42 42 • Sell • 6/2024 TÉMA • SITUACE NA TRHU V redakci nám od léta i několikrát týdně zvoní telefon, kdy je důvodem hovoru řetězec Okay. Zástupci značek se snaží napříč trhem zjistit, zda někdo včetně nás nemá nějakou zásadní a novou informaci ohledně vývoje u tohoto tradičního prodejce. Během září se pak z Okay stalo v podstatě téma číslo jedna, protože i firmy, které nám ještě na jaře potvrzovaly, že do řetězce normálně dodávají a firma Jindřicha Životského jim platí načas, postupně přicházejí s informacemi, že u nich má Okay dluh. V některých případech jde o zboží v hodnotě milionů, i desítek milionů korun. Vážnost situace potvrzuje mimo jiné v úvodu zmíněné zastavení dodávek ze strany Gorenje a Beka, které přes Okay realizovaly nemalý výtlak zboží do trhu. Řetězec pro ně byl důležitým kanálem a výpadek je pro ně citelnější a citlivější záležitostí než pro mnohé jiné. Téma problémů Okay elektro se objevuje v českých médiích už od začátku letošního roku. Že je firma v horší kondici, není tajemstvím. V posledních měsících zavřela množství svých nejméně úspěšných prodejen a zahájila výrazné zeštíhlování – nákupní oddělení pro všechny kategorie zboží se dle našich zdrojů smrsklo z desítek lidí na pouhých osm zaměstnanců. Jeden z obchodních partnerů firmy nedávnou návštěvu její centrály komentoval slovy: „Jejich kanceláře jsou jako město duchů.“ Pochopitelně si nepřál být v článku jmenován. Okay firmě, pro kterou pracuje, dluží několik milionů korun a intenzivně spolu jednají o splátkovém kalendáři. Snaha ze strany Okay pohledávku řešit prý je. Řetězec se ocitl v ještě složitější situaci, protože mu spousta dodavatelů odmítá, nebo dokonce kvůli absenci pojištění nemůže dodávat zboží. Snaží se tedy intenzivně vyjednávat, aby získal zboží na sklad a na prodejny v dostatečném množství. S tím, jak se zhoršila jeho finanční kondice, je evidentně mnohem složitější proud zboží od dodavatelů zajistit. Trh roste, byť za cenu akcí a kompenzací. Sílí nervozita ohledně budoucnosti řetězce Okay Data GfK ukazují až pohádkový růst téměř napříč všemi kategoriemi technického spotřebního zboží za měsíce srpen a září. Přesto není všechno zlato, co se třpytí, jak nás informují firmy z oboru. Čísla GfK jsou samozřejmě správná. Problém tkví v tom, že nemohou vyprávět celý příběh toho, co se na trhu odehrává. Dlouhodobým a stále tíživějším problémem je pro mnohé konsolidace prodejních kanálů se silnými privátními značkami. S tím se pojí všudypřítomný tlak na cenu doprovázený nebývalými kompenzacemi velkým resellerům ze strany nezávislých značek. Z aktuálních událostí dělá firmám v oboru vrásky na čele především vývoj okolo firmy Okay, která výrazně propouští a je dle našich zdrojů z trhu v prodlení s platbami za zboží. Velké množství zastoupení a distributorů jí už zastavilo dodávky, a to včetně firem Beko a Gorenje, pro něž byl Okay jedním z klíčových odběratelů.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=