47 Sell • 6/2024 • 47 INTERVIEW • ADAM BURKUŠ • DYSON obchodní značkou, která zakládá svoji činnost na perfektním marketingu, nikoli na perfektním produktu. Samozřejmě u nás hraje marketing důležitou roli, ale stále je to pouze podpůrný nástroj. Hodně dělají reference mezi spotřebiteli. Pokud má někdo v rodině produkt značky Dyson, je velmi pravděpodobné, že si díky jeho spokojenosti koupí i další člen této rodiny náš výrobek. Zákazník, který chce ušetřit a koupí levný produkt, nakonec často skončí u nás. Náš vysavač nebude měnit každý rok nebo dva. Můžete argumentovat cenou, avšak my sice vyrábíme prémiové produkty, ale nejsme luxusní značkou. Nejvyšší model vysavače stojí 24 tisíc korun, ale začínáme už na 9 tisících. Podívejte se, jak se jenom za posledních deset let změnila průměrná mzda. Zároveň jsme nikdy nebyli úzce zaměřeni na vysoce příjmového zákazníka. Zmíním jednu zajímavost – i přes vyšší příjmy v západní Evropě v porovnání s ČR prodáváme na našem trhu podílově mnohem více dražších, prémiových modelů. Na českém trhu pokračuje v rámci prodejních kanálů konsolidace. Jak tento proces ovlivňuje vaši strategii a plány do budoucna? Dyson má velmi vysoké nároky na prezentaci, úroveň prodeje, stabilitu obchodních partnerů či na odpovídající předání filozofie značky zákazníkům, což naši distribuci po celou dobu celkem jasně určuje. Nejsme všude a ani to není naším cílem. Samozřejmě konsolidaci vnímáme a vidíme dlouhodobé posilování dominantních hráčů na trhu. Na druhou stranu dlouhodobě spolupracujeme s množstvím menších hráčů, jejichž postavení na trhu s ohledem na vazby se zákazníky má své opodstatnění, a proto pro nás i tito partneři mají neméně důležitou roli. Velkým tématem jsou také online tržiště, byť v kategorii elektra toho zatím na tuzemské scéně mnoho nepředvedla. Snad vyjma celé mediální bouře okolo Allegra a konce CZC.cz a Mall.cz. Jak k těmto novým platformám přistupujete? Online tržiště sledujeme, asi jako každý v oboru. Je to ovšem prodejní kanál, který je dle mého názoru zaměřen na rychloobrátkové zboží a ten nejlevnější segment elektra. Lidé na tržištích nakupují věci, u kterých neočekávají potřebu poprodejního servisu. V rámci elektra vývoj nahrává pevně ukotveným hráčům v oboru elektra. Jistě, myšlenka online tržiště obecně je zajímavá. Vždyť jde v zásadě o formu prodeje, která tu fungovala na náměstích stovky až tisíce let, pouze je přenesená do online prostředí. Zákazník ale nemá jistotu v původu zboží, jeho jakosti či řešení případných komplikací spojených s prodejem či servisem a o množství padělků či napodobenin ani nemluvě. Pokud vybírám elektro a chci levnější produkt, zvolím raději privátní značku některého z českých prodejců. Kromě toho si myslím, že mají zahraniční online tržiště v Česku problém s tím, že přišly na trh, kde jsou kvalitativní standardy online prodeje na mnohem vyšší úrovni než jinde na kontinentu. Přestože má Dyson na svém kontě mnoho veleúspěšných produktů – v poslední dekádě zejména v oblasti akumulátorových vysavačů, pomocníků v péči o vlasy či ventilátorů. Firma ale zatím nedosáhla obdobného výsledku na trhu s robotickými vysavači, i když už uvedla druhou generaci svého robotu. Čím to? Pravdou je, že Dyson vstupuje na náš trh robotické úklidové techniky v době, kdy je segment už vysoce saturovaný. Náš robot je však nejvýkonnější na trhu – má sací sílu 60 airwattů, zatímco u konkurence je to o řád méně. Vysává stejně jako výkonný tyčový vysavač. Vedle toho kompletně splňuje standardy HEPA H13. Jde tedy hlavně o to, aby robot perfektně vysával a nečistoty z něj neunikaly zpět do vzduchu. Robot i kvůli tomu nemá žádnou vysýpací základnu a vyžaduje od uživatele o něco větší součinnost. Odměnou mu je ale robotický vysavač, který v kvalitě úklidu a filtraci nemá na trhu konkurenci. Největší letošní novinkou Dyson v oblasti úklidové techniky je podlahová myčka WashG1. Dyson není první firmou, která s tímto produktem přišla. Dlouho se v této kategorii angažoval především americký Bissell. Nyní na tento trh vstupuje velké množství značek. Čím se vymyká řešení Dyson? Tato novinka rozšiřuje úklidové možnosti, opět s využitím znalostí z výzkumu, o samostatný produkt pro snadné, účinné a rychlé vytírání. S výdrží 35 minut na jedno nabití uklidí WashG1 celý byt, až 300 m². Díky proti sobě rotujícím kartáčům poskytuje plnohodnotný čisticí efekt i při tahu zpět, což urychluje a zjednodušuje úklid. Vytírá až do kraje místností, neucpává se a má automatický režim čištění.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=