situaci ustojí, či nikoliv. V případě Expertu nejde už hovořit o řetězci v pravém slova smyslu a nezávislý trh je dnes jen takovým torzem toho, čím byl tvořen dřív. A žádná renesance ho bohužel nečeká. Zavedené tradiční kamenné prodejny, často v rodinných rukách, těží z loajality dlouholetých zákazníků. V současnosti už jde převážně o starší generaci. Demografický vývoj a koloběh života neúprosně těmto prodejnám zákazníky ubírají a budou ubírat dál, ať se nám to líbí, nebo ne. A kam se trh posune dál? Nepochybně k ještě větší konsolidaci, která omezí konkurenční boj na zápolení několika málo obrů. Vše bude mít dopad i na nezávislé značky – zejména distributory působící na trhu malých domácích spotřebičů. Z jejich strany cítím největší obavy z budoucnosti, protože leckteří už nyní přiznávají, že po spojení HP Tronicu a NAY hledají jen těžko cestu na regály kamenných prodejen. Tyto firmy by pocítily případný konec řetězce Okay nejvíc. Nedivil bych se, kdyby v příštích dvou třech letech zmizelo, hlavně z trhu malých spotřebičů, nemalé množství značek, jejichž tuzemské distributory trápí i přeshraniční obchod. Zním teď asi dost depresivně a nerad bych, aby to působilo, že vidím vše jen černě. Některým firmám a značkám aktuální vývoj a změny naopak pomohou. Hlavně těm, kdo se soustředí na vyšší cenové segmenty a nabízejí spotřebiče na úrovni, které privátní značky nedosahují a pravděpodobně dosahovat nebudou. Z logiky věci jich však bude méně než těch, na které začíná mít vývoj trhu negativní dopady. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=