SELL: 06 / 2024

43 Sell • 6/2024 • 43 TÉMA • SITUACE NA TRHU Jednání o vstupu investora nikam nevedla Nadějí pro Okay měl být příliv kapitálu a vstup nějakého nového investora. Naše zdroje blízké firmě hovoří o tom, že ale s nikým dohody dosaženo nebylo. Údajně má být důvodem i to, že představy a požadavky Jindřicha Životského jsou nerealistické. Od přelomu jara a léta se žádná nová informace o možném posunu neobjevila. Místo toho Okay uzavřel část prodejen a proměnil svůj e-shop na americký model s placeným členstvím, jehož prostřednictvím získají zákazníci přístup k „velkoobchodním“ cenám. Nejde o velkoobchod v pravém slova smyslu – spíš maximálně zeštíhlený prodej bez marketingu, díky čemuž jsou zákazníkům nabídnuty produkty za výrazně nižší ceny. Přestože se o možném konci řetězce Okay mluvilo v branži v průběhu let už mnohokrát, současný vývoj působí jako jednoznačně největší krize v historii firmy. Velké propouštění, uzavírání vybraných prodejen, překotná proměna online prodeje, letní agresivní a zavádějící kampaň o zavírání všech prodejen a v neposlední řadě neplacení faktur v termínech vyvolávají na trhu pochopitelně otázky o budoucnosti Okay elektro. Kompenzace marží a agresivní cenová politika prohlubují krizi oboru Druhým tématem, o němž se sice v branži diskutuje už velmi dlouho, ale v poslední době vzhledem k vývoji na trhu ještě mnohem intenzivněji, je kolotoč slev a kompenzací. S pokračující konsolidací trhu a dalším posilováním již tak silných prodejců se dál posouvají hranice toho, kam až lze zajít. Řeč je o kontrastující realitě trhu s daty GfK, které vidíte u článku. Růst trhu je totiž draze zaplacen pomocí velmi agresivní cenové politiky a s ní spojených kompenzací, které značky poskytují, aby prodejci za tak nízké ceny mohli zboží nabízet. Cenovou degradaci trhu ještě přiživují rozličné akce typu „Nákupy OnaDnes.cz“ či „Dny Marianne“, kde se již tak cenově zerodované spotřebiče zlevní klidně o dalších 20 %. Velké korporáty systém provozování byznysu bez dosažení zisku zvládají, byť si asi všichni v oboru uvědomují, že takto nelze fungovat donekonečna. Menší firmy, zejména distributoři, jsou ale pravděpodobně na prahu existenciální krize, protože za nimi nestojí nikdo, kdo by finanční manko na konci roku dorovnal. Na trhu je kvůli tomu cítit nervozita a leckdo už dává otevřeně najevo pochybnosti o budoucnosti svého podnikání. Ačkoliv tedy grafy GfK působí velmi pozitivně, nálada na velké části trhu je naopak silně negativní. Lubor Jarkovský „Velkoobchodní“ prodejna Okay u Brna je v podstatě skladem, kam nyní mohou přijet i běžní spotřebitelé.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=