SELL: 06 / 2024

46 46 • Sell • 6/2024 INTERVIEW • ADAM BURKUŠ • DYSON Dyson se i na trhu etabloval do pozice značky, která se vymyká – a to nejen svými produkty a technologiemi, ale vůbec tím, jak je tato značka vnímána spotřebiteli. Co za tímto výjimečným úspěchem podle vás je? Velmi jednoduše a stručně řečeno je to tím, že Dyson má zakódovaný výzkum a vývoj ve své DNA. Pramení to už od zakladatele firmy, skutečného vynálezce, který díky sveřeposti změnil trh vysavačů. Nenechal se odradit prvotními neúspěchy a odmítnutími. Vždy pracoval na tom, aby přinášel řešení problémů, které jiní ignorují. Spotřebitelé cítí, že nejsme žádná obchodní značka. Vnímají, že kupují výrobek od firmy, která daný produkt sama vyvinula a vyrobila s cílem usnadnit lidem život. Za našimi spokojenými zákazníky je plejáda mnoha tisíc lidí podílejících se na vývoji. Dyson nečeká na to, co někdo vyrobí v Číně. Má své zdroje a cesta ke vzniku každého produktu je úžasným dobrodružstvím. Zákazníci to očividně oceňují. Zmínil jste obchodní značky a nákupy hotových produktů v Číně. Na trhu malých domácích spotřebičů působí nespočet značek, ale minimum z nich se může označit za výrobce. Týká se to i spousty věhlasných značek – některé dokonce v nedávné době svou tradiční výrobu vysavačů uzavřely a začaly odebírat produkty z Číny. Ovlivňují vás tyto změny a zefektivňování chodu konkurenčních firem? Dyson je stále rodinnou firmou, kterou aktuálně řídí otec zakladatel a jeho syn. Už to společnost předurčuje k tomu, že ji její vedení, jako své životní dílo, chce posouvat dál. Obrovskou hodnotu má v rámci celé firmy už jen samotný vlastní vývoj, který je v dnešní době také téměř unikátem a odlišuje značku od konkurence. Většina značek dnes již vlastní vývoj nemá, nebo rozhodně ne tak robustní. Pro ně je tedy adekvátní koupit hotový výrobek nebo si zadat výrobu jinde. Cílem značky vždy bylo a nadále je přinést něco opravdu nového, až přelomového, co danou kategorii posune vpřed a vyřeší problém, který ostatní ignorují. A zároveň, jak už jsem řekl, usnadní nebo zlepší lidem život. To je zjevný důvod, proč nadále kráčet po této cestě. Tento současný trend ve stylu FMCG považuji za krátkozraký. Dyson se svými produkty sklízí velké úspěchy – hlavně v segmentu vysavačů, čističek vzduchu a osobní péče. Nyní uvedl na trh i sluchátka. Podle čeho firma vybírá, jaké kategorii se bude nově věnovat? Dyson vybírá nové kategorie produktů na základě svého zaměření na inovace a technologie, které zlepšují každodenní život. Nové oblasti jsou směřovány tam, kde vidí příležitost aplikovat své technologie, jak tomu bylo například u čističek vzduchu a osobní péče, kde našly využití znalosti z výzkumu proudění vzduchu. Ať už se jedná o vysavače, čističky vzduchu, či produkty péče o vlasy, je nutné je akusticky vyladit tak, aby jejich použití bylo co nejvíce tiché bez obtěžujících frekvencí. V případě nových sluchátek OnTrac tak Dyson uplatnil své více než třicetileté zkušenosti z oblasti výzkumu a vývoje eliminace hladiny hluku ze všech svých výrobků různých kategorií, které (až na jeden) všechny pojí motor a proudění vzduchu. Spojil tak znalosti z různých kategorií a vytvořil sluchátka s perfektním zvukem a maximálním komfortem. Dyson buduje vlastní výrobní kapacity a investuje nemalé peníze do vývoje nových technologií. Dlouhodobě ale firmu trápí opožděné uvádění novinek na některé trhy či nedostatečné kusové dodávky zboží. Daří se tuto situaci firmě řešit? Lze očekávat zlepšení? Před časem otevřela firma novou výrobu v Mexiku, ale i přes odchod z ruského trhu je nadále poptávka vyšší, než je produkční kapacita společnosti. Na jednu stranu to omezuje Dyson v růstu. Na druhou si ale asi každý výrobce uvědomuje, že výroba zásob na sklad je riziková. Dyson je sice globální značkou, ale není vyloženě masovým producentem. Základem je udržet prémiovou kvalitu, takže vyšší poptávka než kapacita výroby přináší ve výsledku spíše výhody. A co se týče uvádění novinek na jednotlivé trhy, vše se určuje podle priorit a produkčních schopností. Trh malých domácích spotřebičů je už poměrně dlouho v růstu. Postcovidová korekce na něm netrvala příliš dlouho. Nemalá část populace ale přešla při výběru produktů do nižších cenových kategorií. Jak si stojí na současném trhu Dyson, jehož výrobky se řadí jednoznačně do nejvyšších cenových kategorií? Samozřejmě že bylo napětí na trhu cítit, ale nás se negativní trendy v rámci postcovidové etapy příliš nedotkly. Myslím, že je to také díky tomu, že nejsme Adam Burkuš: Dyson jde zcela proti proudu. Má vlastní výzkum, vývoj i výrobu Britská firma Dyson výrazně změnila trh malých domácích spotřebičů ve většině kategorií, do nichž vystoupila. V éře, kdy se malé spotřebiče v Evropě téměř nevyrábějí, rostou privátní (obchodní) značky pouze nakupující v Číně a i zavedené západní subjekty v mnoha kategoriích pouze odebírají zboží z asijských továren, působí Dyson jako prazvláštní úkaz. Zcela odporující vývoji a trendům posledních více než dvou dekád. O tom, proč volí britský producent mnohem nákladnější a složitější cestu, jsme si povídali s Adamem Burkušem, head of sales značky Dyson pro Česko a Slovensko.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=